افزایش بهره‌وری با معاملات الگوریتمی

معاملات الگوریتمی، معاملاتی است که به کمک ماشین‌ها سعی می‌شود تا بهره‌وری معاملات بیشتر شود. به عنوان مثال کمک می‌کند تا به قیمت کم تر خرید کنیم و در قیمت بالاتر بفروشیم، داده‌های زیاد و پیچیده بازار را به راحتی تحلیل کنیم، حجم بیشتری از پولمان را وارد بازار کنیم و حتی در زمان جلسه یا استراحت نیز معامله کنیم.

این ابزار حتی برای پیدا کردن و معرفی سیگنال و بهینه‌سازی ترکیب پرتفوی نیز به ما کمک می‌کند، ‌این معاملات در دنیا به عنوان یک ابزار مورد توجه قرار می‌گیرد و به افراد در افزایش بهره‌وری معاملات خود کمک می‌کند.در ایران به دلیل ساختار متفاوت بازار سرمایه، یک طرفه بودن،‌ وجود دامنه نوسان و کارمزدهای بالا نمی‌توان از تمام مزیت‌های معاملات الگوریتمی بهره برد. در ایران صرفا می‌توانیم از توانایی معاملات اتوماتیک یا ماشینی بهره ببریم و بخشی از اجرای معالات را به ماشین‌ها بسپاریم.به نوعی خود فرد، سهام مورد نظر را مشخص کرده و برای ماشین تعیین می‌کند که در چه زمان و در چه قیمتی اقدام به خرید یا فروش سهم کند، در مقطعی نیز می‌توانیم برای ماشین مشخص کنیم که به طور مثال طی یک ماه اقدام به خرید یک میلیارد تومان سهم با قیمت مشخصی کند. در سال گذشته به دلیل کمبود اطلاعات نظارتی در رابطه با این ابزار، نهاد ناظر و سازمان استفاده از آن را معلق کردند، در این فرصت، شناخت و رصد کردن این ماشین‌ها توسط سازمان انجام شد و با اعمال تغییرات، ایجاد پنل و تعاملاتی با نهاد ناظر موفق به بازگرداندن این ابزار شدیم.
در حال حاضر در دنیا هوش مصنوعی این سیستم‌ها را چک می‌کند اما در ایران این سیستم‌ها صرفا اجرا کننده هستند، بنابراین ریسک بسیار کمی دارند. در کل این سیستم یک ابزار است. زمانی که قصد پیاده‌روی دارید روش‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد، افراد با انتخاب ماشین، ریسک‌ها وخطرات ممکن را می‌توانند به حداقل برسانند. این ابزار نیز به همین مانند است و ریسک‌های موجود را تا حد امکان کاهش می‌دهد. محدودیت‌هایی نیز در معاملات الگوریتمی وجود دارد، برای مثال در ایران امکان زدن سرخطی در ساعت ۸:۴۵ دقیقه وجود ندارد و یا در هر ثانیه فقط ۳ سفارش می‌توان ارسال کرد! محدودیت‌های بسیاری از طرف ناظر بازار بر این ابزار اعمال شده که با توجه به قوانین و ساختار بازار ما عمل کند. همانطور که معاملات آنلاین در سال‌های دور خطر محسوب می‌شد اما با گذشت زمان امروزه به نیاز بازار تبدیل شده و محدودیت‌های آن نیز کاهش یافته است. در آینده برای الگوریتم نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد و با شناخت بیشتر مردم و مسئولان محدودیت‌های آن به مرور کاهش خواهد یافت.
بسیاری از افراد توان تحمل استرس و هیجان بازار را ندارند، برخی نیز زمان کافی جهت معامله آنلاین را ندارند، بنابراین برای انجام هر چه راحت‌تر معاملات به استفاده از این ابزار روی خواهند آورد. این ابزار به دلیل اینکه مورد استفاده بازارگردانان قرار می‌گیرد می‌تواند به نقدشوندگی بازار کمک کند، زمانی که فردی‌ بلوکی می زند، با انجام الگوریتم می‌تواند در بازار خرد طی چند روز اقدام به خرید بلوک چند صد میلیاردی کند. فایده این روند برای سرمایه‌گذار خرد این است که فرد به جای انجام معامله بلوکی،‌ معامله خود را در بازار انجام می‌دهد که افزایش معاملات در بازار به انجام هر چه راحت‌تر دیگر معاملات کمک می‌کند و با این روش در هر لحظه سرمایه‌گذاران خرد امکان خرید یا فروش را پیدا می‌کنند.
باتوجه به اینکه این ابزار می‌تواند به صورت خودکار معامله کند منجر به افزایش حجم معاملات و افزایش فعالیت سرمایه‌گذاران موجود در بازارمی‌شود که به نقدشوندگی بازار نیز کمک می‌کند. در نهایت باید بدانیم ابزار و تکنولوژی قرار نیست جای افراد را بگیرد و صرفا قرار است به پیشبرد هر چه سریعتر و بهره‌ورتر کارها کمک کند.

امید موسوی، مدیرعامل تحلیلگر امید
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۶

کد خبر 432000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =