پول‌های بلوکه شده نیروی محرک موتور نقدینگی

در مورد بازار سرمایه فاکتورهای بررسی به وضعیت دلار بسط داده شده است، اگر عملکرد شرکت‌ها از 4 سال گذشته بررسی شود برآیند آن آماده نبودن زیرساختی است که منجر به توسعه اقتصادی شود و پس از آن توسعه بازار را به همراه آورد.

صدای بورس _ حسین حریریان؛ بازار سهام  همچنان در روزهای افت خود به سر می‌برد و  حالا  چشم انتظار اتفاقات سیاسی پیش روست. حمید کوشکی، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب بالا ادامه داد: افزایش قیمت دلار عامل رشد بازار، خیلی از اجناس و روند فعلی بازار شده است، رشد نرخ دلار هم ریشه در از بین رفتن برجام دارد. خبرهای منتشر شده در رابطه با برجام  ضد و نقیض است، تحلیلگران بازار سرمایه دانش سیاسی ندارند حتی خود سیاستمداران هم که در جریان فرآیند هستند از نتیجه امور اطلاع ندارند.

وی ادامه داد: در چنین حالتی باید اثرات اقتصادی سناریوهای سیاسی پیش‌بینی شود، اثر اقتصادی سناریوی توافق در خوشبینانه‌ترین حالت برای بازار سرمایه حالتی است که دلار کاهش قیمت داشته باشد، نکته مهم توانایی دلار است که در شرایط برجامی هر سال رشد کند، رشد 7-8 درصدی نرخ دلار هیچ جذابیتی برای بازار سرمایه ندارد، با توافق قیمت دلار رو به صعود می‌رود اما با ضریبی که برای بازار کارآمد نیست.


بیشتر بخوانید:
تکان شبانه سازمان بورس /تغییر دامنه نوسان زلزله است؟


این کارشناس بازار سرمایه به میزان نقدینگی در کشور اشاره و تصریح کرد: در ایران موتور نقدینگی خاموش نمی‌شود و پیش‌بینی می‌شود با توافق و ورود منابع ناشی از فروش نفت و بازگشت پول‌های بلوکه شده اولین اقدام دولت پرداخت بخشی از این منابع به بانک مرکزی باشد تا به ریال تبدیل شود که میزانی از این  مبالغ را بانک مرکزی به صورت دارایی‌های خارجی لحاظ و بخش دیگر را به صورت ریال پمپاژ می‌کند.

کوشکی ادامه داد: سیاستمردان باید میان حساب ذخیره ارزی و حساب ارزی تفاوت قائل شوند، حساب ذخیره ارزی مازاد درآمد ناشی از فروش نفت است اما در قبال فروش نفت به صورت دلاری باید ریال وارد کشور شود در این شرایط با کمک شرکت‌های مادر این درآمد به ریال تبدیل شده بخش از آن به بانک مرکزی پرداخت می‌شود که به عنوان دارایی‌های خارجی ثبت و معادل ریال آن  بازمی‌گردد که خود موجب نقدینگی است.

این تحلیلگر بازار با اشاره به نهادینه بودن تورم در کشور هشدار داد: نقدینگی در زمان خلق باید به سمتی رود که موجب ارزش افزوده شود یعنی ظرفیت به‌القوه اقتصاد را رشد دهد، نه اینکه افزایش یابد و به سیستم بانک ورود کند که در آخر منجر به پرداخت وام‌های پرریسک شود و نتوان آن را پایش کرد. در ایران حجم پول سالی 30 درصد رشد دارد و رشد اقتصادی 5 درصد است پس تورم بنا به نظریه مقداری پول 25 درصد است.

کوشکی ادامه داد: در شرایط توافق با سرکوب نرخ ارز تورم انتظاری را از بین می‌بریم که به معنی نبود تورم نیست. تورم 35 درصد در حال حاضر باعث رشد بازار نمی‌شود بلکه انتظار از تداوم تورم 35 درصد باعث رشد بازار شده است که اگر جذب خدمات و تولید نشود در حال فشردن فنر دلار هستیم و با شوکی سیاسی قیمت دلار 6 رقمی را تجربه می‌کنیم.

کد خبر 431680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =