رونق مبهم تالار نقره ای در شرایط رکود

بورس کالا در سال ۹۹ توانسته به رکوردهای جدیدی دست یابد، که مهمترین آن‌ها رشد ۱۰۸ درصدی ارزش کل معاملات بورس کالا بود که به ۳۵۰ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومان رسید.

به گزارش صدای بورس،  در بازار فیزیکی بورس کالا با رشد ۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته،‌ ۳۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تن انواع کالا دادوستد شد و ارزش معاملات نیز به رقم ۳۱۲ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان رسید که خبر از رشد ۱۲۷ درصدی نسبت به سال ۹۸ می‌دهد.

 رونق تالار محصولات صنعتی و معدنی
 همچنین از کل کالاهای معامله شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران نزدیک به ۱۲.۷ میلیون تن کالا به صورت سلف فروخته شد و حدود دو میلیون تن کالا نیز به صورت نسیه مورد معامله قرار گرفت، بیش از ۱۸.۶ میلیون تن کالا نیز به صورت نقدی خریداری شد، در این بین، حجم معاملات نسیه رشد ۲۲۵ درصدی را نسبت به دوره پیش از آن تجربه کرد. در بخش تالار محصولات صنعتی و معدنی بیش از ۱۳ میلیون و ۷۳۸ هزار تن کالا مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به سال گذشته رشد ۴۲ و ۱۷۱ درصدی در حجم و ارزش معاملات محقق شد. تالار صنعتی و معدنی بورس کالا در سال ۹۹ معامله ۱۲ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۲۳۲ تن فولاد را تجربه کرد که ۹۰.۵ درصد از کل معاملات این تالار به لحاظ حجم و ۷۸.۸ درصد از نظر ارزش را به خود اختصاص داده است. حجم معاملات فولاد در سال گذشته رشد ۳۶.۸ درصدی را شاهد بود و ارزش معاملات آن هم با رشد ۱۹۵ درصدی همراه شد.

معامله ۷۴ تن زعفران 
عرضه محصولات کشاورزی در بورس‌کالا مکانیسمی بوده که دسترسی مستقیم کشاورز به بازار را فراهم ساخته و آنان می‌توانند بدون مواجهه با دلالان، اقدام به فروش محصولات خود در بازارهای بزرگ کنند، بازار محصولات کشاورزی بورس کالا در سال ۹۹ رشد چشمگیری داشته، رشد معاملات محصول زعفران که به ۷۴ تن در سال گذشته رسید منجر شد، تا این بازار با معامله ۶۸۴ تن محصول روبه‌رو شود. همچنین به واسطه دادوستد ۵ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۵۵۰ تن محصولات پتروشیمی، بورس کالا توانست با رشد ۱۱ و ۹۶ درصدی حجم و ارزش معاملات بازار محصولات پتروشیمی نسبت به سال ۹۸ به ارزش ۸۳ هزار و ۳۷۷ میلیارد تومانی برسد. 

پیشتازی معاملات نفتی 
در بخش محصولات فرآورده‌های نفتی نیز بیش از ۱۴ میلیون تن کالا در حالی مورد معامله قرار گرفت که رشد ۲۰.۵ درصدی نسبت به سال ۹۸ برای این معاملات به ثبت رسید. در این بخش ارزش معاملات نیز ۸۳ درصد افزایش داشت همچنین سهم فرآورده‌های نفتی در معاملات بازار فیزیکی ۴۳.۱ درصد گزارش شد. طبق مقایسه حجم معاملات محصولات بازار فیزیکی طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، محصولات صنعتی و معدنی بیشترین افزایش حجم معاملات را داشته اند و کم ترین آمار حجم معاملات به بازار فرعی تعلق دارد. بیشترین سهم محصولات در حجم معاملات همانند سال ۹۸ همچنان در اختیار محصولات فرآورده‌های نفتی است همچنین بیشترین سهم محصولات در ارزش معاملات نیز از همانند سال ۹۸ از آن محصولات صنعتی و معدنی است.

رشد ارزش معاملات بازار ابزارهای مالی
در بازار ابزارهای مالی بورس کالای ایران نیز، بالغ بر یک میلیارد و ۷۴۵ میلیون و ۶۶۴ هزار قرارداد شامل اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری دست به دست شد، در این تالار حجم و ارزش معاملات به ترتیب ۹۰ و ۱۸۷ درصد رشد را تجربه کرد.سال ۹۹ قراردادهای سلف موازی استاندارد با رشد ۱۴۶ و ۳۸۶ درصدی نسبت به سال ۹۸ به بیش از ۵۳ میلیون اوراق سلف موازی استاندارد رسید. در بخش معاملات گواهی سپرده کالایی نیز معامله گران شاهد رشد ۹۶ و ۱۲۱ درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به دوره پیش از آن بودند.

یک آیتم نزولی 
 همچنین در بین قراردادهای مشتقه حجم قراردادها ۱۲/۸ درصد و ارزش معاملات ۲۱.۷ درصد نزولی بوده است. یکی از دلایل اصلی در این سیر نزولی کاهش تقریبا صددرصدی در معاملات زعفران (افت شدید قیمت) بود.البته در انتهای سال ۹۹ معاملات نقره در بازار راه اندازی شدو به همین دلیل می‌توان در سال ۱۴۰۰ رشد بیشتری در قراردادهای مشتقه را پیش بینی کرد.


جای خالی ابزارهای نوین 
محمدرضا اسلامی، مدیر بورس کالای کارگزاری سهم آشنا در خصوص اقدامات سال ۹۹ بورس کالا گفت: یکی از مهمترین رویدادهایی که در سال ۹۹ مورد توجه قرار گرفته، افزایش معاملات رینگ صنعتی است، که می‌توانست به نوبه خود تهدیدی نیز برای بورس کالا به شمار بیاید.
وی ادامه داد: در سال ۹۹ بحث در خصوص قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی و مخالفت‌های زیاد برخی ارگان‌های مربوط به زنجیره فولاد منجر شد تا بورس کالا در سال گذشته با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شود اما به خوبی توانست چالش‌های ایجاد شده را مدیریت کند و استقبال از عرضه و خرید محصولات صنعتی خود نشان دهنده مزایای معاملات بورس کالا برای فعالان حوزه فولاد است. اسلامی افزود: در حال حاضر باید با توجه به حجم معاملات، زنجیره فولاد را در بورس کالا افزایش دهیم، همچنین با تکمیل شدن هر چه بیشتر این زنجیره شاهد معاملات گسترده‌تر و بازاری شفاف تر خواهیم بود که بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا و کشف قیمت پیش می‌رود. مدیر بورس کالای کارگزاری سهم آشنا با اشاره به اینکه سپرده کالایی سال ۹۹ یکی از بهترین سال‌های بورس کالا در زمینه معاملات سپرده کالایی بوده بیان داشت: در نیمه دوم سال ۹۹ محصول کشمش و خرما وارد رینگ معاملات کشاورزی و سپرده کالایی شدند، وجود و انجام این معاملات می‌تواند به دولت در جهت حمایت از کشاورزان کمک کند.
اسلامی ادامه داد: انبارهایی که برای سپرده کالایی پذیرفته می‌شوند می‌توانند با دریافت محصول استاندارد از کشاورزان و فروش آن به صورت گواهی سپرده کالایی در بورس برای تأمین نقدینگی کشاورز مناسب باشد، از طرفی شخصی که قصد خریداری دارد، اطمینان پیدا می‌کند که اقدام به خرید کالایی استاندارد و شفافیت می‌کند. در خصوص معاملات سپرده کالایی این موضوع که حجم معاملات افزایش پیدا کرده است نکته بسیار مثبتی است که در سال ۹۹ شکل گرفت.محمدرضا اسلامی عنوان کرد: از دیگر اعداد و ارقام سال ۹۹ بورس کالا که اختلاف شایانی با سال ۹۸ دارد مسئله ابزارهای نوین مالی و صندوق‌های کالایی است، افتتاح دو صندوق سحرخیز و نهال، یکی از موفقیت‌های بورس کالا در سال۹۹ بوده است، این دو صندوق با هدف پوشش ریسک و سرمایه‌گذاری مطمئن برای فعالان بازار کشاورزی وارد بازار شده اند، به نظر می‌رسد یکی از مهمترین دلایلی که منجر به بالا رفتن ارزش ابزارهای نوین مالی شده وجود این دو صندوق است.
این مدیر بورس‌کالا در انتها ابزارهای نوین مالی را یکی از بهترین روش‌های حوزه مالی دانست و ادامه داد: باید به ابزارهای نوین مالی اهمیت بیشتری داده شود زیرا می‌تواند در سال ۱۴۰۰ جایگاه بسیار ویژه تری پیدا کند، با توجه به اینکه طبق مصوبه مجلس برخی از ابزارهای نوین مالی از مالیات معاف هستند، این موضوع می‌تواند به کمک مصرف کنندگان و فعالان صنایع فلزی، کشاورزی و پتروشیمی بیاید.

سنگ آهن و سیمان همچنان در حاشیه 
محمودرضا الهی فرد، مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس با اشاره به اینکه بورس کالا در سال گذشته از لحاظ حجم معاملات در بخش صنعتی و معدنی با ۴۲ درصد رشد همراه شد، گفت: ‌بورس کالا طی سال گذشته نیز همانند سالیان قبل تهدیدهای زیادی را پشت سر گذاشت. اگرچه برخی افراد،‌ همیشه بورس کالا را مقصرگرانی می‌دانند و برخی اشخاص نیز ناکارآمدی خود را به بورس‌کالا ربط می‌دهند اما بورس کالا در سال گذشته توانست به خوبی از چالش‌های موجود عبور کند وعملکرد مثبت خود را به ثبت برساند.
الهی فرد افزود: دولت برای اینکه بتواند درخصوص صادرات و ساماندهی بازار داخلی به خوبی عمل کند، برخی شرکت‌ها را ملزم به حضور در بورس کالا کرد. البته در سال‌های قبل عرضه کننده‌های شمش بسیارکم بودند اما در سال ۹۹ عرضه کننده‌ها به بالای ۱۵ عدد رسید، به نوعی دولت بخش خصوصی را مجبور کرد که حتما در بورس کالا حضور داشته باشند که این مسئله فرصتی بوده که در سال گذشته برای بورس کالا شکل گرفت. 
مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس بیان داشت: بورس کالا در سال گذشته اقدام به افتتاح دو صندوق سرمایه‌گذاری کرد که با توجه به اینکه صندوق‌ها نوپا بودند اما رشد قابل توجه و خوبی داشتند. سیاست‌ها و استراتژی دولت در رابطه با بورس کالا در سال گذشته بسیار خوب بود، اینکه اقلام و کالاهای اساسی را به سمت بورس کالا سوق داد ولی درخصوص سنگ آهن و سیمان هر چند پتانسیل بسیار خوبی برای حضور در بورس کالا وجود دارد اما همچنان اقدام موثری در این جهت رخ نداده است.

پیش بینی توسعه 
مینا ابوالحسنی،کارشناس بورس کالای کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: آمارهای بورس کالا در سال گذشته نشان می‌دهد با وجود همه سختی‌های اقتصادی در این سال و سایه برخی چالش‌ها از جمله قیمت‌گذاری دستوری در چند برهه زمانی، اما اقدامات توسعه ای مهمی در بورس کالا رقم خورد. 
 وی افزود: نخستین اقدام عرضه متعلق به شرکت عمران شهر جدید پردیس بود که یک باب واحد تجاری را با قیمت پایه ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال به فروش رساند تا پرونده ای جدید در معاملات مسکن بازار سرمایه کشور باز شود. البته پس از آغاز به کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی بر پایه دارایی طلا، نوبت به راه اندازی دو صندوق کشاورزی به نام‌های سحرخیز و نهال رسید. ابوالحسنی گفت: نقره محصولی است که بسیاری از کارشناسان آن را در کنار طلا، جذاب و پرنوسان برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. بر این اساس نقره در اواخر اسفندماه گذشته روی تابلوی بازار آتی بورس کالا رفت تا در همسایگی زعفران، پسته و زیره قرار گیرد. از طرفی با تصویب تصمیم عرضه خودرو در بورس کالا در روزهای پایانی سال ۹۹ می‌توان شرایطی را برای توسعه فعالیت بورس کالا پیش‌بینی کرد.

فاطمه مشایخی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۴

کد خبر 431169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =