آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۹۶)/ تاثیر سهام شناور آزاد در نوسانات قیمت

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

چگونگی تاثیر سهام شناور آزاد در نوسانات قیمت

به گزارش صدای بورس، به‌طور کلی هر چه میزان سهام آزاد بیشتر باشد، هیجان قیمتی آن سهم کاهش پیدا کرده و حرکات شارپ کمتری خواهد داشت. در نتیجه در یک دوره کوتاه مدت، شاید سود کمتری حاصل آید، اما به همین منوال ریسک کمتری هم در بر خواهد داشت. زمانی که سهام آزاد یک شرکت بالا باشد، افراد سودجو نمی‌توانند به راحتی قیمت آن را با شایعه پراکنی و خرید و فروش ناگهانی تغییر دهند، زیرا برای این کار به سرمایه خیلی زیادی نیاز است.

بالعکس، اگر میزان سهام شناوریک شرکت کم باشد، افراد سودجو می‌توانند به راحتی با قیمت یک سهم بازی کرده و آن را مطابق میل خودشان تغییر بدهند. بنابراین این نوع شرکت‌ها پتانسیل هیجانات قیمتی و رشد و سقوط فراوانی دارند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، اگر جزو افراد تازه‌کار بازار بورس هستید، برای شروع کار خود و کسب تجربه بیشتر، شرکت‌هایی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید، که سهام آزاد شناور بالایی داشته باشند. یکی دیگر از نکات جذاب شرکت­هایی که سهام آزاد بالایی دارند، میزان نقد شوندگی بالای آن‌هاست. در این شرایط معمولا صف­های فروش و خرید به راحتی تشکیل و به سرعت جمع خواهند شد.

بهترین میزان سهام شناور چند درصد است؟

در اکثر نقاط جهان شرکت‌هایی که میزان سهام آزاد آن‌ها کمتر از ۲۵درصد باشد به طور خودکار از لیست شرکت­های بازار بورس حذف می­شوند. علت این است که اگر شما تمایلی به مشارکت مردم در حداقل یک چهارم سهام شرکت خود را ندارید، پس اصلا نیازی نیست در بازار بورس شرکت کنید.

بهترین میزان سهام شناور آزاد نیز درصدی است که به میانگین شاخص شناوری کل نزدیک‌تر باشد.

بیشترین و کمترین(ماکزیمم و مینیمم)سهام شناور آزاد موجود در بازار بورس ایران چقدر است؟

در بازار بورس ایران، کمترین میزان سهام شناور آزاد ۵درصد است و بیشترین آن، هر مقداری می­تواند باشد. در واقع محدودیتی در این راستا وجود ندارد چرا که سهامداران راهبردی می‌توانند هر زمان که اراده کردند، سهام خود را عرضه کنند. بهترین میزان سهام آزاد در ایران حدود ۲۱درصد است.

آیا میزان سهام شناور آزاد همیشه ثابت است؟

خیر، همانطور در پاراگراف‌های بالاتر اشاره کردیم، سهامداران راهبردی می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، سهام خود را بفروشند، یا اگر قیمت سهم را مناسب دیدند اقدام به خرید کنند؛ بنابراین درصد سهام آزاد می­تواند به راحتی تغییر کند. بر این اساس شرکت‌ها موظف هستند در گزارش­های سه ماهه خود، درصد سهام آزاد خود را  به­ روز کرده و به سایت کدال ارائه دهند.

شاخص سهام شناور آزاد چیست؟

معمولا شاخص شناور آزاد در بین معامله­ گران حرفه‌ای بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا شاخص شناور آزاد به معنای تاثیرگذاری هر سهم روی شاخص کل بازار،  طبق میزان سهام شناوری آن است. این شاخص اطلاعات مهم و مفیدی از جمله تاثیرگذاری و نقد شوندگی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

منبع: سیگنال

کد خبر 431117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =