بهترین زمان خرید سهام در سال 1400 | چه موقع سهام بخریم؟

برای خرید فروش در بازار سهام باید علاوه بر یادگیری نکات مهم تحلیل تکنیکال به این مهم هم دست پیدا کنید که بتوانید با تجربه معامله نمایید. در این مقاله به بررسی بهترین زمان خرید سهام می پردازیم.

در این مقاله قصد داریم تا بهترین زمان خرید سهام را به شما معرفی کنیم تا با خیال راحت به معاملات خود بپردازید. پس اگر قصد خرید سهام دارید مطالعه این مقاله میتواند برای شما مفید باشد.

به گزارش صدای بورس، مهدی سوری؛ کارشناس بازار سرمایه در خصوص بهترین زمان خرید در بازار سرمایه، بیان کرد: بعضی از افراد دوران ریزشی را دوران رکود و بعضی از افراد دورانی که تمامی بازارهای موازی روند کند و رو به پایین دارند را رکودی می‌دانند، اما از نظر آکادمیک ، رکود زمانی اتفاق می‌افتد، که تقاضا در بازار کم باشد و این ماجرا با کاهش حجم معاملات و قیمت همراه است، به همین خاطر نمی‌توانیم زمانی که فروش‌های هیجانی در بازار زیاد است و معاملات پر حجمی صورت می‌گیرد را به عنوان رکود مد نظر قرار دهیم. مطالعه مقاله تحلیل رفتارشناسی در بورس می تواند مفید باشد.

بهترین زمان خرید سهام

وی افزود: این دیدگاه که بهترین زمان برای خرید، زمانی است که بازار در رکود است، جنبه استراتژیک ندارد و بیشتر به صورت شعاری است.

یک قاعده کلی در بازارهای مالی وجود دارد که، این بازارها کف و سقف قیمت ندارند، یعنی وقتی در بازارهای مالی قیمت یک سهم یا دارایی کاهش پیدا می‌کند، ممکن است بازهم کاهش یابد به این دلیل همیشه با استراتژی‌هایی مثل میانگین کم کردن و امثال این روش‌ها مخالفت کردیم. در مقاله "میانگین کم کردن در بورس چگونه انجام میشود" به صورت کامل درباره میانگین کم کردن و روش های آن صحبت کرده ایم.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سهامدارن عمده نیازهای اولیه شان تامین است و تفاوتی برایشان نمی‌کند، که قیمت سهم شان در حال حاضر بالا برود یا در بلند مدت، زیرا این افراد با این سهم‌ها ماندگار هستند.

بیشتر بخوانید:
۱۰ پیش بینی از بورس ۱۴۰۰/ سهامداران خرد بخوانند
اقتصاد در ۳دوره انتخابات گذشته چطور بود/ پیش بینی ها چه می گویند؟
چشم انداز گروه خودرویی‌ها در فروردین ۱۴۰۰/ سهامداران خرد بخوانند

توصیه به سهامدارن خرد

وی افزود: توصیه به سهامداران خرد این است که هرگز سعی نکنند، پشت سر سرمایه گذاران عمده حرکت کنند، چون ممکن است آن سرمایه گذار عمده بخواهد بخش بیشتری از یک شرکت را تقبل کند، پس دلیل نمی‌شود وقتی یک سهام دار عمده پول زیادی می‌گذارد و یک سهام را می‌خرد، سهامدار خرد هم همان سهم را بخرد، چون شاید سهامدار عمده برای خود برنامه ۵ ساله در نظر گرفته باشد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازارهای صعودی افراد حق خرید سهام و نوسان گیری دارند، در بازارهایی که گاهی بالا یا پایین هستند و یا در یک رنج کانال افقی حرکت می‌کنند ، نباید در این بازار سرمایه گذاران افق بلند مدت را مد نظر قرار دهند، شاید در این بازار بهترین استراتژی نوسان گیری باشد. اگر درباره نوسان گیری به دنبال اطلاعات بیشتری هستید به مقاله "آموزش نوسان گیری" مراجعه کنید.

سوری افزود: در بازارهای نزولی که هر قله از قله قبلی پایین تر است ، سرمایه گذاری و نوسان گیری با ریسک بالایی همراه است و به هیچ عنوان به سرمایه گذاران مبتدی توصیه نمی‌شود.

چه موقع سهام بخریم؟

وی در ادامه افزود: خیلی از سهامداران عمده عموما دارایی هایشان، در سهام ماندگار است، یعنی مقصد نهایی داریی هایشان در سهام است، این افراد نیامده اند، که یک سری سهام خرید و فروش کنند و یک سودی بگیرند و با این سود ملکی بخرند.

سوری تشریح کرد: سهامداران عمده میزان ثروت خودشان را با تعداد سهامی که از یک شرکت معتبر در بلند مدت خریدند، می‌سنجند، برای مثال افراد می‌گویند، در زمانی ۱درصد سهام شرکتی را داشتند، اما در حال حاضر ۳درصد سهام آن شرکت را دارند.

بهترین زمان خرید سهام کی است؟

بعد از این‌که همه سهم‌های بازار با افت 50 درصدی روبه‌رو شدند و نقشه بازار برای چندین ماه پیاپی مدام قرمز بود، بالاخره رئیس بانک مرکزی این گونه بیان نمود، حالا که سهام‌داران عمده بازار و همین طور حقوقی‌ها به مقدار سودی که باید رسیده‌اند و الان زمان این است که بخواهند شرایطی را در بازار مهیا کنند تا سهام‌داران خرد بتوانند نقد شوند و این روحیه نقدشوندگی را در بازار ایجاد کنند.

اما به واقع ما باید تا چه موقع سهام بخریم؟ که دچار ضرر و زیان نشویم؟ اغلب پیشنهاد همه متخصصین بازار و کارشناسان حرفه‌ای این است که سعی کنید طبق اصول تکنیکال، در کف قیمتی یک سهام، اقدام به خرید کنید. این کار هرچند صددرصدی نیست و در این بازار هر چیزی احتمال دارد که بیفتد اما خب به هر حال روش مطمئنی است.

بنابراین زمان خرید در بازار اهمیت زیادی دارد. تشخیص زمان خرید سهام یک کار سخت و دشوار است و بدون دانش و مهارت نمی‌شود این کار را انجام داد. اما در این جا می‌خواهیم چند قِلق به شما یاد بدهیم که بتوانید با آن‌ها به راحتی تکنیک ورود به سهم را متوجه شوید.

یکی از موارد پرکاربرد این است که ابتدا بسنجید سهم اغلب حمایتش روی چه مقداری است. برخی از سهم‌ها اغلب به ارزش ذاتی ثابتی در بازار دست پیدا می‌کند که می‌توانید از روی قیمت ذاتی سهم، کف حمایتی آن را تعیین کنید و هرگاه سهم در نزدیکی کف حمایتی قرار گرفت بدانید که زمان خوبی برای خرید سهم است.

بهترین زمان خرید سهام همچنین زمانی است که سومین کندل صعودی در آن سهم پشت سر هم ظاهر شده است. یعنی بعد از افت و خیزهای فراوان اگر بدون وقفه‌ای سه کندل صعودی در نمودار سهم مشخص شود، به این معنی است که سهم قرار است صعود کند و نیازمند این است که روند کنونی را اغلب به سمت بالا بشکد.

در این زمان هم می‌شود به سهم ورود کرد. اما اگر باز هم سؤالتان این است که چه موقع سهام بخریم؟ باید بگوییم، برای این کار ابتدا تا حدودی تجربه به دست بیاورید. این‌قدرها هم ساده نیست که بخواهید با چند مورد کوچک و پیش پا افتاده تصمیم بگیرید در بهترین نقطه بخرید و در بهترین نقطه هم بفروشید.

تشخیص زمان خرید سهام

برای خرید فروش در بازار سهام باید علاوه بر یادگیری نکات مهم تحلیل تکنیکال به این مهم هم دست پیدا کنید که بتوانید با تجربه معامله نمایید. اغلب بیشتر سهام‌داران حرفه‌ای بازار سعی می‌کنند تا با خرید بازیگر وارد سهم بشوند و پیش از خروج بازیگر سهم نیز از آن خارج بشوند. این شاید بهترین فاکتوری باشد که اگر در زمان ورود به سهم برای خودتان تعیین نمایید بدون شک از بازار سود خواهید برد. برای یادگیری انواع تحلیل تکنیکال می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

پس قانون اول در هر معامله‌ای این است که تلاش نمایید در وهله اول دانش خودتان را در بازار افزایش بدهید. با افزایش دانش و تخصصتان رفته‌رفته کسب تجربه هم می‌نمایید و به راحتی می‌توانید در شرایط نابسامان اوضاع بازار هم موفق شوید تا گلیم خودتان را از آب بیرون بکشید؛ بنابراین در بازار چیزی که بسیار اهمیت دارد زمان خرید است.

به یاد داشته باشید که تشخیص زمان خرید سهام کاری سخت است که بدون دانش و تجربه کافی نمی‌توانید آن را انجام دهید. اما در این جا سعی کردیم تا معدودی از قِلق‌های موجود را به شما یاد بدهیم که بتوانید با آن‌ها به راحتی تکنیک ورود به سهم را متوجه شوید.

همچنین این را هم مدنظر خودتان قرار بدهید که ذات این بازار با ریسک و عدم تعادل عجین شده است، فرض کنید بدون دانش و تخصص هم اقدام به سرمایه‌گذاری کنید! تمامی این سهل انگاری‌ها باعث می‌شود که سرمایه شما رو به نابودی برود.

بنابراین این موارد را به خاطر بسپارید:

  • سعی کنید زمان ورود بازیگر به سهام را پیدا کنید.
  • سه کندل صعودی پشت سر هم را مشخص کنید.
  • در نهایت قیمت سقف و کف کانال مقاومتی و حمایتی سهم را مشخص کنید.
  • و با توجه به حجم خرید در تابلوی اصلی اقدام به خرید نمایید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 430663

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرواسفندیاری عالی بود۰۹۱۴۳۴۷۷۸۸۰ IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    2 0
    پاداش بازنشستگی سی وشش سال خدمت سخت وچهل وشش ماه جبهه داوطلبانه ومس انداز زن وبچه هایم را به توسعه مسئولان وآقای روحانی ودژپسند وارد بورس کردم در شش ماه از بین رفت وزیان کردم .تقریبا نابودشدم سرطان گرفتم شیمی ورمانی میشوم.به کی وکجا وچطوری شکایت کنم.اصلا مگر امکان دارد.یک فاجعه در زندگیم رخ داده است.مانده ام با دوتا فرزند بیکار ودختر دم بخت وهزیته ای سنگین درمان سرطان.آیادرکشور مسئولی هست به دادم وکمکم برسد.البته شاید به این سوال من بخندند.ولی بازم امید خوب است شاید وجدان مسئولی تکان بخورد.از بنیاد برکت برای کارگاه تولید پوشاک با همسرم ودخترانم وام خواستم.اصلا جواب ندادند که چی میگی وکی هستی.وقتی بنیادی برکت با اون عظمت تحویل نگیرد فکر نکنم از جایی فرجی شود.نابودشدیم.اصلا جوابی برای خانواده ندارم.
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      0 0
      برادر نباید بدون دانش بورس وارد میشدی اینها به مردم رحم نمیکنند حقوقی و کارگذاریها خودشون میدونند چه نمادی بخرند چه نمادی رو بفروشند چون بالا و پایین بورس دست خودشونه حتی خیلی از حقیقیا. بعد به مردم میگن سهامتون رو نفروشید بمونید در حالی که خودشون هر روز خرید و فروش دارن بورسمونم مثل خارج نیست قمارخانه است