بازاری پویا با اهالی متخصص

تحولات و روند یک سال و نیم گذشته بازار سرمایه، توقعات سرمایه‌گذاران را بالا برده است و فرض بر این است که اوراق بدهی، برای کمک به سهامداران گزینه مناسبی باشد.

تحولات و روند یک سال و نیم گذشته بازار سرمایه، توقعات سرمایه‌گذاران را بالا برده است و فرض بر این است که اوراق بدهی، برای کمک به سهامداران گزینه مناسبی باشد. مثلا اگر سهامداری اوراق مشارکت شرکتی را خریداری کند منتظر نرخ ۲۲ تا ۲۴درصد می‌شود و بیشتر از این نخواهد بود. به نظر می‌آید شانس زیادی برای اینکه با اقبال عمومی مواجه شود، وجود ندارد. قرارداد ریپو قراردادی است که فعلا قرار است در نظام بانکی اجرا شود و نوعی تعهد به خرید محسوب می‌شود.
 مثلا بنده به‌عنوان یک بانک اوراقی را وثیقه و قرض می‌گیرم و تعهد می‌کنم که در سررسید خاص این اوراق را با نرخی توافقی که حالا بانک مرکزی عدد ۲۲ درصد را عنوان کرده مجددا خریداری کنم، در گذشته بانک‌ها این مشکل را داشتند که مبلغ اضافه برداشت را با نرخ ۳۴ درصد بین خودشان رد و بدل می‌کردند اما در حال حاضر با قرارداد ریپو، نرخ پایین آمده و هم اوراق با قیمت از پیش تعیین شده مثلا با ۲۲ درصد رشد قرار است، خریداری شوند. 
همچنین بخشی از این پول صرف سرمایه‌گذاری در این اوراق بهادار می‌شود، به نظر می‌آید اوراقی که به وثیقه گذاشته می‌شود کمک‌کننده برای بازار باشد اما خیلی نمی‌تواند نیروی کمکی باشد و تنها موضوعی که بازار سرمایه به آن نیاز دارد شفافیت زیاد و تغییر بعضی از قوانین است که رئیس سازمان در سخنانشان اشاره‌ای به آن داشتند. مانند اینکه سقف درصد تغییرات روزانه در معاملات فعلا موقت است‌، دامنه نوسان مجدد بازبینی می‌شود. باید سقف دامنه نوسان افزایش یابد و اجازه داد که سهم‌ها با قیمت واقعی معامله شوند.
 اینجاست که قدرت شناخت بازار سرمایه به کمک سرمایه‌گذاران می‌آید و بازار سرمایه عاری از دلال می‌شود و عده‌ای متخصص در آن قرار می‌گیرند. بازار باید اهالی فنی و تخصصی خودش را داشته باشد تا به بازاری پویا تبدیل شود که غیر از این تمامی اینها مسکنی موقتی خواهد بود. از مواردی که رئیس سازمان در سخنانشان گفتند فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه است که این موضوع مستلزم تلاش زیاد خواهد بود و زمان‌بر است. نمی‌توان در کوتاه مدت فرهنگی را در بازار سرمایه بر سرمایه‌گذاران نهادینه کرد، این امر مستلزم تلاش بسیار زیاد است که در این راستا می‌توان از رسانه‌های ملی نیز کمک گرفت یا اینکه باید از همان بدو ورود این فیلتر را لحاظ کنند و سرمایه‌گذار با دانش و آگاهی وارد این بازار شود. بازار اوراق بدهی مسکن موقت است و به این راحتی رخ نمی‌دهد زیرا سبک انتظار سرمایه‌گذاران از دو سال گذشته تا به اکنون تغییر کرده است. همچنین افزایش دامنه نوسان می‌تواند کمک کننده باشد چون سهم‌ها زودتر به تعادل می‌رسند و باعث می‌شود که صف‌ها کمتر شود.

بهزاد احمدی نسب، کارشناس بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۶

کد خبر 432056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =