۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴

اختصاصی صدای بورس:

حذف دامنه نوسان به یکباره ممکن نیست

مشاوران سرمایه گذاری، نهادهای مالی برای پیش بینی سودهای قابل اتکاتر هستند.
حذف دامنه نوسان به یکباره ممکن نیست

قبل از برداشتن دامنه نوسان، حجم مبنا باید برداشته شود که به مراتب آسیب بیشتری را به بازار سرمایه وارد کرده است.

صدای بورس _ فاطمه حیدرپور؛ دامنه نوسان که از ۲۵ بهمن‌ سال گذشته با تغییر به مثبت ۶ و منفی ۲ درصد در پی کنترل ریزش‌ها و ایجاد ثبات در بازار بود در جدیدترین تصمیم متولیان بورس تغییر جزئی دیگری به خود دید.

علی خوش‌طینت، مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری نوین درباره حذف یا ماندن دامنه نوسان گفت: حذف دامنه نوسان نیازمند اقداماتی مقدماتی است که باید قبل از آن مقررات‌زدایی تا شرایط بازار سرمایه از نظر رگولاتوری تطهیر شود و به موقعیت مناسب برای این مهم برسد. بازار سرمایه برای رسیدن به این مهم به یک بلوغ جمعی از نظر فعالیت نیاز دارد که مخاطرات خاص خود را دارد. در حال حاضر با نزول‌های پیاپی بازار سهام و اتهام زنی به مدیران سازمان بورس، بلوغ جمعی معنی ندارد و تا رسیدن به شرایط مورد نظر راه زیادی باقی است و فرایندی نیست که به‌صورت یکباره اتفاق بیفتد و باید تدریجی به سمت آن رفت تا شرایط برای حذف آن محیا شود.

این کارشناس بازار سرمایه نسبت به خبرهایی که شرکت‌های بنیادی مختار به حذف دامنه نوسان هستند، تصریح کرد: باید دید تعریف قانون‌گذار یا ناظر از شرکت‌های بنیادی چیست، زیرا بسیاری از شرکت‌ها ادعای بنیادی بودن دارند. در این راستا اندازه شرکت، حجم معاملات روزانه و تأثیرگذاری بر شاخص را باید مبنا قرار داد که حتی در مورد شرکت‌های شاخص‌ساز و بزرگ که همان شرکت های بنیادی هستند هم ساختار برای برداشتن دامنه نوسان محیا نیست و باید به‌سمت این موضوع قدم برداشت.

وی با اشاره به اینکه حل این مسئله به‌صورت تدریجی است، اذعان کرد: حذف دامنه نوسان در حال حاضر برای همه نمادها و همه بازارها امکان‌پذیر نیست و در اولین مرحله برای تابلوی اصلی بورس و سهم ‌های بنیادی شاخص ساز و شرکت‌های فعال‌تر و ٣٠ شرکت اول که مارکت کف بزرگتری دارند، امکان‌پذیر است.


بیشتر بخوانید:
آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۰۱) EPS را از کجا پیدا کنیم؟


خوش‌طینت افزود: در بازاری که با منفی شدن سهم‌ها، انگشت‌های اتهام به‌سمت سازمان و  مدیران آن و نهادهای مالی است، نمی‌توان به یکباره قوانینی را نهادینه کرد. در این مورد دیوار بازار سرمایه کوتاه است و نمی‌توان گفت آمادگی یکسری از تغییرات را دارد.

مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری نوین در ادامه صحبت‌های خود به قوانینی که باید تغییر کند، اشاره کرد و افزود: بخشی از تغییرات به مقررات و سیستم نظارتی سازمان بورس بازمی‌گردد. زیرساخت‌های شرکت فناوری دیگر موضوعی است که باید دستورالعمل‌ها و مقررات بر مبنای توسعه دامنه نوسان در آن تعریف شود. با دستورالعمل‌های فعلی نمی توان انتظار داشت که در بازاری بدون دامنه نوسان فعالیت کرد.

وی افزود: قبل از برداشتن دامنه نوسان، حجم مبنا باید برداشته شود که به مراتب آسیب بیشتری را به بازار سرمایه وارد کرده است. نمی‌توان انتظار داشت عمق بازار و کارایی بازار زیاد شود و قوانین و مقررات و محدودیت‌ها بصورت قبل باقی بماند. این تقاضاها و هیجانات و صف‌هایی که وجود دارد متاثر از دامنه نوسان است که با نبود آن کارایی و عمق بازار افزایش می‌یابد و در نهایت بازاری باثبات را پیش رو خواهیم داشت.

خوش طینت در بخشی دیگر از سخنان خود به رویه مناسب بازار برای ارائه eps اشاره کرد و گفت: تجربه حذف پیش بینی سود در چند ساله اخیر را آزمودیم که کمک چندانی به کارایی بازار سرمایه نکرد. با پیش بینی eps اطلاعات درستی به سرمایه‌گذاران و تحلیلگران داده می‌شود که بدلیل انحرافاتی که ناشران در پیش بینی epsها داشتند و سعی بر جهت دار کردن قیمت سهم‌ها بوده، منجر به حذف آن شد.

وی در نهایت تاکید کرد: برای پیش بینی سودهای قابل اتکاتر می توان به نهادهای مالی مراجعه کرد. این نهادها، مستقل از خود شرکت، کار پیش بینی سود را انجام می‌دهند و چه نهادی بهتر از مشاوران سرمایه گذاری.

کد خبر 431996

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =