امسال هم از قوت گرفتن ریال خبری نیست

اصغر سمیعی معتقد است: با مدیریت در نرخ بهره، تورم و تفاوت آن با کشورهای حوزه دلار، چشم‌انداز پیش رو از قوت گرفتن ریال برای امسال هم حکایت نمی کند و کاهش مقطعی و بدون برنامه به جز ایجاد تلاطم بیشتر در بازار ارز و گسترش دامنه رانت خواری، اثر دیگری نخواهد داشت.

صدای بورس _ مینا هرمزی؛ رییس اسبق کانون صرافان یکی از مهمترین مشکلات در اقتصاد کشور و به تبع آن در حوزه ارز را غیر واقعی و چند نرخی بودن بودن قیمت‌ها دانست و افزود: در حوزه ارز باید به محدودیت هایی که برای صرافان دارای مجوز به خصوص صرافان کم سرمایه ایجاد شده اشاره کنم که  این محدودیت ها باعث شده تا تجار وارد کننده برای تهیه ارز دچار مشکل باشند.

اصغر سمیعی در ادامه بیان داشت: از سوی دیگر بازرگانان صادرکننده هم برای فروش ارز خود آزاد نبوده و گرفتار اجبارها و تحمیلات هستند که این مشکلات باعث فراری شدن برخی از آنها از حوزه صادرات شده است.

 این کارشناس بازار ارز تصریح کرد: در نتیجه بهتر است بانک مرکزی و دولت اجازه هر چه بیشتر رقابتی تر شدن را به بازار ارز بدهند و خودشان وظیفه نظارت را به عهده بگیرند و دخالت در بازار را فقط در زمانی انجام دهند که کسانی با سرمایه‌های بزرگ بخواهند به طور مصنوعی بازار را تحت تاثیر قرار دهند.

سمیعی از بسته شدن دست و پای صرافان برای معاملات معمول اشاره می کند و می گوید: در این زمان بانک مرکزی، با خلق پول بیش از قدرت جذب اقتصاد  و از جمله با انتشار بیش از دویست هزار میلیارد تومان اوراق قرضه در سال ۹۹ از یک سو و با برقرار کردن سیاست های چند نرخی برای ارز و عدم جلوگیری از نوسانات ویرانگر از سویی دیگر کارنامه خوبی از عملکرد خود به نمایش نمی گذارد.

 رییس اسبق کانون صرافان در پایان خاطرنشان ساخت: دادن وام های غیر قابل وصول هم به نابسامانی بازارها از جمله بازار ارز دامن می زند که بهتر است مسئولان تصمیم گیر در سال 1400 با تصمیمات خردمندانه مانع از مشکلات بیشتر در اقتصاد شوند.

کد خبر 431919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =