انواع استراتژی‌ها در بازار سرمایه برای کسب سود

کارشناس بازار سرمایه گفت: مهم‌ترین مسئله برای یک معامله‌گر، تعیین استراتژی در بورس است، موفقیت بلندمدت در بازار، بدون استراتژی قوی، ممکن نخواهد بود.

به گزارش صدای بورس، عبدالله شیرمحمدپور گرجانی کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که، استراتژی‌های سرمایه گذاری در بورس به لحاظ کوتاه مدت و بلند مدت به چند دسته تقسیم می‌شود؟،گفت: استراتژی سرمایه گذاری، مجموعه‌ای از روش‌هاست که سرمایه گذار را در انتخاب سبد سرمایه گذاری در افق‌های دور و نزدیک، رهنمون می‌کند. سرمایه‌گذار متناسب با پذیرش ریسک بازدهی مناسبی را انتظار دارد، اکثر سرمایه‌گذاران ریسک گریز هستند، بنابراین تابع هدف سرمایه گذار بیشینه کردن بازده و کمینه کردن ریسک خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: سرمایه گذاری به دو بخش اصلی بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می‌شود. سرمایه‌گذاری‎های بلندمدت معمولا تورم را پوشش می‌دهند. چنین سرمایه‌گذاری‌هایی از دارایی‌های سرمایه گذار در برابر تورم محافظت می‌کند و موجب حفظ قدرت خرید می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص انواع استراتژی‌های بلند مدت اظهار کرد: استراتژی سرمایه گذاری رشدی، در این حالت سهام شرکت‌هایی خریداری می‌شود، که انتظار می‌رود در آینده رشد خوبی داشته باشند و در مقایسه با صنعت و همین‌طور بازار از نرخ میانگین بالاتری برخوردار باشند. در سرمایه گذاری رشدی، پنج عامل را باید در ارزیابی در نظر گرفت، تاریخچه قوی که نشان‌دهنده رشد درآمد است، روند رو به رشد قدرتمند در میزان درآمد، حاشیه سود قدرتمند، بازده سرمایه و مشاهده عملکرد مناسب سهام در گذشته را نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:یکی دیگر از انواع استراتژی‌های بلند مدت، استراتژی سرمایه گذاری بر اساس سود تقسیمی است، این استراتژی شامل سرمایه گذاری در سهام یک شرکت بر اساس سود سهام تقسیمی پیش بینی شده در آینده است. شرکت‌هایی که سود ثابت و قابل پیش بینی پرداخت می‌کنند، قیمت سهامشان تغییر کمتری دارد، شرکت‌های معتبر که سود سهام پرداخت می‌کنند، تلاش می‌کنند تا سالانه سود سهام پرداختی خود را افزایش دهند.

وی در ادامه بیان کرد: سرمایه گذاری خلاف گرا، یکی دیگر از استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت است، این استراتژی، شامل انتخاب شرکت‌های خوب هنگام، ارزان بودن بازار و خرید مقدار زیادی از سهام آن شرکت برای کسب سود بلند مدت است. هنگام رکود اقتصادی، فرصت‌های خوبی برای خرید سهام خوب با قیمتی معقول وجود دارد؛ در این روش، شرکت مناسب، شرکتی است که مزیت رقابتی پایدار دارد؛ یعنی جایگاه بازار یا برندی دارد که رقبا به آسانی نمی‌توانند به آن دست یابند یا اینکه منبع کمیابی را در اختیار دارند. از دیگر استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت سرمایه گذاری کوتاه مدت است، این سرمایه گذاری برای کسب سود از یک بازار یا سهم در حد چند درصد است، این سرمایه گذاری نیاز به تخصص بالا در تحلیل تکنیکال دارد و باید نقاط ورود و خروج و مخصوصا حد ضرر کاملا مشخص باشد. از معروف‌ترین استراتژی‌های کوتاه مدت، می‌توان به معامله بر اساس مومنتوم (Momentum trading)، معامله در دامنه (Range trading) و معاملات در خلاف جهت بازار (Reversal trading) اشاره نمود. یکی از معایب سرمایه گذاری با افق کوتاه‌مدت می‌توان به هزینه کارمزد بالا اشاره کرد.

شیرمحمد پور گرجانی در خصوص طبقه بندی این استراتژی‌ها بر اساس ریسک سرمایه گذاری گفت: ریسک را می‌توان ترکیبی از احتمال وقوع یک واقعه و عواقب آن در صورت وقوع آن تعریف کرد. با توجه به نوسانات قیمتی در کوتاه مدت، ریسک سرمایه گذاری در استراتژی‌های کوتاه مدت بیشتر از استراتژی‌های بلند مدت خواهد بود، از طرفی در سرمایه گذاری بلند مدت نیز ریسک‌هایی وجود دارد که سرمایه‌گذار می‌بایست در سرمایه گذاری لحاظ کند.

وی در ادامه بیان کرد: در سرمایه‌گذاری بلندمدت و با استراتژی سهام رشدی، باید توجه داشت که این روش به شدت متاثر از چرخه‌های اقتصادی خواهد بود؛ بنابراین سرمایه گذار می‌تواند متناسب با رونق و رکود اقتصادی اقدام نماید. در روش استراتژی سرمایه گذاری بر اساس سود تقسیمی نیز با توجه به این که در این استراتژی، معمولا عمر شرکت و صنعت بالا می‌باشد، سرمایه‌گذار باید احتمال افول صنعت را به درستی برآورد کند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که افراد در بازار سرمایه بیشتر به چه نحوی اقدام به خرید و فروش می‌کنند؟ تشریح کرد: مهم‌ترین مسئله برای یک معامله‌گر، تعیین استراتژی در بورس است. موفقیت بلندمدت در بازار، بدون استراتژی قوی، ممکن نخواهد بود. سرمایه گذار با توجه به موقعیت سیاسی و اقتصادی کشور و چشم انداز اتفاقات جهانی می‌تواند به انتخاب استراتژی که سود بیشتری برای وی ایجاد می‌کند، بپردازد.

وی در ادامه اظهار کرد: تحلیل بنیادی، روشی برای تحلیل کردن سهام یا اوراق بهادار به واسطه محاسبه ارزش ذاتی آن است. این تحلیل، بامطالعه تمامی موارد تأثیرگذار بر ارزش، نظیر وضعیت مالی و مدیریت شرکت، صنعت و شرایط اقتصادی کلان انجام می‌شود. تحلیل بنیادی در واقع صرف زمان و مطالعه اعداد ترازنامه یک شرکت، وضعیت جریان نقدی، وضعیت درآمد و نحوه کنار هم قرار گرفتن آن هاست. اما فراتر از اعداد، یک تحلیلگر بنیادی اهمیت ویژه‌ای به جنبه‌های نامشهود مانند کیفیت مدیریت و سهم بازار می‌دهد. تحلیل بنیادی روش پایه‌ای برای برآورد ارزش یک شرکت هست و در واقع مبنایی برای سنجش گران بود یا ارزان بودن یک سهم خواهد بود.

شیرمحمد پور گرجانی در ادامه در خصوص یکی دیگر از روش‌هایی که افراد اقدام به خربد و فروش می‌کنند، گفت: تحلیل تکنیکال با استفاده از نمودار و اطلاعات مرتبط مانند قیمت و حجم، و همچنین تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف مانند، روند حرکتی قیمت سهم، اندیکاتورها، کندل شناسی، فیبوناچی و امواج الیوت به ارزیابی وضعیت کلی بازار و سهام مختلف می‌پردازد. در تحلیل تکنیکال با مطالعه قیمت‌ها و حجم مبادلات سهم در گذشته، حرکت‌های آینده قیمت سهام پیش بینی می‌شود.

وی گفت:با بررسی رفتار قیمت و تشخیص حمایت‌ها و مقاومت‌ها و الگوهایی که وجود دارند و ترکیب آن‌ها با همدیگر، باعث می‌شود شناخت سرمایه گذاران نسبت به ساختار بازار و چگونگی معاملات در قیمت‌های مختلف بیشتر شود. این روش تحلیل در بازه‌های زمانی مختلف کاربرد دارد. چه معامله گران روزانه چه معامله گران چند روزه و کوتاه مدت و چه خریداران میان مدت و چه افرادی که در بازه‌های زمانی طولانی مشغول به خرید و فروش می‌باشند، می‌توانند از تحلیل تکنیکال بهره ببرند.

وی در ادامه در بیان کرد: تابلوخوانی یکی از روش‌هایی که افراد اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند، است، یعنی اینکه شما به عنوان یک فعال بازار سهام، از طریق بررسی تابلو یک نماد در بورس، تا حدی پی به معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی برده و روندها و سوی معاملات و تغییر در سهامدار عمده را در کنار حجم معاملات، شناسایی و تحلیل کنید. تابلوخوانی، ابزار خلاق و نوآورانه برای تحلیل بنیادی یا تکنیکالی نیست و بیش‌تر جنبه روانشناسی بورس را در بر می‌گیرد.

وی افزود: چنانچه استراتژی سرمایه گذاران گرفتن نوسانات کوتاه مدت در بازار است، روش تابلو خوانی در کنار تکنیکال بیشتر مورد استفاده آن‌ها است. در حال حاضر با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن فاکتورهای مهم سیاسی پیش رو و وجود ریسک سرمایه گذاری زیاد بعد از افت چشمگیر شاخص، سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند سود کمتر در مدت زمان کمتری کسب کنند که بیشتر از روش تابلو خوانی و تکنیکال جهت کسب سود بهره می‌برند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر بهترین استراتژی برای مردم با توجه به شرایط نوسانی بازار چیست؟ تشریح کرد: با توجه به این که بازار سرمایه با ریسک و نوسان همراه است، لازم است نکات ذیل در نظر گرفته شود، با عنایت به نکات پیش‌گفته سرمایه‌گذار باید نگاه بلند مدت به بازار داشته باشد، با نگاهی به داده‌های تاریخی در بازارهای کشور (ارز، طلا و مسکن) بازار سرمایه در بلند مدت بالاترین بازدهی را داشته و در آینده نیز بالاترین بازدهی را خواهد داشت، دلیل این امر نیز ارزش افزوده‌ای است که توسط شرکت‌ها در طول زمان خلق و انباشته می‌شود.

شیرمحمد پور گرجانی به بهترین استراتژی‌ها در مقابل نوسان بازار اشاره کرد و گفت: عدم تاثیر پذیری از هیجانات در خرید و فروش سهام، انتخاب صنایع برتر به لحاظ ارزندگی، از جمله صنایع فلزات و پتروشیمی با افق سرمایه‌گذاری بلند مدت، استفاده از مشاوره افراد متخصص و متعهد در بازار سرمایه، تشکیل سبد سرمایه گذاری و پرهیز از تک سهم شدن.

وی افزود: برای مدیریت ریسک، ترکیبی از سهام بنیادی و تکنیکی انتخاب گردد، از پس انداز مازاد بر نیاز خود جهت سرمایه گذاری در بازار سرمایه استفاده شود. همچنین پیشنهاد می‌گردد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به جای سرمایه‌گذاری مستقیم استفاده گردد، برای استراتژی‌های بلندمدت، فضای سیاسی کشور و جهان نیز در نظر گرفته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 430838

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نوسان گیری چیست و به چه گسی نوسان گیر می گویند؟

    نوسان گیری چیست و به چه گسی نوسان گیر می گویند؟

    نوسان گیری چیست؟ فرصتی کوتاه برای کسب سود از تغییرات قیمت‌ها. به این صورت که سهامی را خریداری کرده و پس از چند روز یا چند هفته با قیمت بیشتری به فروش می‌رسانید. معمولاً عمر نگهداری سهام در شیوه نوسان گیری به یک سال نمی‌رسد و افراد در مدت زمان کوتاه‌تری از سهم خارج می‌شوند. همان میزان که احتمال کسب سود بالاست، احتمال زیان دیدن نیز بالاست و بنابراین باید روحیه ریسک پذیری و پذیرش شکست را در خود بالا ببرید.

  • آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۸۳)/ سیو سود در بورس چیست؟

    آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۸۳)/ سیو سود در بورس چیست؟

    در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

  • آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت نهم)

    آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت نهم)

    در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

  • آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت چهارم)

    آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت چهارم)

    در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

  • ۶ مرحله برای ساخت استراتژی معاملاتی در بورس ایران

    فرهنگ سرمایه گذاری

    ۶ مرحله برای ساخت استراتژی معاملاتی در بورس ایران

    یکی از الزامات معامله‌گری در بازار سرمایه، داشتن یک سیستم معاملاتی مدون، مکتوب و شخصی است. نداشتن یک سیستم معاملاتی مدون و مکتوب در بازار شبیه این است که بدون داشتن مهارت شنا کردن در جای عمیق شنا کنید.

  • تحلیل تکنیکال در ۸۰ پله

    تحلیل تکنیکال در ۸۰ پله

    کتاب «تحلیل تکنیکال در ۸۰ پله» به تالیف سعید نجفی در ۲۹۶ صفحه و توسط انتشارات چالش منتشر شد.

  • تحلیل تکنیکال نخستین گام ورود به بورس است

    کارشناس بازار سرمایه:

    تحلیل تکنیکال نخستین گام ورود به بورس است

    مهشید داداش‌زاده مدرس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگوی زنده با صدای بورس به بیان نکاتی پرداخت و تحلیل تکنیکال را به دلیل راحت و قابل درک بودن برای افراد تازه وارد مهمترین گام ورود به بازار سرمایه دانست.

  • بررسی انواع  خط روند [Trendline] در تحلیل تکنیکال

    بررسی انواع خط روند [Trendline] در تحلیل تکنیکال

    انواع خط روند و شناخت آن برای موفقیت شما در بورس ضروری است. کار سختی هم نبوده و به راحتی قادر به تشخیص و یا حتی ترسیم آن خواهید بود. خط روند جابجایی نقاط قیمت را مشخص می ‌کند. با دیدن آن به راحتی متوجه خواهید شد که آیا سهام شما با رشد قیمت و یا افت قیمت مواجه بوده است.

  • سهام خود را حفظ کنید

    سهام خود را حفظ کنید

    مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان، بهترین استراتژی سرمایه گذاری را در وضعیت فعلی بورس حفظ و نگهداری سهام دانست و گفت: بهتر است افراد ریسک پذیر در هفته جاری و آتی سبد پرتفوی خود را تشکیل دهند یا بازنگری کنند.

  • کلاس‌های خصوصی خانم «میم - ب» برای سهامداران

    کلاس‌های خصوصی خانم «میم - ب» برای سهامداران

    یکی از این به اصطلاح مشاوران سرمایه‌گذاری «م... بورس» است که در اینستاگرام فعالیت می‌کند. صفحه این مثلا فعال بازار که نزدیک به ۷۵ هزار دنبال کننده دارد، به طور روزانه اقدام به بارگذاری تحلیل‌های تکنیکال سهم‌های مختلف می‌کند. در عین حال با بررسی این صفحه، مشاهده می‌شود که «م... بورس» هر از گاهی توصیه‌هایی برای خرید و فروش سهم‌ها هم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =