روحانی: انتخابات از مسائل مهم پیش روی ماست

رئیس جمهور گفت: تفسیر ۱۲ فروردین یعنی اینکه میزان رای ملت است.

‌به گزارش صدای بورس، حسن روحانی، رئیس جمهور روز چهارشنبه و در آستانه ۱۲ فروردین ماه روز جمهوری اسلامی طی سخنانی در جلسه هیات دولت، از جمهوریت ، اسلامیت و ایران به عنوان سه پایه و رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی نام برد و افزود: این سه در کنار یکدیگر جمهوری اسلامی ایران را می سازند.

بیشتر بخوانید:

سقوط شاخص کل به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد

‌روحانی افزود: ۱۲ فروردین و حضور مردم در پای صندوق های رای ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و رای به نظام جمهوری اسلامی، نشان داد که اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام های کشورو مدیریت کشور را با رای خود برمی گزینند و انتخاب می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه حرکت های انقلابی در کشور برای این بوده که مردم بتوانند انتخاب کنند و کسی به مردم رای و چیزی را تحمیل نکند، افزود:خدای نکرده اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی زده ایم که در۱۲ فروردین انتخاب کردیم.

‌روحانی از انتخابات به عنوان یکی از مسائل و موضوعات مهم پیش روی کشور نام برد و افزود: انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و تا مشارکت در انتخابات و صندوق رای هست، نظام جمهوری اسلامی با همین قدرت و شکوه خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیافتد که انشاءالله هیچوقت به چنین روزی نرسیم ، به معنای پایان تمام حرکت ها و انقلاب ها در کشور است.

روحانی با بیان اینکه همه باید منافع ملی کشور را مد نظر قرار دهیم، راه حل مشکلات پیچیده در این کشوررا فقط اصل ۵۹ قانون اساسی برشمرد و افزود: ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی که به آن افتخار می کنیم، یک همه پرسی و رفراندوم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز اداره کشور در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام ها و مدیریت کشور را با آرای خودشان برمی‌گزینند، گفت: تمام انقلاب‌ها در ایران از زمان میرزای شیرازی بزرگ در این ۱۵۰، ۱۶۰ سال اخیر برای این بود که مردم بتوانند انتخاب کنند و کسی رای و نظری را به مردم تحمیل نکند. بنابراین ۱۲ فروردین روز بسیار مهمی در مردم سالاری اسلامی در کشورمان است.

روحانی انتخابات را یکی از مسائل بسیار مهمی که این دولت تا پیش از پایان دوره فعالیت خود پیش‌رو دارد، عنوان کرد و گفت: ۱۲ فروردین به عنوان نماد انتخابات و تعیین کننده بودن رای مردم در نظام جمهوری اسلامی یک روز نیست بلکه یک فرهنگ، یک راه و مسیر برای حل معضلات پیچیده و اساسی در کشور است. انشاءالله بتوانیم پیرو این راه باشیم و آن را ادامه دهیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: اولین مساله‌ای که در ۴ ماهه باقیمانده از عمر دولت پیش‌روی ماست برگزاری یک انتخابات باشکوه و پرشور است و همه باید تلاش کنیم یک انتخابات پرشور برگزار شود، به گونه‌ای که همه مردم احساس کنند یک نماینده‌ای در انتخابات دارند. از هر تفکری یک کاندیدا در انتخابات حضور داشته باشد تا مردم تشویق شوند پای صندوق آرا بیایند و زحمت ایستادن پای صندوق را به عنوان عبادت تلقی کنند.

روحانی با بیان اینکه نباید از انتخاب مردم بترسیم، تصریح کرد: هر چه مردم انتخاب کنند، مبارک است. باید این را قبول کنیم و اگر این را در مغزمان بگنجانیم منتخب مردم هر که باشد و از هر جناح و طرز تفکری که باشد برای ما مبارک است. ما نیازمندیم و البته همیشه نیاز داشتیم که ۱۲ فروردین را تکرار کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه دولت جدید آمریکا تغییر شیوه داده است، اضافه کرد: اگر حواس‌مان جمع نباشد، ممکن است اینها با تبلیغات و به تدریج به مردم ما بگویند که ما آماده مذاکره هستیم و این ایران است که امروز و فردا می‌کند. نباید بگذاریم این بهانه دست مردم و افکار عمومی بیافتد.

رئیس جمهور تاکید کرد: البته دولت جدید آمریکا تا حالا هیچ اقدام جدی عملی انجام نداده است. یکسری حرف‌ها زده است، منتها در عمل چیزی نمی‌بینیم باز هم همان تحریم و فشار است. ما به آنها گفتیم اگر قبول دارید ترامپ تروریست بوده، که همه حرف‌هایتان باطل است و بی‌ربط حرف می‌زنید. اگر قبول دارید این آدم تروریست بوده پس یک ثانیه نمی‌توانید عمل تروریستی را ادامه دهید.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که بازگشت آنها به تعهدات‌شان و رفع تحریم‌ها ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز دارد، اظهار داشت: بازگشت آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان و رفع تحریم‌ها با یک فرمان و در یک ساعت قابل انجام است. این موضوع فقط نیاز به اراده دارد و اگر اراده جدی باشد، آمریکا هم می‌تواند در یک روز به کل تعهداتش برگردد و ما هم می‌توانیم به کل تعهدات‌مان برگردیم. با شعار و مصاحبه کار درست نمی‌شود، آمریکایی‌ها باید در مقام عمل و با همه توان به میدان بیایند.

روحانی گفت: در تمام این ۴ ماه در هر لحظه و هر ساعت برای رفع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات آماده‌ایم و این را وظیفه خودمان می‌دانیم که تحریم برداشته شود و یک روز تأخیر را در این جهت جایز نمی‌دانیم، بلکه خلاف شرع و قانون و قانون اساسی و نظر مردم می‌دانیم. مجری دولت است و دولت هم آماده است برای اینکه این اقدام بزرگ را انجام دهد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب را دیگر وظیفه دولت در مدت زمان باقیمانده از فرصت خدمت عنوان کرد و افزود: بارها گفته ایم صد قلم کالای مورد نیاز مردم است و این صد قلم کالا باید به راحتی و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

روحانی با تاکید بر اینکه مشکل غیرقابل حلی در این زمینه وجود ندارد،گفت: در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار نیز مقرر شد وزرای صمت و جهادکشاورزی بیشتر بر روی این مساله متمرکز شوند.

منبع: پایگاه خبری ریاست جمهوری

کد خبر 430808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =