۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
راهکارهای بازگشت بازار

بازار سرمایه در اردیبهشت ماه به وضعیت عادی خود بازمی‌گردد و درصورت برطرف شدن ابهامات با رونق همراه خواهد بود.

یکی از ابهامات این است که مسئولان انتظار دارند مشکلاتی که در هفت سال و نیم گذشته برطرف نشده، در این نیم سال باقی مانده حل شود. درصورتی که اگر به بورس و فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان مهمترین رکن سرمایه‌گذاری کشور توسط مسئولان اصلی کشور توجه شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اینکه انتظار داشت نیروی بیرونی مشکلات را حل کند، خود ابهامات و روندهای منفی در بازار ایجاد می‌کند. یکی از پیشنهادهایی که در راستای بهبود وضعیت بورس می‌توان ارائه داد این است که عرضه‌های اولیه، افزایش سرمایه‌ها و پذیرش‌ها در بورس افزایش پیدا کند زیرا به هر میزان که فرصت سرمایه‌گذاری بیشتر شود بورس با رونق همراه خواهد بود. دیگر ابهامی که بازار با آن درگیر است وجود بازگشت آمریکا به برجام است.
همانطور که اشاره شد نمی‌توان در این نیم سال باقی‌مانده انتظار داشت تمام مشکلات روابط بین‌الملل برطرف شود و تمامی موانع با برگشت آمریکا به برجام از سر راه برداشته شود. آنچه که معلوم است اطلاعات بنیادین شرکت‌ها و وضعیت تولید و فروش آنهاست که به طور عمده افزایشی و با رشد همراه بوده است. اگر فرض بر این باشد که شرایط سیاسی بین‌الملل برای ایران بهبود پیدا کند و باعث کاهش نرخ ارز شود، این بهبود وضعیت سیاسی بین‌الملل باعث می‌شود واردات و صادرات شرکت‌ها دستخوش تغییرات شود، صادرات آنها افزایش و هزینه‌های ناشی از واردات و صادرات هم به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. 
نکته دیگر اینکه این شرکت‌ها در چند ماه گذشته مخصوصا در سه ماه پایانی سال ۹۹ رشد قابل توجهی در درآمد و سودآوری داشتند که منبع و منشاء رشدهای بعدی است، چون این مازاد نقدینگی قابلیت سرمایه‌گذاری و سودزایی دارد و به‌نظرمی‌رسد می‌تواند ۲۰درصد احتمالی کاهش نرخ ارز را جبران کند. اگر فرض را بر این بگذاریم که نرخ ارز ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داشته باشد، افزایش درآمدهای صادراتی و سود ناشی از سرمایه‌گذاری مازاد درآمدهای سال گذشته، برآیندی کاملا مثبت است و عملا در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۱۳۹۹ کاهش درآمد نخواهیم داشت. اگر شرایط سیاسی مساعد شود و امکان تأمین مالی شرکت‌ها مخصوصا تأمین مالی ارزی نیز فراهم شود، انجام پروژه‌ها مخصوصا پروژه‌های صنعت پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی تقویت خواهد شد و فضا را بهتر خواهد کرد. بنابراین همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه است و این دوران هیجانی نیز می‌گذرد. 

محمد آرام بنیار، کارشناس بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۶

کد خبر 432019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =