تسلیم آقای بازار

شاخص در این هفته چند هزار واحدی کاهش یافت و به هسته سخت ۱۲۰۰ رسیده است، اما خروج پول حقیقی ادامه دارد. چند بار نفوذ به کمتر از آن با برگشت همراه بوده است.

به گزارش صدای بورس، پر بازده‌ترین سهام‌های هفته، گروه فولادی و پتروشیمی بودند و در کنار آن شستا قرار داشت. بیش از ۷۵ درصد بازار هنوز از خواب زمستانی صف های فروش خارج نشده است اما شاخص پایین نمی آید! خبر مجوز انتشار ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق با درآمد ثابت توسط هلدینگ‌ها و شرکت های سرمایه‌گذاری در میانه‌های هفته امید جدیدی به کالبد بی جان بازار تزریق کرد، اما آخر هفته به روند نزولی خود بازگشت. سرمایه‌گذاران پس از ترس و ناامیدی، این روزها تسلیم آقای بازار شدند و حقیقی و حقوقی در صف فروش‌نشینی رقابت می کنند. بورس در حالی از ترس دلار نزول کرده که دلار در بازار آزاد در ۲۴ هزار تومان حمایت قوی داشته است. 
فولاد که قیمت های جهانی آن رکوردشکنی می‌کند و در آستانه شکستن سقف تاریخی است، تنها یک روز مثبت را پشت سر گذاشت و به لطف دامنه نامتقارن منفی ۲ و مثبت ۶ عملا صف های فروش سنگینی را هم به خود دید. حقوقی‌ها خریدار این روزهای این نماد بودند.سیمانی‌ها نیز در آستانه اخذ مجوز قیمت قرار دارند که این موضوع سبب رشد نمادهای سیمان داراب، سیمان ممتازان و سیمان دشتستان و مازندران شد. سیمان شاهرود در این گروه خبر از ۳.۵ برابر شدن سود در سال ۱۳۹۹ داد. همچنین سیمان تهران از درخواست سند تک برگی برای تجدید ارزیابی خبر داد.
در گروه پتروشیمی، پس از آن که از مدیر صندوق توسعه بازار متنی در خصوص ارزندگی دو پتروشیمی منتشر شد، این نمادها با اقبال سرمایه گذاران روبرو شدند. این اتفاق زخم کهنه شفافیت اطلاعاتی صندوق توسعه بازار را مجددا باز کرد.
در گروه دارویی، برکت با اخباری مبنی بر توقف واکسن ایرانی مواجه شد که صف خرید این سهم را به صفر تابلو کشاند.در حالی که آلومینیوم در بازارهای جهانی رکورد شکنی می کند و اوج ۱۰ ساله را به خود دیده است، اما در یک شفاف سازی خبر از محکوم شدن به تهاتر ۸۲۴۴ تن شمش در قبال ۱۰۰ میلیارد تومان داده است که تفاوت ارزشی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی دارد. در گروه خودرویی خزامیا از معدود نمادهای با بازده مثبت هفتگی بود که بیش از ۱۰ درصد رشد قیمت داشت. خودرو در این گروه، پر نوسان تر از خساپا بود.
در گروه غذایی، غبشهر در یک فصل، بیش از کل سال گذشته سود ساخت و مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفت. 
سرمایه گذاری پارس آریان در سال ۱۳۹۹ سود ۳۶۴ ریالی ساخت. البته به نظر می رسد که بعد از برگزاری مجامع شرکت های تابعه، سود این شرکت افزایش یابد. رویداد مهمی در این هفته در بورس کالا رخ داد ؛ طلسم عرضه سنگ آهن در بورس کالا شکسته شد و بیش از ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی و کلوخه عرضه شد که با رقابت ۲۰ درصدی روبه رو شد تا صدای درخواست افزایش ضرایب قیمت گذاری سنگ آهن بیش از پیش بلند شود. این موضوع سبب شد تا گروه سنگ آهنی مورد اقبال نسبی بازار قرار گیرد و حداقل صف فروش نشوند. اما حال گروه فولادی هم خوب است، قیمت های معاملاتی بیلت ۱۱ و اسلب ۱۵ میلیون تومان است، اما ریسک اصلی در قانون جهش تولید مسکن است که قیمت فروش محصولات فولادی بایستی با تخفیف به میزان یارانه های دریافتی در مقایسه با قیمت های جهانی باشد که بار دیگر این صنعت را دچار ابهام کرد. 
اما در شرایطی که قیمت دلار تثبیت شده و قیمت های جهانی صعودی هستند، شرکت های صادراتی با ریسک جدیدی مبنی بر شمولیت مالیات بر درآمد بر محصولات نیمه خام روبه رو هستند که لیست محصولات نیمه خام هنوز اعلام نشده است. این موضوع می تواند تا یک پنجم سود شرکت های صادراتی را کاهش دهد. با این حال، کورسوی امید به ۲۴ هزار میلیارد تومان تامین مالی هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری است. اخذ تسهیلات توسط هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری بی دلیل ممنوع شده بود و پس از چندین سال پیگیری این نهادها موفق به تعریف اوراق اجاره سهام شدند که به دلیل الزامات فقهی درصد دارایی ثابت، عملا زمان بر و غیر کارآمد شده بود و اهداف خرید سهام نیز مورد تایید قرار نمی گرفت. این روزها، شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها که بیش از ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش روز دارند، از انتشار چند صد میلیارد تومان اوراق عاجز هستند. جذب این منابع از یکسو می تواند به افزایش نرخ بهره اوراق منجر شود و از سوی دیگر می تواند به حمایت از سهام ها کمک کند. با این حال سهامداران این شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها امیدوارند منابع صرف شده مسیر خریدهای حمایتی شاخص‌های ۱.۶ یا ۲ میلیون واحد طی نکند.

حسام بصیری،کارشناس بازار

منبع:هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۵

کد خبر 431551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =