تحلیلی از آثار قرارداد ۲۵ ساله با چین بر صنعت نفت و گاز ایران

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به امضای قرارداد ۲۵ ساله با چین، آثار مثبت این رویداد بر صنعت نفت و گاز را تحلیل کرد .

به گزارش صدای بورس، محمد خطیبی با بیان اینکه قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین تاثیرات مثبتی بر صنعت نفت و گاز ایران دارد به ایسنا گفت: با توجه به اطلاعات بدست آمده بخشی از این صنعت مربوط به سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز است که چینی‌ها مبالغ قابل توجهی را برای این صنعت اختصاص می‌دهند.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها موجب توسعه صنعت نفت ایران می شود. بر اساس این توسعه می توان میزان تولید را افزایش و در پی آن صادرات را توسعه داد که بخشی از آن قطعا به چین صادر می شود البته باید متن کامل این سند منتشر شود تا بتوان بطور کامل در مورد آن توضیح داد. این قرارداد می تواند در خنثی کردن تحریم‌ها اثرگذار باشد. زمانی که سرمایه‌گذاری در جایی انجام می شود، سرمایه گذار فارغ از هر شرایطی خود را ذی‌نفع می داند که از آن سرمایه گذاری ها استفاده کند و همین مسئله در خنثی کردن تحریم‌ها تاثیرگذار است.

این کارشناس ادامه داد: قطعاً سرمایه‌گذار سرمایه را رها نمی کند و از آن استفاده خواهد کرد. این قرارداد باتوجه به اینکه تقاضای چین به شدت در حال افزایش است در صادرات تاثیرگذار خواهد بود. طبق پیش بینی‌ها چین طی ۱۰ سال آینده قدرت اول دنیا خواهد شد و آمریکا را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

به گفته خطیبی، اقتصاد اول دنیا باید انرژی و نفت زیادی مصرف کند که ایران می تواند بخشی از این نیازها را تامین کند و چینی ها نیز می توانند روی امنیت انرژی حساب کنند و این سرمایه‌گذاری‌ها نیز با همین هدف است که از تامین انرژی اطمینان خاطر داشته باشند.

منبع:بورس پرس

کد خبر 430771

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی باید مورد توجه قرار گیرد

    تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی باید مورد توجه قرار گیرد

    یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: یکی از راهکارهایی که موجب جهش تولید در صنعت نفت می‌شود، تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

  • بازی تاج و تخت گاز وتحریم های نفتی

    بازی تاج و تخت گاز وتحریم های نفتی

    در حال حاضر ایران در بازار جهانی گاز ۱.۵ درصد نقش ایفا کرده که با توجه به ذخایر عظیم گازی و موقعیت راهبردی، پیش‌بینی می‌شود که بتواند در این بازار بزرگ سهم خود را به ۱۰ درصد برساند موضوعی که بسیاری از کارشناسان نسبت به آن اتفاق نظر دارند و معتقدند که در شریط تحریم‌های نفتی می‌توان نسبت به آینده گاز امیدوار بود.

  • پیش فروش نفت ایران به کشورهای قدرتمند

    راهکار جدید دولت

    پیش فروش نفت ایران به کشورهای قدرتمند

    در شرایطی که ایران در حوزه نفتی با برخی محدودیت‌ها و فرصت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، دولت راهکار جدیدی را برای بهبود شرایط فعلی اعلام کرده که بر اساس آن هر کشور قدرتمندی که تمایل داشته باشد با ایران کار کند، می‌تواند برای دو تا سه سال آینده نفت ایران را پیش‌خرید کند.

  • اکتشاف نفت و گاز توسط خارجی‌ها در چین رسما آزاد شد

    اکتشاف نفت و گاز توسط خارجی‌ها در چین رسما آزاد شد

    بخش نفت و گاز چین اکنون رسما برای مشارکت خارجی باز است و نیازی به هیچ معامله مشترک مخاطره آمیزی با شرکت های داخلی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =