مردم توان خرید مسکن ندارند

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: برای اینکه مردم مقداری توان خرید پیدا کنند باید قیمت مسکن حداقل ۲۵ درصد کاهش پیدا کند.

به گزارش صدای بورس، مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: از روز ۲۱ فروردین ماه که دفاتر املاک تعطیل شده اند مشکلاتی برای طرفین معامله ایجاد شده و به همین دلیل تقاضا داریم در دسته بندی کرونا جزو گروه شغلی ۱ محسوب شویم تا بتوانیم فعالیت کنیم و به مردم خدمات بدهیم. بخصوص که به فصل جابه‌جایی مستاجران نزدیک می شویم و لازم است تا نسبت به انجام معاملات چاره اندیشی شود.

وی افزود: فعالیت دفاتر املاک، بیشتر از طریق تلفن انجام می شود. زمانی هم که متعاملین در اتاق قرارداد حضور می یابند فاصله اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی رعایت می شود. ما از ابتدای سال دائما تعطیل بوده‌ایم؛ در حالی که لازم است به کار مردم رسیدگی کنیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از مردم مجبور به جابه جایی هستند گفت: عده ای خانه  خود را فروخته اند یا مستاجرانی هستند که حکم تخلیه برایشان صادر شده است؛ در حالی که ما نمی توانیم سرویس بدهیم.


بیشتر بخوانید:

صندوق‌ها ابزاری برای سرمایه‌گذاری


خسروی درباره وضعیت بازار مسکن گفت: در شرایط فعلی معامله ای انجام نمی شود اما قبل از عید قیمت‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین آمده بود. بعد از این هم باید قیمت‌ها بیش از ۲۵ درصد کاهش یابد تا مردم مقداری توان خرید پیدا کنند. بارها اعلام کرده ایم ستاد تنظیم بازار برای مسکن ایجاد شود و پلیس امنیت به عنوان عضو این ستاد بر بازار نظارت کند. به طور مثال ما اعلام می کنیم قیمتها کاهش پیدا کرده، بعد عده‌ای بخر و بفروش مصاحبه می‌کنند که کاهش نیافته است. سوداگران به دلیل منافع خود مخالف پایین آمدن قیمتها هستند. لذا باید بر فعالیت این افراد نظارت شود.

وی درخصوص تاثیر ثبت اطلاعات ملکی خانوارها در ساماندهی به بازار مسکن گفت: سامانه املاک و اسکان برای شناسایی وضعیت سکونتی افراد طراحی شده است. اولا ایجاد چنین سامانه ای نشان می دهد دولت تا کنون هیچ نوع آماری از بخش مسکن نداشته است. سال ۱۳۹۴ قانون مالیات بر خانه های خالی تصویب شد اما بعد از گذشت شش سال می خواهند آن را عملیاتی کنند. دو ماه هم برای ثبت اطلاعات فرصت داده اند که عمر این دولت به پایان می رسد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در تمام کشورها ۸ تا ۱۰ درصد خانه ها را برای جابه جایی، خالی نگه می دارند. نمی شود کسی که خانه خود را فروخته، در خیابان بماند. به اعتقاد من آماری از خانه های خالی وجود ندارد. داده های بانک مرکزی و مرکز آمار درخصوص بخش مسکن اشتباه است و متاسفانه همین داده ها مبنایی برای تصمیم‌گیری شده است. امیدوارم همه مردم با سامانه املاک و اسکان همکاری و همیاری کنند تا از این به بعد آمار دقیقی از بخش مسکن داشته باشیم.

بنابراین گزارش، ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir از روز پنجشنبه (۱۹ فروردین) آغاز شده است. کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت دو ماه از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در سامانه املاک و اسکان درج کنند.

در مرحله اول زمان بندی مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان بر اساس آخرین رقم کد ملی سرپرست خانوار است اما از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد تمامی کدهای ملی قابلیت ثبت نام دارد. از روز ۱۹ فروردین تا ۹ اردیبهشت افرادی که آخرین رقم کد ملی آنها به ترتیب ۹، ۸، ۷، ۶، ۵، ۴، ۳، ۲، ۱ و صفر است به ترتیب هرکدام دو روز فرصت نام نویسی دارند. سپس همانطور که گفته شد از روز ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خردادماه تمامی افراد می توانند اطلاعات ملکی خود را ثبت کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 432107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =