قرعه کشی خودرو، آخرین فرمول شورای رقابت

قرعه کشی خودرو آخرین فرمولی بود که شورای رقابت برای مدیریت بازار آشفته‌ای ارائه کرد که خود در ایجاد آن نقشی کلیدی ایفا کرده بود.

به گزارش صدای بورس، همانطور که در تحلیل وضعیت بازار خودرو در اردیبهشت ماه سال گذشته گفتیم، افزایش قیمت‌ها در کنار اختلاف نظر میان دولت و بدنه وزارت صمت در دوره رحمانی، باعث شد که روزهای پایانی دومین ماه از سال ۹۹ برای خودرو آبستن حوادث جدیدی باشد. موقعیتی که با کنار گذاشتن وزیر صمت آغاز و با بازگشت شورای رقابت به پایان رسید.

بیشتر بخوانید:

قیمت محصولات ایران خودرو در ۲ فروردین ۱۴۰۰ +جدول

در خرداد ماه در کنار تلاش صنعت خودرو برای کنار آمدن با فرمول جدید شورای رقابت، این بازار باید خود را برای یک ابتکار جدید نیز آماده می‌کرد و آن قرعه کشی برای خرید خودرو بود. با توجه به فاصله قیمت میان کارخانه و بازار، رانتی جدی در مسیر دریافت مستقیم خودرو و سپس فروش آن در بازار به وجود آمده بود و شورای رقابت که خود نقشی اساسی در شکل گیری این فضا داشت اعلام کرد که از این پس فقط افرادی که در قرعه کشی برنده شوند، ماشین دریافت می‌کنند و این شورا امیدوار بود با اجرای نخستین دور از این ابتکار در خرداد سال گذشته، آرامشی جدید به بازار تزریق شود.

ابتکار قرعه کشی خودرو برای نخستین بار فروش عید فطر ایران خودرو و سایپا کلید خورد. در این چارچوب، تنها افرادی که در سه سال گذشته از این دو خودروساز، ماشین نخریده بودند، پلاک فعال به نام خود نداشتند، گواهینامه داشتند و البته ظرف مدت چند روز توان پرداخت پیش قسط اعلامی را داشتند می‌توانستند ثبت نام کنند و سپس در میان واجدین شرایط، قرعه کشی مشخص می‌کرد که چه کسی از رانت خرید خودرو با قیمت ارزان‌تر برخوردار می‌شود. شورای رقابت امیدوار بود که با توجه به پیش شرط‌های اعلام شده در طرح قرعه کشی خودرو تنها متقاضیان واقعی ثبت نام کنند و دلالان دور زده شوند، با این وجود اما در همان دور نخست ثبت نام، چند صد هزار نفر نام نویسی کردند تا مشخص شود، شرط‌های جدید نیز توان کاهش سفته بازی در بازار را ندارند و به این ترتیب سیاست جدید تصمیم‌گیران خودرویی کشور در همان روزهای نخست شکست خود را پذیرفت.

بهار ۹۹ در حالی به پایان رسید که وزارت صمت با سرپرست اداره می‌شود و بازگشت پر سر و صدای شورای رقابت نیز نه تنها دردی دوا نکرده بود که حتی فرمول جدید به پیچیده‌تر شدند وضعیت بازار در آستانه تابستانی گرم کمک کرد و شرایط در دومین فصل از سال گذشته بسیار دشوارتر از ابتدای بهار به نظر می‌رسید.

منبع: پیشرانه

کد خبر 430604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =