۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
راهکارهای بازگشت اعتماد

بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ پر فراز و نشیب‌ترین سال خود را پشت سر گذاشت به طوری که می‌توان آن را با ترن هوایی نیز مقایسه کرد. در ابتدای سال شاهد ورود نقدینگی و دعوت از مردم برای حضور در بورس و در نتیجه رشد ۳۰۰ درصدی شاخص بورس تهران و در ادامه شاهد اتخاذ تصمیمات منفعلانه از جانب سیاست‌گذاران و سقوط ۵۰ درصدی شاخص بودیم.

 نتیجه این اتفاق چیزی به جز از بین رفتن اعتماد مردم به بازار سرمایه نبود و تا سال‌ها شاهد نتیجه این بی‌اعتمادی به بازار سرمایه و تاثیر آن بر اقتصاد کشورمان خواهیم بود. مهمترین راهکار جهت بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه را می‌توان ثبات در قانون گذاری و حذف تصمیمات غیرکارشناسانه و خلق‌الساعه دانست. سرمایه گذاران همچنان به دنبال امنیت در سرمایه گذاری هستند بنابراین باید فضا را برای سرمایه‌گذاری قابل اعتماد امن کرد تا بخشی از مشکلات موجود در بازار و به علاوه بی‌اعتمادی نسبت به بازار سرمایه تا حدودی حل شود. اتخاذ تصمیمات یک شبه، منتقل کننده ترس و وحشت به سرمایه گذاران خواهد بود. در بازاری که فضای بی اعتمادی بر آن حاکم باشد هر شوک جدید به بازار می تواند موجبات فروش سهام توسط سهامداران را فراهم کند. 
در این راستا با کاهش نرخ سود بانکی و نرخ سود بین بانکی در کنار حذف دامنه نوسان نامتقارن و حجم مبنا، می‌توان انتظار تاثیرات مثبتی را در بازار سرمایه داشت.از دیگر راهکارهای موجود می توان به حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف، رشد و گسترش ابزارهای مشتقه از قبیل قراردادهای آتی و اختیار فروش تبعی، آموزش واقعیت های بازار سرمایه و ریسک های خاص آن، تغییر در نحوه ارائه گزارشات شرکت ها، حذف رانت پیش از انتشار اطلاعات، کاهش بوروکراسی اداری جهت ثبت صندوق های سرمایه گذاری و سوق دادن سهامداران خرد برای سرمایه گذاری در صندوق ها، اصلاح تصمیمات غلط در خصوص بازارهای موازی از قبیل ارز، طلا، خودرو و مسکن، حذف تضاد بین نهادهای سیاست‌گذار و غیره اشاره کرد.البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که سرمایه گذاران همواره به دقت به بررسی توانایی خود بپردازند و هیچگاه نباید ریسک بیشتری علاوه بر آنچه توانایی تحمل آن را دارند، بپذیرند. 
در حال حاضر شاهد آن هستیم که در شرایط فعلی سهامداران اعتماد خود را نسبت به بازار سرمایه از دست داده‌اند و تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بازار از سمت نوسهامدارانی که در ماه‌های ابتدای سال به این بازار وارد شده بودند وجود ندارد.  با این حال امید آن وجود دارد که با استفاده از راهکارهای موجود اعتماد از دست رفته به بازار بازگردد.

علیرضا محمدی، کارشناس بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۵

کد خبر 431643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =