۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

معاون مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک مطرح کرد:

سرمایه‌گذاران در انتظار معجزه

بازار سرمایه منبع درآمدی برای جبران کسری بودجه نیست
سرمایه‌گذاران در انتظار معجزه

کشور در شرایط فعلی با چالش‌های مختلفی از جمله سیاسی و اقتصادی روبه رو است، در حال حاضر به نظر می‌رسد اهالی بازار نیز همچنان منتظر هستند تا ببینند روابط ایران و آمریکا و انتخابات داخلی به چه صورت خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، در شرایط فعلی تأمین مالی جمعی یکی از ابزارهایی است که به کمک بازار آمده و سرمایه‌گذاران می‌توانند دارایی خود را در طرح‌های مشارکتی سرمایه‌گذاری کنند. همچنین افراد از طریق تأمین مالی جمعی می‌توانند پول‌های خرد خود را نیز سرمایه‌گذاری و پس‌انداز کنند. در همین خصوص گفت‌وگویی داشتیم با محمدرضا کاتوزیان، معاون مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک که در ادامه می‌خوانید.

 چالش‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
ریسک‌های موجود برای سال ۱۴۰۰ شامل ریسک‌های سیاسی و اقتصادی است که به مراتب  بازار سرمایه نیز از آنها متاثر است،  یک دسته از ریسک‌ها در پی عوامل داخلی و انتخابات پیش‌رو شکل گرفته که فعالان بازار منتظر هستند، ببینند که کدام یک ازگروه‌های سیاسی موجود در کشور برنده انتخابات خواهد شد. فارغ از این مسئله چندسالی است که کشور درگیر مذاکرات در خصوص برجام است و باید دید چه زمانی تحریم‌های موجود برداشته خواهد شد، هر چند این یک زمان طولانی خواهد بود اما همچنان این قبیل مسائل بازارسرمایه را درگیر کرده است. از منظر اقتصادی نیز با توجه به ابهامات سیاسی موجود در کشور هیچ‌گونه آینده روشنی برای قیمت ارز وجود ندارد و همچنین ممکن است دولت بعدی دیدگاهی متفاوت با دولت فعلی داشته باشد.

 اخیرا خبر برداشتن تحریم‌ها به گوش می‌رسد، آیا بازارسرمایه نیز تحت تاثیر برداشتن این تحریم‌ها قرار خواهد گرفت؟ 
برای رسیدن به این نتیجه که تحریم‌ها به یک باره برداشته شود کمی زود است،‌ اگر  قرار باشد تحریم‌ها به یک باره برداشته شود که دیگر نیازی به گفت وگو در وین نبود، اما نظر من این است که قرار نیست به همین راحتی تحریم‌ها برداشته شود. رئیس جمهور آمریکا می‌تواند با یک امضا تحریم‌ها را لغو کند اما با توجه  به شکل نگرفتن این اتفاق ممکن است مذاکرات دیگری نیز در همین راستا شکل بگیرد.

  پیش بینی شما از قیمت دلار چیست؟
اگر تحریم‌ها به صورت یکجا برداشته شود دلار همچنان در محدوده ۲۳ هزار تومان پایدار خواهد بود، چرا که برخی از متغیرهای کلان اقتصادی دیگر به جز تحریم، رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد که جای بحث مفصلی دارد اما در هر صورت غالب تصمیم گیری‌های سیاسی و اقتصادی کشور موثر بر نرخ دلار و گاهاً متأثر از قیمت آن است. 

 با نزدیک شدن به انتخابات احتمال رشد مجدد بازار وجود دارد؟
طبق نظرسنجی که یکی از مجموعه‌های مطالعاتی بازار سرمایه اقدام به انجام آن میان ۲۰۰ نفر از مدیران بازار سرمایه کرده است این نتیجه گرفته شده که حدود ۶۰ درصد از افراد به رشد شارپی قبل از انتخابات امیدی نداشتند و تقریبا ۶۰ درصد عامل اصلی ریزش‌های بازار را خروج پول حقیقی‌ها می‌دانستند، بنابراین فعالان حقوقی بازار در حال حاضر امیدی به رشد مجدد بازار ندارد.

  دلیل ریزش بازار را خروج پول حقیقی‌ها می‌دانید. به نظر می‌رسد مردم اعتماد خود را به بازار  از دست داده اند،‌ چه راهی برای بازگشت اعتماد سهامداران وجود دارد؟ 
سال گذشته دولت بازار سرمایه را به عنوان منبع درآمدی برای جبران کسری بودجه خود در نظر گرفت، هیچ‌یک از اهالی بازار دوست ندارند که بازار سرمایه دچار رکود شود و همچنین علاقمند به رکود سایر بازارها به بهای رونق بازار سرمایه نیستند. چرا که در واقع می‌توانیم اقتصاد را همچون استعاره‌ای از بدن انسان در نظر بگیریم که اجزای بدن یک انسان باید متعادل باشند، بنابراین تمام اجزای اقتصاد یک کشور نیز باید متعادل باشند تا بتوانند در یک محور درست و در جهت پیشرفت گام بردارند. سال گذشته دولت می‌بایست کسری بودجه خود را به نوعی دیگر جبران می‌کرد و راه‌های بهتری برای جبران کسری بودجه وجود داشت و نباید دولت به این شکل شیرازه بازار را با فروش‌های سنگین اوراق تأمین مالی از بین می‌برد.

 به نظر شما دولت باید چه روشی را برای تأمین کسری بودجه در نظر می‌گرفت؟
دولت می‌توانست تصدی‌گری خود را در شرکت‌های بزرگ و جذاب کاهش دهد و به جای فروش اوراق که صرفاً دولت‌های بعدی را بدهکار می‌کند به فروش دارایی‌های بازارپسند روی بیاورد، کما اینکه مجوزهای لازم برای این کار نیز توسط مقام معظم رهبری و مجلس به دولت ارائه شده بود، اما متاسفانه دولت سخت ترین راه را برای خود انتخاب کرد که بهای آن نیز، از بین رفتن اعتماد عمومی مردم به بازار سرمایه بود. جلب اعتماد از دست رفته، نیز زمان ‌بر خواهد بود و پیش بینی بر این است که بسیاری از افراد حداقل تا انتهای این دولت دیگر به بازار سرمایه روی نخواهند آورد تا ببینند استراتژی و خط مشی دولت جدید برای بازار سرمایه چه خواهد بود. 

تأمین مالی جمعی در شرایط فعلی می‌تواند چه کمکی به بهبود شرایط بازار کند؟ 
تأمین مالی جمعی یک ابزار جدید است که روش‌های مختلفی دارد، از جمله روش‌های مبتی بر سهامداری، ‌وام،‌کمک مالی یا پاداشی که سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنند اما اینکه در شرایط فعلی افراد مجدداً به ابزاری جدید اعتماد کنند کمی زمان بر است، اما هر ابزار جدید می‌تواند سلیقه‌های جدید را به بازار جذب کند. یکی از اصول ابزارسازی مالی این است که سلایق متفاوت مشتریان را جذب کرده و نیازهای آنان را برآورده کنیم بنابراین، این ابزار نیز می‌تواند فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاران به بازار باشد. نکته قابل توجه تأمین مالی جمعی این است که این روش می‌تواند پول‌های خرد را جذب کند. پولهای خردی که غالباً به سمت خرید ارز یا رمزارزها می‌روند. 
خرید و فروش در این روش تا حد بسیاری برای سرمایه‌گذاران راحت است اما باید در نظر داشته باشند در تأمین مالی جمعی نیز سرمایه‌گذاری بدون ریسک نیست. یکی از ریسک‌های این سرمایه‌گذاری بازدهی بدون ضمانت آن است ‌و شما شاهد بازدهی متغیر در تأمین مالی جمعی هستید. همچنین ریسک نقدشوندگی نیز در این روش وجود دارد و فارغ از این ریسک‌ها ممکن است برخی ریسک‌های عملیاتی نیز برای تأمین مالی جمعی وجود داشته باشد. مانند ریسک عملکرد نامناسب پلتفرم معاملاتی که در بستر وب برای سرمایه‌گذاران مهیا می‌شود. 

 پیش بینی شما از روند بازار سرمایه چیست و کدام صنایع را پیشرو می‌دانید؟
پیش بینی بازار به عوامل سیاسی و اقتصادی وابسته است،‌ اما با فرض اینکه شرایط فعلی ادامه‌دار باشد و قیمت دلار در محدوده فعلی در نوسان باشد می‌توان اینطور بیان کرد که تا انتهای دولت فعلی هیچ‌گونه اتفاق خیره کننده‌ای برای توافق برجام شکل نخواهد گرفت و اگر شکل بگیرد تحریم‌ها به صورت یکجا برداشته نخواهد شد، بنابراین نمی‌توان انتظار بهار پررونقی را برای بورس داشت و باید تا خرداد ماه و اعلام نتیجه انتخابات صبر کنیم.
همچنین اگر تحریم‌ها برداشته شود، قیمت تعادلی دلار کم‌تر از ۲۲ هزار تومان نخواهد بود، بنابراین کامودیتی‌ها همچنان پیشتاز بازار خواهند بود. در حال حاضر طبق آمار معاملات، کامودیتی‌ها بهترین گروه برای سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی هستند.‌ صنعت فولاد p/e‌های جذابی بین ۴ الی ۵ دارد، بنایرین در سال ۱۴۰۰ صنعت فولادی، محصولات شیمیایی، ‌فلزات اساسی و در صورت ایجاد روزنه‌هایی از امید در احیای برجام، بانکها و موسسات مالی و بیمه از جذابیت‌هایی برخوردار خواهند بود.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۵

کد خبر 431538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =