کاهش نرخ ارز ثمره پیش‌خبر احیای برجام است

ریزش‌های قیمت ارز و به خصوص قیمت دلار، در چند وقت اخیر مستقیما مربوط به برجام است زیرا در بخش اقتصادی داخل کشور تحولی اتفاق نیفتاده و این ریزش‌ها کاملا براساس یک بحث سیاسی شکل گرفته است.

صدای بورس- مینا هرمزی؛ کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر را بسیاری تکانه ای مربوط به خبر نزدیک شدن به برجام تلقی می‌کنند. حسین اسدی‌نیا، کارشناس بازار سرمایه، برجام را گره بازشدن اصلی سیاست خارجی ایران عنوان کرده و افزود: سیاست خارجی در قفل شدن منابع خارجی ایران به شدت موثر است و با باز شدن قفل‌های سیاسی، جریان ورود ارز به کشور تسهیل می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: در همین چند وقت اخیر ایران توانست نفت بیشتر صادر کند و احتمالا در آینده هم می‌تواند پول نفت را بهتر هم دریافت کند که این موضوع باعث می‌شود تا حدودی ناترازی ارزی کشور بهبود پیدا کرده و همین بهبود ممجر به کاهش قیمت ارز می‌َشود.

اسدی نیا با تاکید براینکه استراتژی ایران و آمریکا براساس توافق است، افزود: ممکن است کار حداکثری در این زمینه رخ ندهد و فضای خارق العاده ای ایجاد نشود ولی اکنون در فضای بین المللی صادرات نفت بیشتر و منابع ایران کم کم در کشورهای دیگر آزاد می‌شود. به نظر می‌رسد براساس این توافق حتی اگر50 درصد این مهم هم نهایی شود برای سال 1400 کافی است زیرا باز هم حل کننده بسیاری از مشکلات اقتصادی خواهد بود.


بیشتر بخوانید:
عبده تبریزی: ۱۴۰۰ سال گشایش است/ احیای برجام شوری ایجاد می‌کند

قیمت جهانی نفت در ۱۴۰۰/۰۱/۳۱


این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان ساخت: اگر روند کنونی در روابط خارجی ادامه دار باشد قیمت ارز می‌تواند به سمت 21 هزار تومان حرکت کند و شاید به زیر قیمت 20 هزار تومان به طور موقت هم برسد. اما بالای 20 هزار تومان برای مدتی تثبیت خواهد شد و اگر این تثبیت با مدیریت مسئولان برای 5 سال اتفاق بیفتد حرکت خوبی در اقتصاد به حساب می آید.

کد خبر 431854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =