۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
واکاوی دلایل ریزش

در بررسی کلی بازار می‌توان گفت که وضعیت کنونی از حیث حجم و ارزش معاملات در حقیقت ادامه روندی است که از انتهای مرداد ماه ۹۹ آغاز شد و ارزش روزانه معاملات خرد از حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان تا کانال ۲.۵ هزار میلیارد تومان پایین آمد و سایه سنگین این شرایط تا به امروز یعنی فروردین ماه سال جاری در بازار وجود دارد. اما در مقایسه وضعیت اسفندماه ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ باید به چند نکته توجه کرد.

به گزارش صدای بورس، نکته اول اینکه در اسفندماه صندوق‌های با درآمد ثابت مکلف شدند تا پایان ماه نسبت به افزایش حد نصاب سهام در پرتفوی خود در محدوده حداقل ۱۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد اقدام کنند. اجرای این دستورالعمل توانست حجم و ارزش معاملات را در اسفندماه تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد و حتی زمینه صعود مقطعی شاخص را فراهم کرد . حال اینکه از ابتدای فروردین ماه با توجه به ایفای تعهدات صندوق‌ها در حد نصاب، چنین عامل محرکی وجود ندارد و بازار نیز نزولی شده است.
نکته دوم را می‌توان در خارج از بازار جستجو کرد. چراکه با ورود به سال۱۴۰۰ شرایط ابهام در بخش سیاست داخلی ، نتیجه احتمالی انتخابات ، شرایط حوزه سیاست خارجی و موضوعات پیرامون توافق احتمالی، تمایل سرمایه‌گذاران به خرید را کاهش داده است. همچنین طبیعی است که با توجه به دامنه نوسان نامتقارن و کم بودن بازه منفی، در روند نزولی شاهد کاهش حجم معاملات و سنگین‌تر شدن صف‌های فروش باشیم. البته باید توجه داشت که حسب سنوات گذشته با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری بازار می تواند روند مثبتی را تجربه کند، حال اینکه این ایام با بخشی از فصل مجامع نیز تقارن داشته و می‌دانیم که بسیاری از شرکت‌های تولیدی و صادراتی وضعیت بسیار خوبی در مجامع خواهند داشت. نکته دیگر را می‌توان به خروج نقدینگی از بازار مرتبط دانست که طی مدت اخیر حجم قابل توجهی از نقدینگی بازار به سمت ابزارهای مالی با درآمد ثابت مانند صندوق‌ها و یا حتی سپرده‌های بانکی گسیل شد و با توجه به چسبندگی ذاتی این ابزارها مدتی طول خواهد کشید تا سرمایه‌گذران اطمینان حاصل کرده و اقدام به خرید سهم کنند.یکی از اقداماتی که در خصوص برون رفت از این وضعیت می‌تواند انجام شود شاید در خصوص تغییر دامنه نوسان ،یا متقارن سازی و افزایش سمت منفی آن باشد تا نقد شوندگی بازار افزایش یافته و نتیجتا حجم معاملات بیشتر شود تا حجم صف‌های فروش کمتر شده و بازار سریعتر به تعادل برسد. مسئله دیگر تزریق پول جدید بازار است که می‌تواند از طریق ارکان حمایت کننده بازار صورت بگیرد تا بتواند جرقه بازگشت نقدینگی به بازار را بزند. اغلب تحلیلگران معتقدند که بسیاری از سهم‌ها از لحاظ وضعیت سودآوری، بنیادی و قیمت در شرایط مناسبی هستند. قطعا تصمیم گیری‌های آتی و سیاستگذاری‌ها در خصوص بازار سرمایه نیز می‌تواند تسهیل کننده این امر باشد از جمله تغییر تمرکز سیاست گذار از بازار بدهی به بازار سهام و شفاف سازی درخصوص مواردی چون نرخ ارز.

علی جبل عاملی، کارشناس بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۴

کد خبر 431262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =