واکسیناسیون رایگان انجام خواهد شد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه براساس آمار و گزارش‌ها، بیشتر استان‌های کشور هنوز در مسیر پیک بیماری هستند و آمارها از نظر ابتلا، بستری و فوتی‌ها نشان می‌دهد که شرایط همچنان نگران کننده است، گفت: هیچ راهی نداریم مگر اینکه در هفته جاری و احتمالا هفته آینده، نظارت‌ها را تشدید کنیم.

به گزارش صدای بورس، حسن روحانی، رئیس جمهور روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر ضرورت تشکیل تیم های ویژه نظارت برای افزایش مراقبت ها و رعایت کامل اصول بهداشتی، اظهار داشت: همه بخش هایی که به نوعی وظیفه نظارت دارند باید نظارت ها را تشدید کنند تا مراعات بهداشتی افزایش یابد در غیر اینصورت نمی توانیم از این موج عبور کنیم .

روحانی با بیان اینکه قانون و مقررات برای برخورد با کسانی که بهداشت عمومی را به خطر می اندازند وجود دارد، گفت: متاسفانه سطح رعایت نکات بهداشتی زیر ۶۰ درصد است درحالی که باید بالای ۹۰درصد باشد، دو هفته پیش رو بسیار حساس است و چاره ای نداریم جز اینکه در زمینه مراقبت ها و نظارت ها اقدامات را تشدید کنیم .

رئیس جمهور با اشاره به آخرین آمارها از وضعیت بیماری در استان ها افزود: متاسفانه آمار و ارقام‌ها امروز نشانگر این بود که بیشتر استان‌های ما هنوز در مسیر پیک این بیماری هستند و به قله پیک چهارم نرسیده اند. در ۱۸ استان به طور ویژه شرایط مناسب نیست که ۷ استان از میان آنها وضعیت بدتری دارند.

روحانی اظهارداشت: متاسفانه آمار گواه آن است که خود مردم آنچنان که باید دستورالعمل ها را مراعات نمی کنند و از مردم می خواهم که در این ماه مقدس و مبارک اجرای پروتکل‌ها را به عنوان یک وظیفه دینی و اخلاقی و وظیفه قانونی و همچنین وظیفه انسانی بدانند.

رئیس جمهور با بیان اینکه منشا نگرانی ما از آمار ارائه شده بر این مبناست که امکانات زیرساختی، بهداشتی و درمانی کشور نامحدود نیست، تصریح کرد: از آن مهم‌تر نیروی انسانی است که تلاش می‌کنند و توانمندی آنها به هر حال نامحدود نیست و باید با همه توان‌مان مراعات کنیم. البته مرز تحمل جامعه هم همیشه باید مدنظر باشد، مردم هم سطح تحمل‌شان یک سطح تحمل خاصی است.


بیشتر بخوانید:

قیمت جهانی طلا در ۱۴۰۰/۰۲/۰۴


روحانی خاطرنشان کرد: هم دولت و هم مردم وظایفی دارند که دوشادوش هم باید این وظایف را اجرا کنند. دولت وظیفه تامین مایحتاج عمومی مردم را دارد و متاسفانه در هفته‌های گذشته دیدید که وقتی حتی یک مورد از مایحتاج عمومی مردم دچار مشکل شده بود، مردم چه سختی‌هایی کشیدند و چه صف‌هایی تشکیل شد که هم برای شیوع کرونا تشدیدکننده بود و هم خودِ مردم را دچار مشکل کرده بود.

رئیس جمهور با اشاره به کاهش شدید بارش ها در سالجاری و همزمان افزایش مصرف برق اضافه کرد: در شرایط خشکسالی مردم عزیز باید مراعات کنند و البته دولت هم باید همه توان خود را به کار گیرد. اگر یک روز برق، آب، تلفن یا اینترنت قطع شود چه مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود؟ از همه وزرا و کارگزارانی که نگذاشتند یک روز در این زمینه برای مردم مشکل حادی پیش بیاید و مردم در این شرایط سخت بیماری مشکلات مضاعفی داشته باشند، تشکر می کنم.

روحانی تامین امکانات بهداشتی و درمانی را از دیگر وظایف برعهده دولت عنوان کرد و  گفت: لازم می‌دانم نکاتی را برای مردم توضیح دهم چون متاسفانه مسائل به طور روشن برای مردم توضیح داده نمی‌شود و عده‌ای هم هستند که از هر فرصتی می‌خواهند سوء استفاده کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم عزیز بدانند ما برای اینکه بتوانیم یک نوع واکسن از سبد کوواکس تهیه کنیم نیاز به حداقل ۱۷۸ میلیون دلار پول دارد، البته پول آن را داریم، اما مساله جابجایی این پول است. وقتی می گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، بعضی‌ها باور نمی‌کنند. مثل اینکه خبر ندارند اداره کشور چگونه است.

روحانی اولویت اول دولت در این مقطع را  تامین و خرید واکسن دانست و تاکید کرد: به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم و گفتم اولویت اول تامین ارز را به خرید واکسن اختصاص دهند. هیچ اولویتی بالاتر از این نیست. همه در حال تلاش شبانه روزی برای تامین واکسن هستند و اگر امکان بر روی کاغذ آوردن این تلاش های شبانه روزی مقدور بود، مردم می دیدند که چه زحماتی کشیده می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم یک جنایت بزرگ است که در تاریخ ایران اتفاق افتاده، اظهار داشت: متاسفانه یک عده در باندبازی های خودشان تلاش می کنند همه تقصیرها را به گردن دولت بیاندازند و حاضر نیستند بفهمند که تحریم چه مشکلاتی برای اداره کشور ایجاد کرده است.

روحانی تصریح کرد: با وجود همه این مشکلات تامین واکسن اولویت اصلی و اول دولت است و به امید خدا با برنامه ریزی هایی که انجام شده، از اواخر اردیبهشت ماه شرایط واکسیناسیون تغییر کرده و وضعیت بهتر خواهد شد. وزارت بهداشت نیز باید سامانه ای را راه اندازی کند که تمام اطلاعات واکسیناسیون بر روی آن در دسترس همگانی باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت با نهایت توان از تولید واکسن در داخل تا رسیدن به نتیجه نهایی حمایت خواهد کرد، ادامه داد: ویروس کرونا هنوز ناشناخته است و معلوم نیست چند مدت دیگر زندگی بشر را تحت تاثیر قرار دهد و شاید مثل ویروس آنفلوآنزا هر از گاهی با یک جهش جدید گریبانگیر بشر باشد. لذا تولید واکسن در داخل می تواند یک پشتوانه و اطمینانی برای مقابله موفق با شیوع کرونا ایجاد کند.

روحانی با بیان اینکه دولت از روز اول احراز ورود ویروس کرونا به کشور تمام توان خود را برای مقابله با آن به کار گرفته است، خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی و اساسی در مقابله با شیوع کرونا بر عهده مردم است که با مراعات دستورالعمل های بهداشتی تاثیر تلاش های دولت در مقابله با این معضل را افزایش دهند. انجام واکسیناسیون همگانی و رایگان بر عهده دولت است و حتما این کار انجام خواهد شد، اما حتی بعد از آن نیز رعایت پروتکل های بهداشتی ضروری و لازم است.

رئیس جمهور گفت: اولا باید زمان تشخیص کرونا هر چه بیشتر کاهش یابد و پس از محرز شدن ابتلای یک فرد، باید این موضوع سریعا علاوه بر خود او، به خانواده و محل کارش نیز اعلام شود، چون متاسفانه بعضی ها خودشان مراعات نمی کنند. بارها این موضوع مهم را تکرار کرده ایم اما هنوز متاسفانه این کار انجام نمی شود.

روحانی همچنین با ابراز نگرانی از شیوع نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا در هند، اظهار داشت: باید به طور جدی مراقبت کنیم تا ویروس جهش یافته هندی به کشور وارد نشده و گرفتاری جدیدی برای مردم ایجاد نکند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

کد خبر 431997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =