امیدهای اندک برای بازگشت آلومینیوم

آمارهای اولیه نشان از مصرف بالغ بر ۳۷ میلیون تنی چین در سال ۲۰۲۰ دارد که رشدی ۲.۱ درصدی را نسبت به سال میلادی قبل نشان می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، آمارهای اولیه نشان از مصرف بالغ بر ۳۷ میلیون تنی چین در سال ۲۰۲۰ دارد که رشدی ۲.۱ درصدی را نسبت به سال میلادی قبل نشان می‌دهد. اما آمارهای موسسه مکنزی در خارج از چین حکایت از کاهش ۱۲ درصدی تقاضا برای سال ۲۰۲۰ دارد.از جمله عواملی که گمانه‌ها را برای مصرف بیشتر آلومینیوم در سال‌های آتی تقویت می‌کند صنعت خودرو سازی است که آلومینیوم را جایگزین مناسبی برای صنعت فولاد می‌داند که به کاهش وزن خودرو می‌انجامد. پیش بینی موسسه مکنزی برای ۲۰۲۱ حکایت از رشد ۲.۷ درصدی چین و ۷ درصدی تقاضای سایر کشورها نسبت به سال میلادی قبل دارد. البته مواردی همچون سایه‌ نگران کننده جنگ تجاری مابین آمریکا و چین و کاهش اثرات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی فضای حاکم بر بازار آلومینیوم را امیدوار کننده تر ساخته است. موسسه مکنزی با نگاه به سمت عرضه در بازار آلومینیوم برای سال ۲۰۲۱ پیش بینی می‌کند که عرضه کشورهای جهان به جز چین افزایشی حدود ۲.۹ درصدی را نسبت به سال میلادی قبل تجربه کند و تولید چین نیز با ۴.۵ درصد افزایش به ۳۸.۷ میلیون تن برسد و درمجموع تولید کل جهانی به ۶۷.۷ میلیون تن خواهد رسید. ارزیابی‌های مکنزی نشان از مازاد ۲.۱ و ۱.۸ میلیون تنی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ عرضه در بازار جهانی آلومینیوم دارد.
برآوردهای موسسه فیچ نیز کماکان چین را نیروی محرک تولید جهانی آلومینیوم نشان می‌دهد و پیش بینی می‌کند که در چند سال آینده نیز نیمی از محصول آلومینیوم جهان را تولید کند. تحلیلگران فیچ پیش بینی می‌کنند مصرف جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۸ به ۷۹.۷ میلیون تن رشد یابد. که نشان دهنده رشد ۲.۸ درصدی در هرسال است. البته در این روند چین، هند و روسیه بزرگترین کشورها از لحاظ تولید آلومینیوم هستند.

روند قیمتی و پیش بینی سال جاری 
 آنچه که در قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم شایان توجه مضاعف است فاصله قیمتی نسبی مابین آلومینا به عنوان ماده اولیه و شمش آلومینیوم به عنوان محصول است که این میزان پریمیوم همبستگی با عوامل مختلفی از جمله میزان دسترسی به فلز و یا بهای تمام شده انرژی را دارد. اما طبق تحقیقات غالبا به طور میانگین قیمت آلومینا ۱۵ الی ۲۰ درصد قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن را دارد. 
بر اساس گزارش‌های رسمی از آوریل ۲۰۲۰ شمش آلومینیوم رشد قیمتی خود را از حدودا ۱۴۰۰ دلار به ازای هر تن آغاز نموده و هم اکنون در مارس ۲۰۲۱ به قیمتی بالغ بر ۲۲۰۰ دلاری به ازای هرتن، که سقف قیمتی یک‌ساله آن نیز تلقی می‌شود، رسیده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که در سال پیش رو فشار عرضه، ظرفیت مازاد تولید و رشد مضاعف تولید در چین قیمت‌ها را نزولی خواهند کرد تا جایی که قیمت‌های ۱۸۵۰ و ۲۰۰۰ دلاری برای فصل‌های چهارم سال ۲۰۲۱ و۲۰۲۲ انتظار دارند. اما در ماه‌های اخیر با کاهش شاخص دلار و تقویت قیمت کامودیتی‌ها از جمله آلومینیوم امیدهای فعالان این بازار برگردانده شده است. همچنین با بهبود فضای اقتصاد جهانی و کم رنگ شدن ریسک‌های حاکم بر آن؛ انتظار پایداری همراه با رونق برای بازار کامودیتی‌ها از جمله آلومینیوم وجود دارد. البته عمده فعالان بازار نیز امیدهای کمی برای بازگشت آلومینیوم به سقف‌های قیمتی ۲۷۴۰ دلاری ۱۰ ساله در سال ۲۰۱۱ دارند. 

 افزایش ظرفیت‌های داخل 
طبق آمار منتشره ایمیدرو در سال ۹۸ کل شمش آلومینیوم تولید شده در ایران ۲۷۸ ودر سال۹۹ نیز تاکنون ۳۶۵ هزار تن بوده است. ظرفیت تولید کنندگان اصلی آلومینیوم در کشور ظرفیت آلومینیوم المهدی با ۱۱۰ هزار تن و آلومینیوم هرمزال با ۱۴۷ هزار تن در سال و ظرفیت آلومینیوم ایران ۱۷۵ هزار تن (با توجه به دو خط تولیدی که از مدار خارج کرده) است، کل ظرفیت کشور ۸۰۰ هزار تن بوده که قرار است به ۱.۵ میلیون تا افق ۱۴۰۴ برسد. شرکت آلومینای ایران با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال ۹۸ به بهره برداری رسیده است و شرکت آلومینیوم جنوب سالکو هم یک ظرفیت ۳۰۰ هزارتنی دارد که قرار است به بهره برداری برسد.قطعا میزان سرانه مصرف آلومینیوم که بنا بر آمارها در ۱۰ سال گذشته حدودا ۴.۵ کیلوگرم بوده است با سرانه جهانی فاصله زیادی داشته، اما آمارها نشان از رشد ۱۲درصدی مصرف درسال‌های اخیر دارد.
بنابر گزارش سازمان ایمیدرو، میزان سرمایه‌گذاری برای طرح‌های توسعه آلومینیوم ۱۱ میلیارد دلار است. در سال‌های اخیر عمده نیاز کشور به آلومینا از محل واردات تأمین شده است. نرخ واردات دلاری پودر آلومینا تا بدو ورود به کشور در اردیبهشت ۳۶۳ دلار در هر تن بوده است. میانگین نرخ خرید در سال ۹۷ برای هر تن ۵۵۰ دلار و در سال ۹۸ نیز ۴۲۳ دلار بوده است؛ این اعداد هزینه‌های جانبی را شامل نمی شود .بایستی خاطر نشان کرد که بهای تمام شده آلومینا برای شرکت داخلی با وجود تحریم‌ها با قیمتی بیشتر از رقبای منطقه ای تأمین می‌شود. شمش‌های آلومینیوم در بورس کالا تقریبا ۵ الی ۱۰ درصد بالاتر از نرخ جهانی معامله می‌شود.در کنار چالش‌های فراوان تهیه و واردات مواد اولیه آنچه عرصه رقابت را برای شرکت‌های آلومینیوم ساز کشورمان نسبت به بسیاری از رقبای جهانی آسان می‌کند دسترسی به ذخایر گسترده انرژی است. حال که طبق برآوردها ۲۵ درصد بهای تمام شده آلومینیوم مربوط به انرژی است.
 

دلیر شیرعلی، تحلیلگر کارگزاری خبرگان سهام
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۴

کد خبر 431170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =