آرامش خاطر از کسب سود با اوراق تبعی

یکی از ابزارهایی که شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از آن به حفظ ارزش سهام خود کمک کنند، اوراق اختیار فروش تبعی است. این اوراق با تضمین فروش سهم در یک قیمت عادلانه، علاوه بر سیگنال دادن به بازار در مورد ارزندگی آن سهم، منجر به تضمین سود یا عدم ضرر سهامداران فعلی می‌شود و سهامداران با پرداخت مبالغی اندک می‌توانند با خیالت راحت به سهامداری در این شرکت‌ها بپردازند. بهتر است سهامداران پرتفوی خود را به سمت شرکت هایی که اوراق تبعی یا خزانه دارند سوق دهند تا آرامش خاطری از کسب سودی حداقل معادل سود بانکی داشته باشند.

به گزارش صدای بورس، امروزه با گسترش ابزارهای نوین در بازارهای مالی، امکانات بسیاری در اختیار سهام‌داران و سرمایه‌گذاران قرار دارد تا بتوانند حتی در روزهای منفی بورس نیز بازدهی مورد نظر خود را تضمین کنند؛ یکی از این ابزارها که اکنون در بازار سرمایه ایران نیز قابل استفاده است، اوراق اختیار فروش تبعی یا«بیمه سهام» نام دارد که به خریداران اجازه می‌دهد، دارایی پایه تحت اختیار خود(سهام) را با توجه به «قیمت سهام در زمان عرضه اوراق» و «قیمت اعمال» بیمه کنند تا کسب بازدهی آنها تضمین شود.

برای درک بهتر این موضوع با چند تن از کارشناسان برجسته بازار سرمایه به گفت و گو نشسته ایم.

مونا حاجی علی اصغر،مدیرعامل و نائب رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتوآفتاب کیان

وی گفت: انتشار اوراق تبعی در این روزها، می تواند عاملی برای اطمینان خاطر سرمایه گذاران باشد. اطلاع‌رسانی در خصوص فراهم بودن زیرساخت کامل انتشار این اوراق و اطلاع‌رسانی به سهامداران عمده نیز باید صورت پذیرد تا نگرانی سرمایه‌گذاران را در خصوص وضعیت سهام کمتر کند. مطالعه مقاله اوراق تبعی می تواند مفید باشد.

حسن قاسمی، مدیر عامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی

مدیر عامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی ادامه داد: سیگنال هایی که از اوراق تبعی به بازار داده شد، نشان دهنده منطقی تر شدن معاملات است، اما قطعا سهامداران جدید آگاهی از این ابزارها ندارند و خرید و فروش هایی بر مبنی سیگنال های نادرست انجام می دهند؛ بهتر است سهامداران پرتفوی خود را به سمت شرکت هایی که اوراق تبعی یا خزانه دارند سوق دهند تا آرامش خاطری از کسب سودی حداقل معادل سود بانکی داشته باشند.


بیشتر بخوانید:

پالایش سبز تمام شد


روح الله حسینی مقدم، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه ملت

مدیرعامل تامین سرمایه ملت با اشاره به اینکه سهامداران عمده شرکت‌هایی که به ارزشمند بودن سهامشان اعتقاد دارند، می‎توانند از اوراق تبعی استفاده کنند، تصریح کرد: در گذشته هم این ابزار مهم به مدیریت بازار کمک کرده است. قطعا کسی که نسبت به بازار سرمایه متعهد است و نیز نسبت به شرکت و سهم خود اعتقاد اقتصادی دارد، با این دو شرط انتشار اوراق تبعی را در دستور کار قرار می‌دهد. از طرفی دیگر، سهامدار عمده بی‌تفاوت نسبت به اتفاقات بازار سرمایه یا سهامدار عمده‌ای که نسبت به ارزش ذاتی دارایی دقیق نیست، از این ابزار استفاده نمی‌کند.

سید محمد هاشمی‌نژاد،مدیرعامل گروه مالی ساتا

هاشمی نژآد با بیان اینکه خرید اوراق«اختیار فروش تبعی» به سهام‌داران اختیار می‌دهد که سهام تحت تملک خود را به قیمت تضمین شده در تاریخ معینی در آینده به فروش برسانند، اضافه کرد: انتشار این اوراق موجب خواهد شد تا هیجانات فروش فروکش کرده و سرمایه‌گذاری‌های مردم بیمه شوند؛ همچنین اوراق یاد شده ابزاری برای بیمه زیان سهام است و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا ترس‌ها را کنترل کرده و سهام ارزشمند خود را به راحتی از دست ندهند.

منبع: سنا

کد خبر 432158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =