۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
افزایش نابرابری اقتصاد در دهه ۹۰

یکی از اصلی ترین شاخصه‌های برسی نابرابری در توزیع ثروت، ضریب جینی است. با مشاهده روند ضریب جینی در دهه ۹۰، افزایش نابرابری در اقتصاد ایران را متوجه می‌شویم.

به گزارش صدای بورس،  کشورهایی که نابرابری زیادی را در توزیع درآمد و ثروت تجربه می‌کنند، در برابر اغتشاش‌های اجتماعی و بی‌ثباتی سیاسی آسیب‌پذیرتر هستند زیرا نگرانی‌ درباره عدالت و برابری، بر دیدگاه ما راجع به احزاب مختلف سیاسی و سیاست‌های بازتوزیع، اثر می‌گذارد. به صورت کلی ضریب جینی بررسی می‌کند که چه درصدی از کل درآمد یا ثروت به چه سهمی از جمعیت تعلق گرفته است.

ضریب جینی (Gini index) معیار اندازه‌گیری توزیع درآمد (یا ثروت) در یک جمعیت است و  هر چه مقدار محاسبه شده‌ ضریب جینی برای کشوری بیشتر باشد، نشان‌دهنده نابرابری بیشتر در توزیع درآمد آن کشور است. افزایش در این شاخص نشان می‌دهد در آن سال درآمد از افراد فقیر به افراد غنی جامعه منتقل شده است.

اگر به این شاخص در دهه ۹۰ ایران نگاه کنیم، مطابق داده‌های مرکز آمار در سال ۹۷، ضریب جینی معادل ۴۱ درصد بوده است که بیشترین میزان این شاخص از سال ۸۹ را نشان می‌دهد.

جهش ارزی و تخلیه تورمی بیشترین اثر را در افزایش ضریب جینی داشته است. سازمان برنامه و بودجه در تحلیل نابرابری ثروت در ایران، افزایش و نواسات زیاد بازار داریی‌ها مانند ارز، سکه،  خودرو  و ... را یکی از چالش‌های این مسئله عنوان کرده است.

کاهش ضریب جینی از سال ۹۰ تا ۹۲ را میتوان نتیجه‌ پرداخت یارانه‌ها از آذر ۸۹ دانست.

با توجه به اینکه میزان ضریب جینی چند ماه پس از پایان سال منتشر میشود، پیش بینی میشود به دلیل مشکلات اقتصادی، بیکاری و کرونا این ضریب در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده باشد.

امیرحسین موسوی

کد خبر 431016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =