جدیدترین آمار کرونایی شهرها/ سفر به کدام شهرها ممنوع است؟+ جدول و نقشه

علی‌رغم توصیه‌ها و هشدارهای وزارت بهداشت، مبنی بر سفر نکردن و در خانه ماندن به دلیل قطع زنجیره شیوع کرونا و پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس غیر قابل کنترل، اما برخی بنا به استدلال‌ها و علل مختلف، راهی سفر شدند.

به گزارش صدای بورس، با شروع تعطیلات نوروزی و افزایش سفرها، باز هم آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا افزایش یافته است و بسیاری از هموطنان همچنان دستورالعمل‌های کرونایی را رعایت نمی‌کنند.

دومین نوروز متفاوت و دلهره‌آور، برای ایرانیان، برای یک سال کرونایی سخت و طاقت‌فرسای دیگر با پایانی نامعلوم یک هفته است که آغاز شده. علی‌رغم توصیه‌ها و هشدارهای وزارت بهداشت، مبنی بر سفر نکردن و در خانه ماندن به دلیل قطع زنجیره شیوع کرونا و پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس غیر قابل کنترل، اما برخی بنا به استدلال‌ها و علل مختلف، راهی سفر شدند و مقصد شهرهای مسافرپذیری را انتخاب کردند؛ استان‌هایی که این روزها با توجه به آمار بالای مسافر نوروزی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، حال و احوال خوشی ندارند.

گسترش روز افزون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این 8 روز ابتدای سال جدید، میزان نگرانی را هر روز بیشتر می‌کند چرا که وضعیت نشان‌دهنده ساده‌انگاری و کاهش رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است و در صورت کنترل نشدن با موج سهمگین چهارم این بیماری‌ روبه‌رو خواهیم شد.

همزمان با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه مردم می‌توانند به سفر بروند و فقط شهرهای قرمز و نارنجی از این قاعده مستثنی هستند، باعث شد تا شاهد موج بزرگی از آغاز سفرهای نوروزی در کشور باشیم و تنها با گذشت 8 روز از سال جدید، شاهد گزارش‌های نگران‌کننده از وضعیت بیماری کرونا در کشور هستیم.

کرونا ویروسی است که در انتظار سهل انگاری‌های ماست، اما در این میان برخی با بی‌تفاوتی در قبال شیوه نامه های بهداشتی آتش همه گیری کرونا را شعله ورتر می‌کنند و خیلی‌ها هم هستند که با اعتقاد به اصل پیشگیری بهتر از درمان است، سعی می‌کنند با رعایت نکات بهداشتی، نسخه کرونا را برای همیشه بپیچند لذا روزهای سخت کرونایی را فراموش نکنیم چون برای مقابله بهتر و موثرتر با این ویروس مرموز تجربه ای گرانبهاست.

اما نکته ای که این روزها نگرانی ها را بیشتر می‌کند، کرونای جهش یافته است، کرونا​ آن هم از نوع انگلیسی، ​ فرقی بین کوچک و بزرگ، ​ جوان یا پیر قائل نمی‌شود.
به هر حال روشن نگه داشتن چراغ کسب و کار در این ایام سال و به خصوص شرایط هشدار شیوع مجدد کرونا، هم به رفتار ما مردم و هم به تلاش کسبه برای رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی بستگی دارد. به نظر می‌رسد در این شرایط، حفظ سلامتی از هر خرید ضروری، مهمتر است. 

این روزها که آمار فوتی‌های کرونا 2 رقمی شده، اما متاسفانه بعضی‌ها فکر می‌کنند دیگر کرونا تمام شده است و مشکلی نیست، غافل از اینکه این ویروس وحشی و بی رحم، مشتری‌های خودش را در این شلوغی‌ها انتخاب می‌کند. ویروس کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم دوباره خیز بر می دارد.این ویروس وحشی از هر فرصتی برای طغیان استفاده می‌کند. حالا اگر می خواهیم آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، بیش از گذشته کاهش پیدا کند باید همچنان و بیشتر از قبل، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

کرونا ویروس چند ماهی است که مهمان ما بوده و آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از این ویروس با سه موج دچار فراز و فرود شده است و هرگاه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم مورد توجه قرار گرفت، کرونا فرود داشته و هرگاه به این مسائل بی توجه بودیم، کرونا در اوج بود، اما با اوج‌گیری کرونا و رسیدن کرمان به وضع هشدار برای دومین روز پیاپی، برخی خطر را جدی نگرفته و به کرونا اجازه تاخت و تاز می‌دهند.

این روزها در پی طغیان کرونا و افزایش شمارمبتلایان وجانباختگان  این بیماری  اجرای شیوه نامه های بهداشتی وپوشیدن ماسک  بیش از پیش الزامی شده اما هنوز برخی شهروندان به برنامه های پیشگیری از شیوع کرونا  از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی وزدن مداوم ماسک بی تفاوت هستند. "کرونا" به کوچک و بزرگ رحم نمی‌کندو نبایدحتی لحظه ای از اجرای شیوه نامه های بهداشتی وزدن ماسک غافل بود.

‌کارشناسان با رد فرضیه ابتلانشدن کودکان به کرونا،می گویند: ابتلای برخی کودکان و نوجوانان به این بیماری نشان می‌دهد که کرونا عملا کوچک و بزرگ نمی شناسد و خطر ابتلا به آن برای همه افراد وجود دارد.

والدینی که این روزها ؛ بدون توجه به شیوه نامه های بهداشتی فرزندان را از خانه بیرون می آورند و بدون ماسک درمراکز شلوغ تردد می‌کنند، غافل از این واقعیت مهم هستند که ویروس کرونا کودکان را هم مبتلا خواهد کرد.

اما نکته تاسف برانگیز اینجاست که با وجود ممنوع بودن سفرخودروهای با پلاک غیر بومی در برخی مراکز استانها و شهرها، اما شاهد جولان مسافران نوروزی هستیم که هرکدام بهانه‌ای برای آمدن داشتند. یکی از مسافران خود را پخش کننده مواد غذایی معرفی می‌کرد ودیگری برای احوال پرسیدن خانواده همسر خود به این شهرها سفر کرده بودند وکسانی هم بودند که می‌گفتند این شهر ‌در مسیر سفرمان قرار گرفته است؛ اینجا که نشان می دهد این هشدارها تاکنون تاثیری نداشته و نوروزگردی پاندمی کرونا را در ایران شاهدیم.

با اینکه 8 روز از ‌تعطیلات عید نوروز می‌گذرد، اما عده‌ای همچنان مشغول دید و بازدیدند....تعطیلات بهانه‌ای شده که حتی بعضی برای دید و بازدید بار سفر ببندند... بی احتیاطی در این روزها به هر شکلی ممکن می‌تواند منجر به جولان دوباره کرونا بشود...

بنابر آخرین اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا،  در زمان حاضر 23 شهرستان قرمز، 44 شهرستان نارنجی، 287 شهر زرد و 94 شهر در وضعیت آبی قرار دارند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

براین‌اساس، تعداد شهرستان‌های قرمز از 9 به 23 افزایش یافت. تعداد شهرستان‌های نارنجی از 31 به 44 تغییر کرد. 287 شهرستان زرد و 94 شهرستان آبی هستند.

براین‌اساس سفر از/به شهرهای قرمز و نارنجی از 25 اسفند 99 تا 15 فروردین 1400 ممنوع است؛ شهرهای با وضعیت قرمز که تردد به آنها از 25 اسفند 99 تا 15 فروردین 1400 با ممنوعیت همراه است و ورود پلاک‌های غیربومی به این شهرها یک‌میلیون تومان جریمه در پی خواهد داشت.

منبع: تسنیم

کد خبر 430712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =