عبده تبریزی: ۱۴۰۰ سال گشایش است/ احیای برجام شوری ایجاد می‌کند

سال ۱۴۰۰ با برجام و بدون برجام، منابع ایران رشد می‌کند.

صدای بورس _ محبوبه قرمزچشمه؛ حسین عبده تبریزی، عضو سابق شورای عالی بورس در سمینار « اثر بازگشت آمریکا به برجام بر بازارهای مالی» گفت: در اقتصاد ایران دلار از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

نقدینگی بالای کشور به هر سمت ( طلا، مسکن، خودرو)‌ حرکت کند یک ویرانگری به بار می آورد، پروژه های زیادی در ایران اجرایی شده، راه های زیادی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید، تجربه شده اما هیچ کدام به حرکت پول به سمت تولید نینجامید  زیرا  پول به سمتی می رود که ریسک آن کمتر است

وی افزود: تورم در کشور به شکلی افزایش یافته که ۹۵ درصد مردم نمی‌توانند مسکن خریداری کنند.

این کارشناس بازار های مالی گفت: سال ۱۴۰۰ با برجام و بدون برجام منابع مالی ایران رشد می‌کند،و حتی اگر برجام احیا نشود،  صادرات فراورده‌های نفتی ایران به طور رسمی به  ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید. 

وی با اشاره به افزایش قیمت کامودیتی‌ها بیان کرد: ارزش فلزات اساسی، مس، فولاد در حال رشد است.  قیمت نفت رو به افزایش است و افزایش قیمت نفت در روز های اخیر خبر از گشایش دارد به شکلی که از محل درآمد ها بتوانیم نرخ رشد آرام در اقتصاد داشته باشیم.

تاثیر برجام بر بازارهای مالی ایران

عبده تبریزی در ارتباط با تاثیر برجام بر بازارهای مالی ایران گفت: اگر برجام احیا شود و توافق بین ایران و آمریکا  رخ دهد در شش ماه اول سال آثار مثبت آن محتمل نیست، با افزایش  درآمد نفی  گشایش های بیشتری در اقتصاد رخ خواهد داد.

پول به سمتی می‌رود که سودآوری بیشتری داشته باشد

عضو سابق شورای عالی بورس افزود: تورم به شکلی افزایش یافته که ۹۵ درصد مردم نمی‌توانند مسکن خریداری کنند، در سال ۱۴۰۰ نمی‌توان امیدوار بود که بهره وری افزایش یابد. تلاش‌هایی برای حرکت نقدینگی به سمت تولید انجام شده، پروژه های زیادی اجرا شده، راه های زیادی تجربه شده  اما هیچ کدام به حرکت پول به سمت تولید حرکت کند دلیل آن این است که پول به سمتی می‌رود که سودآوری بیشتر و ریسک کمتری داشته باشد.


بیشتر بخوانید:
 
مسکن بعد از بازگشت آمریکا به برجام ارزان می‌شود؟



نرخ دلار تاثیر گذار بر بازار سرمایه

وی بیان کرد: احیای برجام و آزاد شدن منابع دلاری،دولت به دلیل کسری بودجه، به احتمال دولت اقدام به فروش دلار می‌کند و کاهش بیشتر قیمت دلار را به همراه دارد.  دولت یازدهم علاقه ندارد، دولت را با نرخ بالا تحویل دولت بعدی دهد. پیش بینی می‌شود در همه بازار ها نرخ دلار در سه و شش ماه اول افزایشی نباشد و حتی تا 1 سال آنیده نیز  انتظارات تورمی کاهشی است. 

عبده تبریزی بیان کرد: احیای برجام شوری در تمام بازارها ایجاد خواهد کرد که شرایط برای تولید بهتر شود و درصورتی که مقامات قیمت دلار را کاهشی نکنند، بازار سرمایه نیز رشد خواهد داشت.

معجزه کسب سود در بازارها

وی با اشاره به موضوع رمز ارزها بیان کرد: در قالب اقتصاد رفتاری، حضور ایرانیانی که در بازار رمزارها وارد شدند قابل بررسی  است. برخی از سهامداران به دلیل عادت به سودهای بالا، به معجزه کسب سود در سایر بازارها اعتقاد پیدا کردند و به بازار پر ریسک رمزارز وارد شدند. حاضران در رمز ارز افرادی هستند که پهنه ریسک پذیری شان گسترده شده  اما مردم عادی روی اوراق بدهی سرمایه گذاری می‌کنند.

این کارشناس بازارهای مالی در ارتباط با تغییرات دامنه نوسان بیان کرد: دامنه نوسان فارغ از نقشی که در گذشته داشته‌اند باید به تدریج و اولویت شرکت های بنیادین تا 1402 حذف شود اما حجم مبنا باید تقویت شود.

سهام به طبقه دارایی‌های مردم تبدیل شده است

وی با بیان اینکه  انبوه سرمایه گذاران در 2 سال گذشته وارد بازار سرمایه شدند و این فرصت مغتنمی بود، بیان کرد: بازار سرمایه دستاوردهای عمده ای داشته و باید این دستاوردها را حفظ کند و نباید به عقب هم باز گشت. باید اصلاحات لازم در خصوص موضوعات مختلف انجام شود. در حال حاضر سهام به طبقه دارایی خانواده‌ها تبدیل شده است. خانوارها در 2 سال اخیر بورس را به عنوان فرصت سرمایه گذاری شناختند. این حضور گسترده شاخص را سیاسی کرد و سیاست مداران را وادار به حضور و اظهار نظر در ارتباط با بورس کرده است. دولت باید از سهامدارن متضرر در بازار سرمایه حمایت کنند و نحوه حضور در بازار سرمایه به سهامداران بورسی آموزش داده شود.

انتقادی که متوجه نهادهای مالی است

عبده تبریزی با اشاره به اینکه حفظ بازار از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: یکی از انتقادهای بازار سرمایه متوجه نهادهای مالی است. نهادهای مالی موظف بودند حضور مردم را پایدار کنند، به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، نهادهای مالی همرنگ جماعت شدند و به جای اینکه از پایداری بازار حمایت کنند در بی نظمی شریک شدند. در ماه‌های پر شور، یک بارِ عذاب وجدان بر روی دوش مدیران نهاده‌های مالی وجود دارد، مدیران این نهادها باید در قبال بازار رقابت مسئولیت داشته باشند.

کد خبر 431786

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =