بورس کالا آماده میزبانی عرضه املاک اشخاص حقیقی

معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا از آمادگی کامل این بورس برای میزبانی از عرضه املاک افراد حقیقی خبر داد.

به گزارش صدای بورس، علیرضا ناصرپور، معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: مطابق دستورالعمل معاملات املاک و مستغلات در بورس کالای ایران، قابلیت عرضه املاک اشخاص حقیقی وجود دارد و در صورت تقاضای افراد حقیقی برای عرضه املاکشان در بورس کالا نه تنها بسترهای مقرراتی از گذشته فراهم شده بلکه بسترهای فنی آن نیز موجود است.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران افزود: امکان عرضه املاک حقیقی همانند اشخاص حقوقی در بورس کالای ایران فراهم است که در این راستا در اواخر سال گذشته یک ملک متعلق به بخش خصوصی مورد پذیرش قرار گرفت.

وی اظهار داشت: بسته به تقاضایی که برای پذیرش و عرضه املاک اشخاص حقیقی ارائه شود، این امکان در بورس کالا وجود دارد که فرآیند مربوطه را انجام دهیم.

دو مزیت مهم

وی درخصوص مزایای عرضه املاک اشخاص حقیقی در بورس کالا گفت: از آنجا که معاملات در بورس کالا در قالب حراج انجام می شود از این رو از جمله مزیت عرضه املاک در وهله اول این است که مناسب ترین شیوه برای کشف قیمت رقم می خورد. از سوی دیگر دسترسی مطلوبی به اطلاعات املاک عرضه شده در بورس کالا در سطح ملی وجود دارد و خریداران در صورت تمایل می توانند پیشنهاد خرید خود را ارسال کنند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا تصریح کرد: بنابراین مهم ترین مزیت های عرضه املاک در بورس کالا را می توان کشف قیمت مناسب برای طرفین معامله و بازاریابی مطلوب به واسطه اطلاع رسانی گسترده از طریق کانال های رسمی بورس به فعالان بازار املاک عنوان کرد.


بیشتر بخوانید:

قیمت محصولات سایپا در ۱۴۰۰/۲/۶ +جدول


حضور انبوه سازان از دو مسیر

ناصرپور در بخش دیگری از صحبت های خود به امکان حضور انبوه سازان برای عرضه املاک در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: انبوه سازان از دو طریق قادرند از ابزارهای بورس کالا استفاده کنند اول تامین مواد اولیه و مصالح ساختمانی مورد نیاز خود از طریق بورس کالا و دوم از طریق فروش املاک؛ در حقیقت در حال حاضر شرایط خرید مصالح شامل میلگرد و تیرآهن و تامین مالی انبوه سازان در این بخش از طریق بورس کالا فراهم است که در صورت عرضه سیمان نیز قادر به تامین این کالا از طریق بورس خواهند بود.

وی تصریح کرد: بورس کالا به دنبال قابلیت های دیگری مانند اوراق خرید دین و ابزارهایی از این دست نیز است تا به نوعی در تامین مالی خریداران این نوع محصولات گام برداشته و کمک نماید. این مورد در دست بررسی است و با توجه به اینکه مقررات آن موجود است در صورت تقاضا امکان انتشار این اوراق هم وجود دارد.

ناصرپور اظهار داشت: اوراق خرید دین در بخش مسکن می تواند بسیار کارآمد باشد و از دیگر سو اوراق سلف مسکن و صندوق های املاک و مستغلات و زمین و ساختمان از دیگر ابزارهایی هستند که می تواند به توسعه بخش مسکن کمک کند.

منبع: تسنیم

کد خبر 432116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =