پیش بینی رشد ۳۰ درصدی شاخص کل در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰

صفاری معتقد است پیش بینی این است که حتی اگر نصف P به E بازار در بهار سال ۹۹ را برای ۱۴۰۰ تصور کنیم حتما شاخص بیش از ۳۰ درصد در فروردین و اردیبهشت افزایش خواهد داشت.

به گزارش صدای بورس، بورس در سالی که گذشت؛ موضوعی که در پایان هرسال در گفت وگو با کارشناسان به بررسی آن می نشینیم. اما بورس در سال ۹۹ اتفاقات عجیب و غیرقابل تحلیلی را پشت سر گذاشت و شرایط بازار طوری شده بود که نه تحلیل تکنیکال و نه تحلیل بنیادی بر روند آن پاسخگو بود.

سهم ها آمادگی کافی برای تقاضای شدید ابتدای سال را نداشتند و به همین دلیل قیمت ها انفجاری رشد کرد
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در روزهای پایانی سال ۹۹ به روند بورس در این سال اشاره و یادآورشد: درباره سال ۹۹ واقعیت این است؛ با تاکیداتی که مقامات نظام درباره لزوم سرمایه گذاری در بازار مولد بورس داشتند، شاهد ورود نقدینگی به بازار بودیم. طوری که شاخص از ۵۰۰ هزارواحد به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارواحد درمردادماه رسید.

وی افزود: دراین مدت به یک باره شاهد افزایش p به e بازار بودیم چراکه حجم نقدیگی وارد شد اما سهامی که آماده این نقدینگی باشد آماده عرضه نبود و عرضه های اولیه در سازمان بورس آماده نبود و حتی سیستم معاملات نیز اماده این حجم از سرمایه نبود. به همین دلیل این مسئله باعث شد سهامی که در بازار وجود داشت با رشد قیمتی بسیار بالایی مواجه شود و p به e ها تا عدد ۱۸ نیز افزایش داشته باشند.

خردادماه که فصل مجامع است تا شهریورماه احتمال افزایش شاخص بازار را نمی توانیم متصور باشیم گرچه پیش بینی بنده این است که سود سال ۱۴۰۰ مانند سال ۹۹ نیست و رشد قیمت ها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بازدهی است و البته شرایط تورمی که به واسطه افزایش حقوق مواجه هستیم ممکن است شاخص بورس را تا انتهای سال رشد بیشتری بدهد

اختلاف نظر بین وزیر نفت و اقتصاد؛ فندک آتش کاهش قیمت سهم ها
صفاری ادامه داد: اما از آنجاکه همواره بعد از تقسیم سودها در خردادماه و تیرماه شاهد کاهش قیمت ها هستیم، همان اتفاق رخ داد و حتی سهم ها نیز بعد از ۲۰ خردادماه نیز مقاومت کردند اما اختلاف نظری که بین وزیر نفت و وزیر اقتصاد درباره عرضه صندوق پالایشگاه به وجود آمد فندک آتش زدن به کاهش قیمت ها بود.

این کارشناس بازار سهام خاطرنشان کرد: ازآنجاکه خریدهای بازار، هیجانی بود و رشد بازار نیز هیجانی بود می توان گفت که کاهش و افت بازار نیز هیجانی بود و تا اواسط آبان به شدت شاهد کاهش شاخص بود طوری که تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزارواحد شاخص کل ریزش داشت. اما دوباره کمی مثبت شد و حقوقی شروع به عرضه سهام کردند البته که دراین میان نیز بازارگردانی تصویب شد اما متاسفانه عملکرد بازارگردانان به گونه ای بود که حجم مبنا را در منفی می خریدند به همین دلیل شاهد کاهش بازار بعد از این اتفاق بودیم.

او بیان داشت: یعنی شاخص به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزارواحد نیز رسید اما دولت با تغییر رئیس سازمان بورس سعی کرد که این هیجان را برگرداند و پس از آن نیز دامنه نوسان نامتاقرن را پیشنهاد دادند و شاهد هستیم که تا ۱۸ اسفند که دولت درحال فروش اوراق خود بود بیشتر سهام ها در منفی ۲ درصد در صف فورش بودند و ۴ برابر حجم معاملات سهام شاهد معاملات اوراق بودیم که دولت داشت اوراق قرضه خود را می فروخت بعد از  آن به نظر می رسید که فشار اوراق قرضه دولتی بر بازار کم شد و به تدریج روند مثبت آغاز شد.

پیش بینی این است که حتی اگر نصف P به E بازار در بهار سال ۹۹ را برای ۱۴۰۰ تصور کنیم حتما شاخص بیش از ۳۰ درصد در فروردین و اردیبهشت افزایش خواهد داشت

پیش بینی رشد ۳۰ درصدی شاخص کل درفروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰
مدرس بازار سرمایه با یادآوری افزایش نرخ دلار و سودهای تورمی شرکت ها دراین سال و پیش بینی بازار در سال ۱۴۰۰ اظهارکرد: ازطرفی سال ۹۹ نرخ دلار افزایش داشت و تورم ۴۸ درصد نقطه به نقطه را مشاهده کردیم به همین دلیل شاهد سودهای تورمی نیز در این بازار هستیم که در ۲۹ اسفند ماه اعلام می شود. پیش بینی این است که حتی اگر نصف P به E بازار در بهار سال ۹۹ را برای ۱۴۰۰ تصور کنیم حتما شاخص بیش از ۳۰ درصد در فروردین و اردیبهشت افزایش خواهد داشت.

صفاری گفت: انتظار ما این است در خردادماه که شاهد انتخابات و تغییر سکان داری دولت هستیم شوکی به بازار می دهد و این شوک تا شهریور ادامه خواهد داشت اما به نظر می رسد بعد از شهریور ماه و مهرماه که گزارشات ۶ ماهه شرکت ها منتشر می شود و درابتدای آبان نیز کیزان سود و زیان مشخص می شود دوباره شاهد قیمت های مثبت در بازار خواهیم بود و دوباره نیمه دوم سال بازار مثبتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اما در خردادماه که فصل مجامع است تا شهریورماه احتمال افزایش شاخص بازار را نمی توانیم متصور باشیم گرچه پیش بینی بنده این است که سود سال ۱۴۰۰ مانند سال ۹۹ نیست و رشد قیمت ها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بازدهی است و البته شرایط تورمی که به واسطه افزایش حقوق مواجه هستیم ممکن است شاخص بورس را تا انتهای سال رشد بیشتری بدهد.

تحلیلگر بازار سهام درانتها عنوان می کند که اما شوک های سیاسی و اقتصادی نیز بر بازار اثر دارند باید صبرکنیم ببینیم این شوک های اقتصادی منفی هستند یا مثبت باید ببینیم سیاست دولت آینده کنترل تورم است یا افزایش سرمایه گذاری. مطمئنا تاثیر این سیاست ها بر شاخص مشهود خواهد بود و باید صبر و شاهد کنیم.

منبع: بازار

کد خبر 430656

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =