۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
بررسی بازدهی بازارها در سال ۹۹

سال ۹۹ سال عجیبی برای بازارها بود و بازارها دو نیمه متفاوت را به لحاظ روند پشت سر گذاشتند. نیمه اول سال که نیمه صعودی بازارها و نیمه دوم سال که نیمه سقوط بازارها بود. در سال ۹۹ علیرغم اُفت شدید بورس از مرداد ۹۹، باز هم این بازار در صدر بازدهی‌ها قرار داشت.

به گزارش صدای بورس، بازارها در سال ۹۹ روند عجیبی را تجربه کردند و دو نیمه متفاوت را برای سرمایه گذاران رقم زدند. نیمه اول سال که تقریبا تمام بازارها اوج گرفتند و رونق داشتند و نیمه دوم سال که روند نزولی بر بازارها حاکم بود.

سال ۱۳۹۹ با تحریم و کرونا آغاز شد. از همان ابتدای سال پیدا بود که اوضاع اقتصادی چندان مساعد نخواهد بود و به دلیل شرایط حاکم و احتمال تورمی که وجود داشت هر آن کس که پول نقد در دست داشت سعی کرد به یکی از بازارها جهت سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول روانه کند.

سرازیر شدن پول های نقد به بازارها موجب رونق عجیب و غریبی در بازارها شد. بعد از برگزاری انتخابات آمریکا تقریباً بازارها از تب و تاب افتادند و علاوه بر بورس سایر بازارها هم یا ثابت شدند و یا روند نزولی در پیش گرفتند.

در سال عجیب و غریب ۹۹ بازدهی کدام بازار از همه بازارها بیشتر شد؟

بازدهی ۱۴۹ درصدی بورس

شاخص کل بورس در ۵ فروردین ماه سال جاری بر روی ۵۰۸ هزار و ۶۶۱ واحد قرار داشت و درست از همین تاریخ روند صعودی خود را آغاز کرد. در ۲۳ فروردین ماه سال جاری بود که شاخص کل وارد کانال ۶۰۰ هزار واحدی شد. در این تاریخ شاخص کل بر روی ۶۰۷ هزار و ۸۵۵ واحدی آرام گرفت.

شروع طوفانی بورس در اردیبهشت ماه آغاز شد و شاخص کل توانست بعد از گذر از کانال های ۷۰۰، ۸۰۰ و ۹۰۰ هزار سرانجام در ۲۰ اردیبهشت ماه ابر کانال یک میلیون واحدی فتح کند و شاخص کل به یک میلیون و ۲۰ هزار و ۲۱۷ واحد برسد. شاخص کل بورس دو روز دیگر یعنی تا مورخه ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری به روند صعودی خود ادامه داد و سرانجام بر قله یک میلیون و ۴۷ هزار و ۷۶۳ واحدی ایستاد.

از ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری روند اصلاحی شاخص کل بورس آغاز شد و این شاخص تا ۶ خرداد ماه سال جاری تا کانال ۹۲۶ هزار و ۱۳۲ واحدی عقب گرد کرد.

از ۷ خرداد ماه دوباره روند صعودی بورس آغاز شد و در نهایت در ۱۹ مرداد ماه سال جاری شاخص کل به قله دو میلیون و ۷۸ هزار واحدی ایستاد و از اینجا روند نزولی شاخص کل و اُفت بورس آغاز شد. اُفتی که چند ماهی به طول انجامید و نهایتا شاخص کل بر روی کانال یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۵۷ واحدی آرام گرفت.

در مجموع در سال ۹۹، بازدهی بورس برای سرمایه گذاران ۱۵۷ درصد بود.

مسکن در رتبه دوم بازدهی

برخلاف تصورات بررسی ها نشان می دهد که مسکن در رتبه دوم بازدهی همه بازارها قرار داشته است و این بازار توانسته است بازارهای طلا، سکه، ارز و بانک را پشت سر بگذارد. البته هنوز آمارهای اسفندماه بازار مسکن منتشر نشده است و در حال حاضر این محاسبات با گزارش بهمن ماه مسکن تهیه شد.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین ماه سال جاری، ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شد و این در حالی بود که بنگاه های معاملات مسکن به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین تعطیلات عید نوروز در این ماه تعطیل بودند. گزارش بهمن ماه سال جاری پیرامون بازار مسکن که آخرین گزارش منتشر شده تا این لحظه می باشد، نشان می دهد که متوسط قیمت مسکن با رشدی ۸۳ درصدی در مقایسه با فروردین ماه ۹۹ به ۲۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته است. این یعنی بازدهی مسکن در دو ماه ابتدایی سال ۹۹، ۸۳ درصد بوده است.

بازدهی سکه بهار آزادی ۸۱ درصد

طبق آمارهای موجود قیمت هر سکه بهار آزادی در  ۶ فروردین ماه سال جاری ۶ میلیون و ۱۷۸ هزار تومان اعلام شد که این قیمت در آخرین روز سال ۹۹ با رشدی ۸۱ درصدی به ۱۱ میلیون و ۱۶۱ هزار تومان افزایش یافت. بدین ترتیب بازدهی بازار سکه در سال جاری ۸۱ درصد به ثبت رسید و در بین بازارها به لحاظ بازدهی پس از بورس و مسکن در رتبه سوم قرار گرفت.  

جایگاه چهارم پربازده ترین بازارها به طلا رسید

در ششم فروردین ماه سال جاری قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بر روی تابلوی طلافروشان ۶۲۶ هزار و ۵۸۰ تومان به ثبت رسید. در آخرین روز کاری سال جاری قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشدی ۷۳ درصدی نسبت به ششم فروردین ماه، یک میلیون و ۸۵ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. بنابراین بازدهی طلا برای سرمایه گذاران آن در سال جاری ۷۳ درصد بود.

دلار در جایگاه پنجم

با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای صادراتی ایران از یک سو و کاهش شدید قیمت نفت در پی کاهش تقاضای جهانی از سوی دیگر، ورودی های ارز به کشور مسدود شد و همین عامل مهمی در برهم خوردن ثبات در بازار ارز بود.

در حالی که در ۱۱ فروردین ماه سال جاری قیمت هر دلار ۱۴ هزار و ۹۰۳ تومان اعلام شد، این نرخ رفته رفته افزایش یافت و این افزایش از اواخر اردیبهشت ماه شدیدتر هم شد. در نهایت قیمت دلار در آخرین روز سال جاری بر قله ۲۳ هزار و ۹۶۳ تومان قرار گرفت. بازدهی دلار در سال جاری با رشدی که داشت به ۶۱ درصد رسید.

نرخ سود سپرده های بلندمدت بانکی از اول اردیبهشت ماه ۱۵ درصد

در مورخه ۳۱ فروردین ماه سال جاری، خبری منتشر شد مبنی بر این که نرخ سود بانکی از اول اردیبهشت ماه کاهش خواهد یافت.

اصل ماجرا این بود که بر اساس تصمیم بانک ها مقرر شد تا دیگر بانک ها سپرده ای با سود بالای ۱۵ درصد افتتاح نکنند ضمن آنکه نرخ سود سپرده های کوتاه مدت کمتر از ۶ ماه نیز ۸ درصد اعلام شد. بنابراین از تاریخ ۱ اردیبهشت ماه سال جاری نرخ سود سپرده های بلندمدت به ۱۵ درصد کاهش یافت. نرخ سودی که در تیرماه ۱۳۹۵ و بعد از آن در شهریورماه ۱۳۹۶ تصویب شده بود اما به دلیل التهابات ارزی سال ۹۷ نرخ سود سپرده‌ها به شکل غیررسمی تا محدوده ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافته بود.

سه ماه از این تصمیم نمی گذشت که در مورخه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار در نرخ های سود بانکی بازنگری انجام داد. این شورا سقف نرخ سود سپرده‌ها با سررسیدهای مختلف را افزایش داد و همچنین اقدام به باز تعریف سپرده‌گذاری ۲ ساله و ۳ ماهه در شبکه بانکی کرد.

بر اساس تصمیم اعضای شورای پول و اعتبار سقف سپرده‌گذاری یک‌ساله از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت. همچنین این شورا اجازه داد تا بانک ها با نرخ سود ۱۸ درصد اقدام به افتتاح حساب با سررسید زمانی دو ساله کنند. نرخ سود کوتاه مدت نیز از ۸ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافت. علاوه بر این مجوز افتتاح حساب با سررسید زمانی ۳ ماهه با نرخ سود ۱۲ درصد برای بانک‌ها صادر شد. البته بیشترین افزایش نرخ برای سپرده‌گذاری با سررسید ۶ ماهه بود که سیاست‌گذار با افزایش ۳ واحد درصدی، نرخ سود سپرده‌گذاری ۶ ماهه را به ۱۴ درصد افزایش داد.

بازدهی بازارها در سال ۹۹ چگونه بود؟

بنابراین نرخ سود بانکی یک ساله ۱۶ درصد می باشد و بنابراین بازدهی یک ساله بانکی هم همان ۱۶ درصد در نظر گرفته می شود.

بازدهی بازارها در سال ۹۹ چگونه بود؟

منبع: تابناک

کد خبر 430614

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =