صندوق‌ها ابزاری برای سرمایه‌گذاری

سخنان و عملکرد رئیس سازمان در مدت کم حضورشان بسیار باعث گسترش بازار شد.

 تعداد مجوزهایی که در حال صدور است، رفع موانعی که در گذشته مدیران صندوق‌ها با آن درگیر بودند که در حال حاضر می‌توانند تعداد صندوق‌های بیشتری راه‌اندازی کنند از اتفاقات خوب و مثبتی است که از زمان حضور ایشان در سازمان کلید خورد. اما درخصوص مسائلی مانند دامنه نوسان، بازگشت اعتماد به بازار و ... به نظر می‌آید همچنان عزم جدی وجود ندارد یعنی هنوز مشخص نیست و در سخنانشان هم اشاره نکردند که چه زمانی قرار است این دامنه بزرگتر یا متقارن شود و فقط بحث این است که قصد این کار را دارند. همچنان هر روز شاهد بی‌اعتمادی مردم نسبت به بازار، دامنه نوسان نامتقارن و ... هستیم و اتفاق جدیدی رخ نداده است. بخشی از سخنان رئیس سازمان مثبت و بخشی از آن همچنان 
مبهم بوده است. 
نظری که درخصوص صندوق‌های درآمد ثابت داشتند این بود که این صندوق‌ها ابزار و نهاد سیاست‌گذاری است. درحالی که از نظر فعالان بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزاری برای سرمایه‌گذاری است نه نهادی برای سیاست‌گذاری. سرمایه‌گذاران باتوجه به امیدنامه‌ای که از قبل برای این صندوق‌ها مصوب شد در آنها سرمایه‌گذاری کردند و انتظار آنها این است که صندوق‌ها به این امیدنامه پایبند باشند، نه اینکه هرگاه نوسان داشت، سرمایه‌گذاران صندوق در معرض ریسک سرمایه‌گذاری قرار بگیرند. متاسفانه این موضوع باعث خروج سرمایه‌گذاران درآمد ثابت و روانه شدن آنها به سمت حساب‌ها، سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت شده و خواهد شد.
 امید داریم روند انجام این تصمیمات سرعت پیدا کند، هفته گذشته رئیس سازمان دستور دادند برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری طی ۴۸ ساعت مجوز صادر شود که تا به اکنون فقط یک شرکت موفق شده است مجوز بگیرد. درخصوص انتشار ۲۴هزار میلیارد تومان اوراق بخش اندکی از آن محقق شده، اما واقعیت این است که اتفاقات بازارهای مالی و مواردی که رئیس سازمان درخصوص آن صحبت کردند، خیلی هم به شخص ایشان وابسته نیست.
 ساختارها و زیرساخت‌هایی وجود دارد که اجازه سرعت عمل را به رئیس سازمان که در رأس ریاست هستند و هم به نهادها و شرکت‌های اجرایی نمی‌دهد و باید یک‌سری فرآیندهای اداری طی شود تا این موانع رفع شود. در حال حاضر مهمترین مشکل بازار اعتماد از دست رفته از بازار است و شاید یکی از موضوعاتی که بتواند با سرعت زیادی انجام شود، متقارن کردن و افزایش دامنه نوسان است تا این اعتماد برگردد و به نظر می‌آید این سریع‌ترین کار برای توسعه حداقلی بازار است.

آرش آقاقلی‌زاده، مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۶ 

کد خبر 432047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =