۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
الزامات توسعه ابزارهای مالی مسکن

هر ابزاری برای هدف‌های خاصی طراحی می‌شود به همین دلیل نمی‌توان از یک ابزار انتظار آن را داشت که تمامی مشکلات بازار مسکن را حل کند.

 به خصوص اینکه باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که بخش بزرگی از مشکلات بازار مسکن کشور مربوط به مباحث اقتصادی است   هر چند که مباحث مالی در این حوزه نیز بسیار مهم هستند، اما موضوعات اقتصادی و درآمدی اولویت دارند.
اولویت نبودن موضوعات مالی در بازار مسکن به این معنی نیست که  این بازار به ابزارهای مالی جدید و توسعه بیشتر نیاز ندارد چرا که بازار مالی مسکن کشور ما به شدت نیازمند توسعه است؛ جای خالی ابزارهای مالی مختلف در این بازار حس می‌شود و امکان عرضه برای آن‌ها وجود دارد.
اگر بخواهیم به طور ویژه به ابزاری چون اوراق سلف استاندارد مسکن بپردازیم باید بگوییم که در بازارهای دنیا نیز اگر ابزارهای مالی قصد اثرگذاری موثری را داشته باشند به ریزه‌کاری‌های بسیاری نیازمندند و بخشی از این ریزه‌کاری‌ها هم به مرور زمان، با عرضه ابزار و استفاده از این ابزار شناخته می‌شود. بهبود مستمر در این ابزارها ممکن است نیازمند بازنگری در تغییر و تحولاتی که در طول زمان رخ می‌دهد باشد تا بالاخره بتواند جایگاه خود را پیدا کند. لازم به ذکر است که در بازار مسکن ما ناگزیر به معرفی و استفاده از ابزارهای مالی هستیم.از لحاظ پتانسیلی، ابزارهای مالی در حوزه مسکن ابزاری هستند که ممکن است برخی مزایا چون حفظ قدرت خرید مردم، کمک به بهره‌مندی مردم از سودهای بازار مسکن و غیره را به همراه داشته باشند اما نکته مهم این است که بخشی از اقبال سرمایه‌گذاران و خانواده‌ها به این ابزارهای جدید معطوف به این است که این ابزارها چقدر کارآمد طراحی شوند. در واقع موضوع این است وقتی که یک ابزار مالی معرفی می‌شود نیازمند  فرصتی است که بازار آن را بشناسد مثلا در همه جای دنیا شاهد آن هستیم که ابزاری مثل بازار ثانویه رهن به تدریج رشد قابل توجهی خواهد داشت. در خصوص تجربه‌های داخلی باید گفت تجربه صندوق‌های زمین و ساختمان نیز این مسئله را تایید می‌کند که ابزارها برای پا گرفتن و شناخته شدن در بازار نیازمند زمان هستند در نتیجه نمی‌توان این انتظار را داشت که به محض معرفی این ابزار در بازار به سرعت این ابزار مورد اقبال بسیاری از خانواده‌ها قرار گیرد.
امیدواریم هر ابزاری که وارد بازار می‌شود به صورت مستمر مورد استفاده قرار بگیرد و به علاوه این گونه نباشد که در اثر تغییر مدیریت‌ها پس از چندین سال این ابزار  فراموش و از میان برداشته شود لازم است که با کار کارشناسی این ابزار تقویت شود و با توجه به اتفاقاتی که در بازار رخ می‌دهد روز به روز این ابزار را کارآمدتر و موثرتر کنیم.
وجود یک چرخه مستمر این‌چنینی به ما این امکان را می‌دهد که بتوان از یک ابزاری چون ابزار اوراق سلف مسکن برای توسعه بازار مسکن کشور استفاده کنیم و در کل چنین ابزارهایی پتانسیل توسعه بازار مالی مسکن کشور را دارند. در خصوص ابزاری چون سلف مسکن اختصاص زمان کافی و توجه به ریزه‌کاری‌ها، شرایط، مقررات و بسترهای موجود در کشور می‌تواند این ابزار را در جهت توسعه و شناخته شدن بیشتر تقویت کند.  
 

فخرالدین زاوه،  کارشناس اقتصاد مسکن
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۵

کد خبر 431642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =