۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
الزام تزریق اخبار مثبت

باتوجه به شرایط فعلی بازار مهمترین موضوع علاوه بر ریزش بازار این است که حجم معاملات کاهش پیدا کرده است و تداوم ریزش بازار در رتبه دوم قرار دارد.

به گزارش صدای بورس، اگر به اتفاقاتی که در سه تا چهار ماه گذشته رخ داد نگاه کرد با این موضوع مواجه می شویم که تمامی این اتفاقات دست به دست هم داده‌اند که بی‌اعتمادی را به بازار بیشتر کنند و تیر خلاص آن هم دامنه نوسان نامتقارن بود. پیش از عید وزیر اقتصاد اعلام داشت که بازار باید نقدشونده باشد . رئیس سازمان بورس هم در سخنان خود به این موضوع اشاره داشته که در جلسه شورای عالی بورس حتما برای متقارن کردن دامنه نوسان تصمیم‌گیری کنند و به‌تدریج و باتوجه به شرایط بازار حتی محدودیت آن را کمتر کنند. 
به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی باید منتظر تصمیمات شورای عالی بورس بود که منتشر شود و کمی بتواند باعث بهبود جو شود. هم اکنون وضعیت به گونه‌ای است که فقط صف فروش تشکیل می‌شود و انگیزه‌ای برای جمع کردن و نگهداری وجود ندارد. قبل از عید حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها بازار را متعادل می‌کردند و در حال حاضر منابع آن‌ها هم به‌شدت محدود شده است و دیگر توانایی انجام تعهدات خود را ندارند. تمامی این موارد در کنار یکدیگر باعث شده امروز شاهد همچنین بازاری باشیم. صحبت‌هایی درخصوص دامنه نوسان و بحث‌های حمایتی و بیمه سهامداران خرد مطرح می‌شود که به‌نظر می رسد مجموعه این تصمیمات می‌تواند اثرگذار باشد. همچنین در شرایط فعلی بازار به تزریق اخبار مثبت نیاز ضروری دارد . اگر اتفاق و تغییری در سطح بین‌المللی رخ دهد و گشایش‌ها و مذاکرات اولیه انجام شود کمک بسیار خوبی است اما به‌نظر می‌رسد نباید برای این موضوع در کوتاه مدت خوش‌بین بود. اما به‌صورت کلی عوامل داخلی و بحث‌های زیرساختی بازار یعنی همان تصمیمات شورای عالی بورس و عوامل خارجی یعنی گشایش‌های بین‌المللی بسیار می‌تواند به متعادل‌سازی بازار کمک کند و باعث بازگشت اعتماد سهامداران ‌شود.

علی خسروشاهی،مدیرعامل مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۴

کد خبر 431259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =