دستاوردهای ذوب‌آهن در عرضه محصولات جدید، بومی‌سازی و خودکفایی

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن با اشاره به آمار تولیدات در ١١ ماهه سال‌ قبل درباره آخرین دستاوردها در عرضه محصولات جدید، بومی‌سازی و خودکفایی توضیح داد.

به گزارش صدای بورس، مهرداد تولائیان گفت: ذوب آهن در ۱۱ ماهه سال گذشته بالغ بر ۲.۷ میلیون تن محصول نهایی، ۱.۳ میلیون تن محصولات نوردی، ۲.۱ میلیون تن فولاد خام، ۲.۳ میلیون تن چدن مذاب، ۱.۰۹ میلیون تن کک و ۲.۸ میلیون تن آلگومره تولید کرده است.

وی افزود: حوزه معاونت بهره‌برداری طبق اهداف و شاخص‌های برنامه‌ای و به رغم مشکلات موجود، پروژه‌های طراحی و توسعه محصول جدید را انجام و طی آن محصولات جدید فولادی مختلفی را در رده فولادهای صنعتی و ساختمانی تولید و به بازار عرضه کرد از آن جمله می توان به طراحی و تولید سوزن ریل۶۰E۱A۱، ریل معدن R۱۸ و تیرآهن نیمه‌سبک نمره ١۶ اشاره کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: تکمیل سبد ورق سازه‌های فولادی با تولید اندازه های جدید، تولید آزمایشی میلگرد آجدار قطر ۴٠ و ۵٠ طبق استاندارد ملی ایران (۳۱۳۲)، پایدار شدن شرایط تولید ذوب ریل R۲۶۰، پایدار شدن تولید پروفیل ریل ۶۰E۱ و افزایش ظرفیت تولید این محصول هم از موارد قابل اشاره در این حوزه است. در این مدت ٨۶٠ هزار تن محصولات فولادی به خارج صادر شده است.

تولائیان طراحی، ساخت و نصب درب‌های فلکسیبل باتری ٣، اتمام تعمیرات اساسی، مدرنیزاسیون و نوسازی و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز کوره بلند شماره یک، تعویض سیستم تمیزکننده درب و رام باطری ٣، اتمام مدرنیزاسیون اتوماسیون کارگاه نورد ٣۵٠ و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز آن و نیز تعمیرات اساسی دیگ شماره ۴ نیروگاه مرکزی را از جمله مهم‌ترین اقدامات حوزه معاونت بهره‌برداری درسال جاری عنوان کرد. ساخت انواع قطعات و تجهیزات در داخل به منظور مقابله با تحریم‌ها از جمله ساخت درب‌های فلکسیبل سلول‌های باطری‌های کک‌سازی، ساخت واگن حمل گداخته، ساخت دریچه‌های کشویی پاتیل‌های فولادی و… هم از جمله مهم‌ترین فعالیت‌ها در راستای بومی‌سازی است.

وی در خصوص تولید ریل زبانه سوزن توضیح داد: دستگاه سوزن به مجموعه‌ای از ریل‌های خاص زبانه‌های سوزن، صفحات اتصال، قطعات ریخته‌گری یا فورج شده، انواع تراورس‌ها و… اطلاق می‌شود که در خطوط و ایستگاه‌های راه‌آهن به منظور تعویض مسیر قطار مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان تغییر از یک مسیر به مسیر دیگر را در تقاطع‌ها فراهم می‌سازد. ریل‌های سوزن برای سال‌های طولانی از خارج تامین می‌شد که علاوه بر ارزبری زیاد، موجب وابستگی به کشورهای دیگر نیز شده بود. طراحی و تولید سوزن ریل ۶۰E۱A۱ که دارای پیچیدگی‌های خاص در طراحی و تولید است نیز در دستور کار قرار گرفت.

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن به برخی مشکلات اشاره و تصریح کرد: یکی از موارد مهم تامین مواداولیه مورد نیاز خط تولید با کیفیت مصوب در دستورالعمل‌ های کارخانه و کمیت مورد تقاضا با توجه به برنامه تولید است که با توجه به شرایطی که طی سال‌های اخیر جهت تامین مواداولیه مورد نیاز وجود داشته موجب ایجاد مشکلات و محدودیت‌هایی در خط تولید شده است.

تولائیان اضافه کرد: در شرایط فعلی درگیری با تبعات ناشی از تحریم‌های اعمال شده، اهتمام مدیران فعال در زنجیره تولید فولاد (از معادن سنگ‌آهن تا نوردکاران) و نگاه جامع‌نگر آنها می‌تواند به خنثی کردن آثار تحریم، بهبود شرایط اقتصادی و ذینفعان مستقیم و غیرمستقیم این صنایع منجر شود. نگاه جزیره‌ای و دستیابی به سودهای مقطعی هر شرکت که می‌تواند منجر به وارد شدن لطمه به صنایع پایین‌دستی شود، قطعاً در راستای اهداف کلان نخواهد بود. در این شرایط لازم است کلیه نیروها در جهت اهداف سازمان‌ها با تولید برنامه‌ای و دستیابی به ظرفیت اقتصادی شرکت ها و با کاهش هزینه تمام شده و افزایش بهره‌وری با تمام توان اقدام کنند.

منبع: ماهنامه پردازش

کد خبر 430773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =