۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
ضرورت دخالت نکردن در سازوکار بورس

مهمترین عامل تأثیرگذار بر بورس، احترام گذاشتن به سازوکارهای آن است یعنی به سازوکارهای واقعی که در حال حاضر در بورس وجود دارد و مدل‌هایی که طی سالیان گذشته وجود داشته، احترام گذاشت.

همچنین باید برای اقتصاد و وضعیت اقتصادی احترام قائل بود و بدون هیچ هیاهو، تنبیه و تشویق خاصی در بورس، بازار را به حال خود رها کرد که راهش را پیدا کند، در این صورت نه کسی ناراحت می‌شود و آسیب می‌بیند و نه بی مورد خوشحال می‌شود. بهترین اتفاق این است که به بازار سرمایه و نقشی که در جامعه دارد اعتماد شود و همان نقش را از بورس طلب کنیم.
 در چنین شرایطی بازار جایگاه خود را پیدا، مسیر خود را به درستی انتخاب می‌کند و شروع به حرکت خواهد کرد. از دست رفتن و بازگشت اعتماد به هر ترتیب در بورس وجود دارد زیرا در شرایط منفی بازار سرمایه‌گذاران ناراحت و در شرایط مثبت خوشحال هستند و هر دو را هم ابراز می‌کنند. بنابراین هرگاه بورس سبز رنگ شود مردم مجدد به سمت آن می‌آیند و احساس می‌کنند اینجا محمل و مأمنی برای سرمایه‌هایشان است.
هنگامی می‌توان اسم مشکل را بر ‌بی اعتمادی نسبت به بازار سرمایه گذاشت که حاصل رفتار باشد، به هر حال بورس مثبت و منفی دارد و اگر این مثبت و منفی تصنعی نباشد بازار راهکار و مسیر خود را پیدا می‌کند اما هرجا که در فرآیندها دخالت یا دستکاری شود، تشویق بی‌مورد شود و تصویری از بورس ارائه داد که تصویر واقعی آن نیست یا نقش و عملکردی از بورس خواست که در توان آن نباشد شاهد وضعیتی خواهیم بود که هم اکنون گریبان‌گیر بازار است. لازم است از کمک و مشاوره اشخاصی که واقعا دلسوز بازار هستند، رزومه مشخصی دارند و سالیان سال است در آن فعالیت می‌کنند و به عبارتی الفبا بورس را حفظ هستند استفاده و طبق آن عمل کرد.
 

حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۵

کد خبر 431612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =