IPOها بازار را سرپا نگه داشتند

بازارهای سهام جهان در سال ۲۰۲۰ دوره‌ای پرتنش و پرآشوب همراه با رونق و رکود را تجربه کردند.

صدای بورس، حبیب علیزاده؛ در سال ۲۰۲۰ بازارها اسیر و تحت تاثیر ۳ موضوع قرار داشتند: تنش تجاری بین آمریکا و چین، برگزیت و همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ که با حمایت‌های دولتی و برنامه‌های محرک اقتصادی (تزریق نقدینگی) تا حدی خنثی شدند اما در عین حال، نابرابری بین برندگان و بازندگان بازار را نیز تشدید کردند.

با وجود این شرایط پرتنش، میزان صدور سهام (فروش سهم جدید شرکت‌ها) برای نخستین بار در طول تاریخ از مرز یک هزار میلیارد دلار گذشت و منطقه آمریکا با ۵۰۸ میلیارد دلار بیشترین سهم را به خود اختصاص داد. سهم مناطق آسیا-اقیانوسیه و اروپا-آفریقا-خاورمیانه نیز به ترتیب ۳۶۷ و ۱۹۳ میلیارد دلار بود.

همچنین سال گذشته با وجود مشکلات و بحران‌های مختلف، عرضه‌های اولیه سهام ادامه یافت و آمریکا و چین بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. در سال ۲۰۲۰ تعداد عرضه‌های اولیه در بازارهای سهام جهان معادل ۱۴۱۵ مورد و مجموع درآمد حاصل از آنها ۳۳۱ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد خوبی داشت. در سال ۲۰۱۹ تعداد عرضه‌ها ۱۰۴۰ مورد و درآمد کسب‌شده ۱۹۹ میلیارد دلار بود.

آمار سه ماه نخست ۲۰۲۱ نیز نشان‌دهنده تداوم روند عرضه‌های اولیه در بازارهای جهان است. به عنوان نمونه، از ۵ تا ۲۰ آوریل ( ۱۶ تا ۳۱ فروردین) تنها در دو بورس نزدک و نیویورک در مجموع ۳۶ عرضه اولیه انجام شده است.

نمودارهای زیر به ترتیب نشان‌دهنده درآمد عرضه‌های اولیه، تعداد عرضه‌ها و سهم کشورها از مجموع عرضه‌های اولیه در سال ۲۰۲۰ است.

نمودار یک: درآمد عرضه‌های اولیه (میلیارد دلار)

نمودار دو: تعداد عرضه‌های اولیه

نمودار سه: سهم کشورها از عرضه‌های اولیه

منبع: PwC

کد خبر 431836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =