آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۹۵)/ سهام شناور آزاد چیست؟

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

منظور از سهام شناور آزاد در بورس چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش صدای بورس، امروزه یکی از دغدغه‌­ها و مشکلات تازه‌ ­واردان به بازار سرمایه وجود اصطلاحات و مواردی است که با آن­ها آشنایی کامل و دقیقی ندارند. در میان این انبوه از عبارات، سهام شناور آزاد یکی از کلیدواژه‌های پر تکرار در بازار سرمایه است؛ عبارتی که در این در این مقاله، گره از رمز و رازهایش برخواهیم داشت.

مثالی برای محسابه سهام شناور آزاد

برای درک بهتر مفهوم سهام شناور آزاد مثال زیر را در نظر بگیرید:

فرض کنید شرکتی ۱ میلیون سهام دارد که سه سهامدار آلفا، بتا و گاما به ترتیب ۵۰۰.۰۰۰، ۲۰۰.۰۰۰ و ۱۰۰.۰۰۰ سهام از این شرکت را در اختیار گرفته‌اند و قصد عرضه این سهام را هم ندارند، بنابراین فقط ۲۰۰.۰۰۰ سهم برای خرید و فروش دیگر فعالان بازار سرمایه باقی مانده است. به این تعداد سهم باقی مانده که برای داد و ستد دیگر فعالان بازار تعلق گرفته، سهام شناور آزاد می‌گویند. درصد سهام آزاد برای این شرکت تنها ۲۰درصد است.

 اغلب سهام شرکت‌ها بین دو دسته از سهامداران مختلف تقسیم می­شود: سهامداران راهبردی و سهامداران عادی که در ادامه هر دو گروه را به شما معرفی خواهیم کرد.

سهامداران راهبردی

 این سهامداران افرادی هستند که مقدار زیادی از سهام شرکت را در اختیار گرفته‌اند. این افراد قصد ندارند در آینده‌ای نزدیک سهام خود را به فروش بگذارند. این گروه از سهامداران معمولا با دید بلند مدت سهام خود را نگه می‌دارند. معمولا آن‌ها قصد ورود به مدیریت و عملکرد مستقیم بر شرکت را دارند، بنابراین تا حد ممکن سهام خود را در بازار بورس عرضه نمی­کنند.

سهامداران عادی

افراد حقیقی یا شرکت­های حقوقی هستند که معمولا با سرمایه­‌های کوچک­تر سهام شرکت را در بازه زمانی کوتاهی خرید و فروش می­کنند.

منبع: سیگنال

کد خبر 431056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =