۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
جهانی‌سازی در تنگنا

در جهان امروز، زنجیره مدرن عرضه کالا و خدمات هنوز هم منبع قدرت به شمار می‌رود.

به گزارش صدای بورس، نشریه «اکونومیست» در تازه‌ترین شماره خود می‌نویسد: برخلاف تصور برخی افراد، زنجیره‌های جهانی عرضه کالا هنوز منبع قدرت هستند. چندی قبل، کانال سوئز که از آبراه‌های مهم جهان به شمار می‌رود، به وسیله یک کشتی ۲۰۰ هزار تنی مسدود شد. این کشتی نه تنها یکی از بزرگترین کشتی‌های حمل کالای جهان است، بلکه نمادی است از مخالفتی که جهانی‌سازی را به زیاده‌روی متهم کرده است. از دهه ۱۹۹۰ تاکنون زنجیره‌های عرضه کالا در راستای افزایش کارآمدی حرکت کرده‌اند.

همچنین در این مدت، به دنبال تخصصی‌تر شدن فعالیت‌ها بوده‌اند و تمرکز خود را بر صرفه‌جویی مقیاس (صرفه‌جویی در هزینه‌ها با افزایش تولید و کاهش قیمت) قرار داده‌اند. با این حال در حال حاضر این نگرانی رو به رشد وجود دارد که همچون یک کشتی بزرگ به گل نشسته، زنجیره‌های تولید نیز به عاملی برای آسیب‌پذیری تبدیل شوند. یک مثال گویا؛ کمبود نیمه رساناها موجب شده تا شرکت‌های خودروساز فعالیت برخی کارخانه‌های خود را متوقف کنند.

دولت چین، شرکت H&M (خرده‌فروش غربی) را که تمایلی به تأمین پنبه از شهر زینجیانگ ندارد، تحریم کرده است. گفته می‌شود که دولت کمونیست چین، مردم ایغور را در این شهر زندانی کرده و به کار اجباری واداشته است. اتحادیه اروپا و هند با محدود کردن صادرات واکسن کووید ۱۹، تلاش‌های جهانی برای واکسیناسیون گسترده را مختل کرده‌اند. در حالی که آنها با پاندمی کرونا مقابله می‌کنند و با تنش‌های ژئوپلیتیک مواجه هستند، بسیاری از دولت‌ها می‌کوشند تا به توانایی‌های خود تکیه کنند. در این میان، قدرتمندتر شدن زنجیره‌های عرضه منطقی به نظر می‌رسد.
 

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۴

کد خبر 431174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =