0 تا 100 اندیکاتور cci در بازار بورس به زبان ساده

اندیکاتور cci از ابزارهایی است که در اختیار تکنیکالیست ها قرار دارد تا با استفاده از آن سیگنال‌های مناسب و قدرتمند خرید یا فروش را شناسایی کنند. برای این منظور از دو فاکتور قیمت روز و میانگین متحرک بهره می‌برد. معمولاً cci در یک محدوده مشخص از 100- تا 100+ رخ می‌دهد.

در تحلیل تکنیکال بورس انواع اندیکاتورها از جمله اندیکاتور cci وجود دارد که به ما سیگنال می‌دهند؟ چه سیگنالی؟ خب معلوم است اینکه کی سهامی را بخریم و کی آن را به فروش برسانیم. در بازار بورس همه چیز در عین اینکه می‌تواند پیش بینی پذیر باشد به همان میزان هم می‌تواند پیش بینی ناپذیر و غافلگیر کننده باشد. به همین خاطر برای اینکه در گرداب چه کنم چه کنم نیفتیم باید خود را مجهز کنیم. ارزان خریدن و گران فروختن هنر نیست، هنر این است که در بهترین زمان ممکن و در کمترین قیمت سهامی را خریداری کرده و سپس در زمان دیگری با بالاترین قیمت به فروش برسانید. در یک کلام اینکه حداکثر سود را ببرید. برای رسیدن به چنین مرحله‌ای باید نحوه کاربرد انواع ابزار تحلیل تکنیکال را بیاموزید.

اندیکاتور cci چیست؟

اندیکاتور cci برای اولین بار توسط دونالد لمبرت معرفی شد. وی نخست در سال 1980 از این اندیکاتور برای معاملات کالا استفاده کرد و پرواضح است که ابتدا در بورس کالا مورد بهره برداری قرار گرفت اما در حال حاضر محدودیتی برای استفاده از این ابزار در بازارهای مختلف وجود ندارد و تکنیکالیست ها برای تحلیل‌های خود آن را مد نظر قرار می‌دهند. CCI مخفف commodity channel index به معنای شاخص کانال کالا است.

اندیکاتور cci

این شاخص از ابزارهای قدرتمندی است که هر تحلیلگر تکنیکال از آن استفاده می‌کند تا بتواند بر روی معاملات و پیش بینی‌هایی که از تغییرات قیمت دارد مانور دهد. اندیکاتور CCI چیست؟ از گروه نوسان نماها یا اسیلاتورهاست که نوسان قیمت را به تحلیلگر نشان می‌دهد. اسیلاتور ابزاری است در تحلیل تکنیکال که بین دو کران و حد بالا و پایین محدوده و منطقه‌ای را مشخص کرده و یک روند می‌سازد سپس نوسانات داخل این محدوده را بررسی می‌کند. افرادی که در بازار سرمایه بدنبال نوسان گیری می باشند می توانند از این ابزار به بهترین شکل استفاده نمایند.

اندیکاتور cci دارای درجه بندی است که خط میانی آن عدد صفر، حد بالا 100+ و حد پایین آن 100- قرار دارد. گفته می‌شود 70 تا 80 درصد نوسانات اندیکاتور در این محدوده انجام می‌شود که قابل اتکا هستند اما هر چه عدد ازین بالاتر یا پایین‌تر باشد به معنای رسیدن به نقطه اشباع خرید یا فروش است. به این معنا که هر گاه cci بالاتر از 100+ می‌رود یعنی یک روند صعودی در انتظار است و سیگنال خرید صادر شده و در حالت عکس نیز هنگامی که به 100- می‌رسد، باید منتظر یک روند نزولی و پولبک در بورس بوده و آلارم سیگنال فروش به صدا در می‌آید.

همانطور که پیشتر گفتیم اندیکاتور cci شتاب را نیز اندازه گیری می‌کند. یعنی در بازار بورس تغییر قیمت چیزی عادی و روال است اما اینکه این تغییر قیمت با چه شتاب و سرعتی اتفاق می افتد موضوع دیگریست که بسیار مهم بوده و اندیکاتور cci آن را اندازه گیری کرده و نمایش می‌دهد.مطالعه مقاله "فیلتر الگوی تیک صعودی" می تواند مفید باشد.

فاکتورهای تأثیر گذار بر اندیکاتور cci

پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که تحلیل اندیکاتور cci در یک بازه زمانی مشخصی انجام می‌گیرد. در انواع تحلیل بورس علاوه بر نوسانات قیمت، زمان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. اینکه در چه بازه زمانی نوسانات و الگوهایی که تغییرات قیمت می‌سازد را بررسی می‌کنید مهم است. در مبحث آموزش اندیکاتور cci به این نکته می‌رسیم که این شاخص در فرمول خود از قیمت روز و میانگین متحرک بهره می‌برد. پیش‌تر میانگین متحرک را در یک بازه 20 روزه در نظر می‌گرفتند اما پس از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیدند که بازه 14 روزه استانداردتر است. زیرا بازه‌های کمتر یا بیشتر ما را از سیگنال‌های اصلی خرید و فروش دور می‌کنند.

کاربرد اندیکاتور cci

کاربرد اندیکاتور cci

  • شاخص cci حرکت و جهت روند را شناسایی می‌کند و به تحلیگر نشان می‌دهد کدام نقطه برای ورود و کدام نقطه برای خروج مناسب است. این شاخص به معامله گران می‌گوید که چه زمان سهامی پیش خرید (یعنی بالاتر از قیمت اصلی (ارزش واقعی) خریداری) و چه زمان پیش فروش (یعنی کمتر از قیمت اصلی (ارزش واقعی)) فروخته می‌شود. همچنین cci قیمت فعلی سهم را نسبت به حرکت قبلی قیمت آن مقایسه می‌کند.
  • گاهی در روند cci با واگرایی رو به رو می‌شویم. قیمت و cci به دو جهت متفاوت حرکت می‌کنند برای مثال قیمت در روند افزایش و cci در روند کاهشی قرار می‌گیرد. این سیگنال خیلی سیگنال قوی نیست اما حواستان باشد اگر به مدت طولانی ادامه دار بود یعنی امکان دارد که روند قیمتی معکوس شود.
  • در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر سیگنال‌های بیشتری وجود دارد و به همین دلیل دقت بیشتری را می‌طلبد.
  • امروزه محاسبه cci توسط پلتفرم‌های تحلیل تکنیکال به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به ضرب و تقسیم‌های شما نیست فقط فراموش نکنید که در محاسبه آن مشخص کردن تعداد دوره‌ها بسیار با اهمیت است.

این نکته را به یاد داشته باشید که یک تحلیلگر حرفه‌ای و با تجربه برای اینکه ریسک معاملات خود را کاهش بدهد تنها به یک روش و یا یک شاخص اکتفا نمی‌کند. اندیکاتور cci در تحلیل تکنیکال با کمک ابزارها و اندیکاتورهای دیگر می‌توانند در گرفتن تصمیم نهایی کمک کننده باشند.

کد خبر 430685

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =