صندوق توسعه ملی چرا  ۱۲ هزار میلیارد تومان را پرداخت نمی‌کند؟

بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی صندوق توسعه ملی باید ۵۱۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت کند.

صدای بورس _ محبوبه قرمزچشمه؛ بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی صندوق توسعه ملی باید ۵۱۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت کند که از این مبلغ تنها ۴۱ میلیون دلار( یک هزار میلیارد تومان) پرداخت شد و باید ۴۶۹ میلیون دلار دیگر به این صندوق پرداخت شود. 


محمد ابراهیم آقا بابایی، رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و اظهارات مدیران صندوق توسعه ملی، آن صندوق ملزم به سپرده گذاری حدود  510 میلیون دلار از منابع این صندوق، در صندوق تثبیت بازار سرمایه بود. از این میزان بودجه اختصاص یافته، تنها یک بار آن هم در آذر ۹۹، یک هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار  تخصیص داده شد و  تا کنون پیگیری ها برای دریافت مابقی آن به نتیجه ای نرسیده است.

وی در پاسخ به شایبه ای مبنی بر اینکه افزایش نقدینگی و مشکلات حاصل از آن مانع تخصیص مابقی پول است، بیان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه راهکارها و طرح‌هایی برای سپرده گذاری منابع به این صندوق را ارائه داده که از جمله آن می‌توان به واریز بازپرداخت وام‌هایی که از صندوق توسعه ملی گرفته می‌شود به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد.

وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار با مصوبه شورای عالی بورس از اواخر آبان 99 تا پایان اسفند 99 به صورت تدریجی یک هزار و 500 میلیارد تومان برای ساماندهی بازار سرمایه در صندوق تثبیت بازار سپرده گذاری کرد.


بیشتر بخوانید:
خبرهای خوش سیمان تهران/ «ستران» افزایش سرمایه می‌دهد

مسکن بعد از بازگشت آمریکا به برجام ارزان می‌شود؟


وی در ارتباط با نحوه مصرف این مبالغ بیان کرد:‌ صندوق تثبیت بازار در طول 5 ماه از آبان 1399 تا پایان اسفند 99، با کمک این منابع، بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه معامله کرد و به کمک بازار سرمایه آمد.

صندوق تثبیت بازار سرمایه از آبان ۹۹ تا پایان سال ۹۹ برابر با  ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای حفظ و تثبیت بازار سرمایه هزینه کرده است که یک هزار میلیارد تومان آن توسط صندوق توسعه ملی و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن را سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت کرده است.

 بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، صندوق توسعه ملی ملزم به پرداخت ۵۱۰ میلیون دلار از ذخایر این صندوق، به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود.در مرحله اول، یک هزار میلیارد تومان برای پشتیبای از بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت شد.۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ ، مرتضی شهید زاده ، مدیرعامل صندوق توسعه ملی از تزریق ۲۵۰۰ میلیارد تومان، در مرحله دوم حمایت این صندوق از بورس تا پایان سال، خبر داد که تا کنون اجرایی نشده است.

کد خبر 432005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =