پنج درس ارزشمند از بازی مونوپولی

بازی مونوپولی یا نسخه‌های ایرانی آن، از بازی‌های محبوبی هستند که علاوه بر سرگرمی و شادابی، درس‌های ارزشمندی را به همراه دارند.

بازی مونوپولی یا نسخه‌های ایرانی آن، از بازی‌های محبوبی هستند که علاوه بر سرگرمی و شادابی، درس‌های ارزشمندی را به همراه دارند.
۱. مقدار زیادی پول نقد نگه ندارید.
با میزان مشخصی پول وارد بازی می‌شوید. تا جایی که مشکلی برایتان پیش نیاید، می‌توانید به آرامی و بدون دردسر، پس‌انداز کنید و پولتان را خرج نکنید. اما پس‌اندازِ همه پول‌، راهی برای رسیدن به پیروزی و موفقیت نیست. به جای آن، باید خریدهای هوشمندانه داشته باشید و ثروت بلندمدت بسازید.
۲. همه پولتان را یک باره خرج نکنید. 
اگر مقدار زیادی پول یک‌ جا خرج کنید حتما با مشکل روبه رو خواهید شد؛ زیرا برای خرید ملک یا پرداخت به بازیکنان دیگر در فرآیند بازی، باید پول نقد کافی در دست داشته باشید یا ممکن است کارت شانسی بردارید که مجبور به پرداخت هزینه‌ای شوید که همه این‌ها نیازمند پول هستند.
۳. سبد سرمایه‌گذاری‌تان را متنوع کنید.
گرچه هدف اصلی بازی ایجاد انحصار است، ولی برای برنده شدن می‌توان در همه جای صفحه بازی، خیابان خرید. با داشتن همه خیابان‌های از یک‌رنگ به ندرت گذر بازیکنان دیگر به خیابان‌های شما می‌افتد. سعی کنید در همه جای صفحه بازی خیابان‌هایی داشته باشید تا احتمال قرار گرفتن بازیکنان در یکی از خیابان‌های شما بیشتر شود و اجاره بیشتری به دست ‌آورید. 
۴. مذاکره‌ را تمرین کنید.
در بازی ممکن است وارد مذاکره با بازیکنان دیگر شوید تا خانه‌ای را بخرید یا بفروشید یا در شرایطی، پولی قرض بگیرید. این روش می‌تواند شما را برای مذاکره در زندگی واقعی آماده کند. 
۵. صبور باشید و به مدت طولانی بازی کنید.
این دست بازی‌ها تا زمانی ادامه می‌یابد که همه بازیکنان به جز یک نفر، ورشکسته شوند؛ بنابراین این بازی می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. دست‌یابی به اهداف مالی نیز شبیه این بازی است؛ یک دوی استقامت است نه یک دوی سرعت. چه بخواهید برای دوران بازنشستگی خود پس‌انداز کنید چه برای سفر تفریحی، باید صبور باشید. تسویه وام دانشجویی یا ایجاد منبع جدید درآمدی ممکن است زمان‌بر و پر پیچ و خم باشد. ضمن اینکه، برای ارتقای مهارت‌ها باید چندین بار، این بازی‌ها را انجام داد تا مهارت‌ها تقویت شده و در ذهن جای گیرند. شروع تلاش برای دست‌یابی به هدف، سخت است ولی استقامت در مسیر سخت‌تر. صبوری در کار و یادآوری خوشایندی نتایج در این مسیر کمک زیادی می‌کند.

مریم محمدخواه، کارشناس آکادمی هوش مالی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۵

کد خبر 431629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =