بازده ۹۲ درصدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴، فعالیت مشاوران سرمایه‌گذاری در بستری قانونی، تحت عنوان یک نهاد مالی، آغاز شد.

 شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی گستر از ابتدای شهریورماه ۱۳۹۰ با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را به عنوان یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان آغاز کرد. در حال حاضر سه صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق سرمایه‌گذاری نیکی گستران
نخستین صندوق این شرکت در خردادماه ۱۳۹۳ و با نام نیکی گستران، فعالیت خود را ابتدا در گروه صندوق‌های سهامی آغاز کرد و سپس در آبان‌ماه ۱۳۹۴، با دریافت مجوزهای لازم، از سهامی به مختلط، تغییر نوع داد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق با رشدی ۸۸ درصدی در یک‌سال گذشته، اکنون در مرز ۲۱۸ میلیارد ریال قرار دارد. بازار سهام با ۵۸ درصد و بازار اوراق با درآمد ثابت با۴۰درصد، بیشترین سهم را از پرتفوی این صندوق سرمایه‌گذاری مختلط به خود اختصاص داده‌اند. در بازار سهام نیز بیشترین تمرکز و توجه مدیران صندوق بر روی «فلزات اساسی»، «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» بوده است. این صندوق با کسب بیش از ۹۲ درصد بازدهی در یک‌سال گذشته عملکرد خوبی داشته و در افقی بلندمدت نیز این صندوق مختلط، از ابتدای تأسیس تاکنون، بیش از ۴۷۰ درصد بازدهی محقق ساخته است.

صندوق اختصاصی بازارگردانی صبانیک
مردادماه ۱۳۹۴، دومین صندوق این شرکت با نام صندوق اختصاصی بازارگردانی صبانیک، فعالیت خود را آغاز کرده است. خالص ارزش دارایی‌های آن در یک‌سال گذشته، رشدی معادل ۳۹ درصد را تجربه کرده است. با توجه به نوع و رسالت صندوق‌های بازارگردانی، بازار سهام سهمی ۹۴ درصدی در پرتفوی آن دارد و حاصل عملکرد یک‌سال اخیر صندوق، کسب بازدهی ۳۴ درصدی بوده است. 

صندوق سرمایه‌گذاری توسعه سرمایۀ نیکی
خالص ارزش دارایی‌های صندوق توسعه سرمایۀ نیکی، که در فروردین‌ماه ۱۳۹۵ و در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، آغاز به کار کرد، در یک‌سال گذشته روند صعودی پرشتابی داشته و با رشدی ۱۸۷ درصدی، اکنون به ۲۷۱ میلیارد ریال رسیده است. گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «فلزات اساسی» همواره مورد اعتمادترین صنایع بورسی نزد مدیران این صندوق بوده‌اند،‌ اما ماهیت احتیاطی صندوق‌های بادرآمد ثابت سبب شده تا تنها ۱۹ درصد از دارایی صندوق، به این صنایع و سایر صنایع بورسی اختصاص یابد و حدود ۷۹ درصد از دارایی‌های صندوق، در بازار بدهی، اوراق مستعد با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسکی، سرمایه‌گذاری شود. این صندوق با درآمد ثابت در یک‌سال اخیر بیش از ۴۳ درصد بازدهی داشته که این نرخ در مقایسه با نرخ سود سپرده‌ بانکی و همچنین عملکرد سایر صندوق‌های با درآمد ثابت، بسیار مطلوب و جذاب ارزیابی می‌شود. مطابق با آخرین داده‌های سامانۀ «رسام»، صندوق سرمایه‌گذاری توسعه سرمایۀ نیکی، بر اساس عملکرد خود در یک‌سال اخیر، در جایگاه ششمین صندوق بادرآمد ثابت پربازده کشور قرار گرفته است. در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این شرکت را مشاهده می‌کنید.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۵

کد خبر 431624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =