برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت ۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمدهای صندوق توسعه ملی را از این صندوق برداشت کرده که این برداشت غیرقانونی است و باید به صندوق بازگردانده شود.

به گزارش صدای بورس، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی در سال ۹۹ با حضور نمایندگان دیوان محاسبات گفت: دولت ۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمدهای صندوق توسعه ملی را از این صندوق برداشت کرده که این برداشت غیرقانونی است و باید به صندوق بازگردانده شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش عمده منابع صندوق توسعه ملی با مجوز از سوی دولت برداشته شده و تنها حدود یک سوم منابع صندوق به بخش غیردولتی اختصاص یافته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بخش عمده منابع صندوق در حوزه‌هایی قفل شده که دولت متعهد است ارز را خودش برگرداند به عنوان مثال برای احداث نیروگاه‌ها به پیمانکاران تسهیلات ارزی داده شده اما به دلیل قیمت‌گذاری که دولت انجام داده، موقعیت بازپرداخت تسهیلات برای پیمانکار فراهم نشده است.

قادری با انتقاد از عدم پرداخت سهم صندوق توسعه ملی از صادرات فرآورده‌های نفتی، گفت: سهم صندوق توسعه ملی از صادرات فرآورده‌های نفتی و فروش میعانات گازی به پتروشیمی‌ها و فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها پرداخت نمی‌شود و باید اساسنامه صندوق توسعه ملی اصلاح شود.


بیشتر بخوانید:

قیمت طلا و سکه امروز( ۳۱ فروردین ۱۴۰۰)/ سکه به زیر افتاد


بدهی ۱.۵ میلیاردی پیمانکاران نیروگاه‌ها به صندوق توسعه ملی

ولی‌الله فرزانه عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص اظهار داشت: طبق گزارش صندوق بازپرداخت تسهیلات ارزی و ریالی از محل صندوق برای احداث نیروگاه‌ها با تأخیر روبرو شده است.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی یک و نیم میلیارد دلار به بخش خصوصی و دولتی برای احداث نیروگاه‌ها وام داده که تا امروز بازپرداخت نشده است. پیمانکاران بخش خصوصی از دولت طلب دارند و به صندوق بدهکار هستند. همچنین مقرر شد راهکاری برای وصول مطالبات صندوق اندیشیده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: معاون حسابرسی دیوان محاسبات نیز در این جلسه حضور داشت و گزارشی در مورد درآمدها و هزینه‌های صندوق ارائه کرد.

منبع: تجارت‌نیوز

کد خبر 431834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =