۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
تایرسازی و فرصت‌سازی از تحریم‌ها

صنعت تایرسازی کشور با وجود تداوم تحریم‌ها و شرایط پاندمی کرونا و همچنین برخی محدودیت‌های داخلی، در مجموع سال پر رونق و موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشت، سالی که با رکوردشکنی در تولید و ورود به برخی عرصه‌های جدید همراه شد.

به گزارش صدای بورس، تایرسازی از جمله صنایع موفق کشور در سال ۹۹ بود که شعار «جهش تولید» مد نظر رهبر معظم انقلاب را به خوبی اجرایی کرد.

در این زمینه شاهد شکستن رکوردهای تولید در تولید انواع تایر بودیم و برای نخستین بار تایرسازان از مرز ۲۴ میلیون حلقه تولید عبور کردند.

بیشتر بخوانید:

دلار صعودی شد

مطابق آمارهایی که انجمن صنفی صنعت تایر ایران در اختیار ایرنا قرار داده، از ابتدای سال ۹۹ تا پایان بهمن‌ماه ۲۵۰ هزار و ۱۸۶ تن انواع تایر تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

علاوه بر توفیقات به دست آمده در زمینه تیراژ و شمارگان تولید، تایرسازان در عرصه‌های جدیدی نیز ورود کردند که از جمله آنها تولید تایر پاپهن و تایر خودروهای شاسی‌بلند قابل اشاره است.

تایر پاپهن

تولید تایرهای پاپهن که نسل جدید تایر خودروهای سنگین است، برای نخستین بار در خاورمیانه توسط متخصصان و مهندسان ایرانی انجام شد.

این نوع از تایرها که قدمتی حدود یک دهه در صنعت تایرسازی و حمل و نقل جاده‌ای دارد، می‌تواند جایگزین دو حلقه تایر (دوقلو) فعلی در محور عقب کامیون‌ها یا تریلی‌ها شود.

این تایرها که عرضی حدود ۴۴۵ میلی‌متر دارند، با کارکردی بهتر از تایرهای دوقلو، توانایی بسیار خوبی برای حمل بار داشته و عملکردی به مراتب بهتر دارند.

در تولید این نوع خاص از تایرها مواد اولیه کمتری مصرف شده و با توجه به قیمت پایین‌تر در مقایسه با حلقه تایرهای دوقلو معمولی، صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش هزینه‌های حمل و نقل به همراه دارد.

این نوع خاص از تایرها که با فناوری بومی و به دست توانای متخصصان داخلی ساخته شده، موفق به پاس کردن استاندارد R۱۱۷  اتحادیه اروپا شده است که مراحل تست خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و به‌زودی به تولید انبوه می‌رسد.

تولید تایر خودروهای شاسی‌بلند

برپایه این گزارش، در سال‌های گذشته با انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده شرکت‌های داخلی و با بها دادن بیشتر به موضوع تحقیق و توسعه(R&D)، تولید این تایرها با استاندارد کیفی بالا در دستور کار قرار گرفت، این در حالی است که در گذشته برای تغییر نسل تایرها ناگزیر از اتکا به کمک‌های خارجی بودیم. 

کراس‌اوور عنوان نوعی از طرح خودرو است که دارای ظاهر و طراحی بینابینی هستند. یعنی هم برخی ویژگی‌های خودروهای شاسی بلند را دارا هستند و هم برخی ویژگی‌های خودروهای سدان یا هاچ‌بک را دارند.

تا پیش از این کارخانجات داخلی تایرهای تا رینگ ۱۶ را تولید می‌کردند، اما امروز تایرهای رینگ ۱۷، ۱۸ و ۱۹ توسط سه شرکت داخلی و حتی تایر رینگ ۲۰ از سوی یکی از همین سه شرکت تولید می‌شود.

تولید تایرهای زمستانه

در فصول سرد سال، تایرهای معمولی خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهند، اما با به‌کار بردن مواد اولیه مخصوص و تحقیق درخصوص فرمولاسیون آنها، همچنین به‌کارگیری طرح‌های متفاوت و توان هدایت آب از زیر لاستیک، تایرهای زمستانه نیز به جرگه محصولات جدید کارخانجات ایرانی پیوستند.

تولید این نوع خاص از تایرها در یکی از شرکت‌های بزرگ داخلی عملیاتی و اجرایی شده است.

برنامه های توسعه ای شرکت‌ها

در این پیوند با «مصطفی تنها»، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران به گفت‌وگو پرداختیم تا ضمن اشاره به دستاوردهای به دست آمده در سال ۹۹، از مسائل و مشکلات موجود نیز سخن بگوید.

وی به ایرنا گفت: سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) و تجهیزات و ماشین‌آلات از سوی شرکت‌ها انجام شد، امروز به ثمر نشسته و شاهد شکوفایی شرکت‌ها هستیم.

تنها، به برنامه‌های توسعه ای شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ گریزی زد و گفت: در بخش تایرهای سنگین، کارخانه جدید تایرسازی در اردبیل با تولید تایرهای رادیال سیمی با ظرفیت اسمی سالیانه ۲۵ هزار تن به بهره‌برداری خواهد رسید که توان موجود در این بخش را به دو برابر افزایش خواهد داد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران یادآور شد: به این ترتیب سالیانه بین ۷۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تایر سنگین رادیال سیمی در کشور تولید خواهد شد و برای کمتر از یک سوم کل نیاز این صنعت (سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه) نیازمند واردات خواهیم بود.

لزوم فرصت‌سازی از بازگشت تحریم‌ها

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در پایان به احتمال برداشته شدن  تحریم‌ها در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع این اتفاق می‌تواند منجر به تامین منابع مالی مناسب از سایر کشورها برای صنعت تایرسازی شود، تامین منابعی که اکنون فقط از چین انجام می‌شود و می‌توان آن را گسترده‌تر کرد.

وی بیان‌داشت: با لغو تحریم‌ها هزینه‌های انتقال پول و انتقال کالاها که اکنون به واسطه کشورهای ثالث و دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود کاهش خواهد یافت، همچنین شرکت‌ها به منابع گسترده‌تری در خریدها، قیمت‌ها، شرایط پرداخت، استفاده از اعتبارات اسنادی و غیره دسترسی خواهند یافت.

تنها ادامه‌داد: اگر به بازارهای جهانی متصل شویم، می‌توانیم همچون دهه ۷۰ با استفاده از فاینانس‌های بین‌المللی به تامین خطوط تولید جدید و اشتغال‌زایی بپردازیم.

وی، در عین حال به باز شدن درهای کشور به روی واردات به عنوان تهدیدی برای دستاوردهای به دست آمده از جمله افزایش عمق داخلی‌سازی ها اشاره کرد و افزود:‌ در این زمینه می‌توان با ایجاد موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای و با مدیریت دستگاه‌های متولی به حمایت از صنایع داخلی پرداخت.

منبع: ایرنا

کد خبر 430815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =