۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که با توجه به وعده پرداخت ۸۰ درصد تسهیلات ساخت و به دلیل آنکه به جز بخش مسکن گزینه های چندانی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، ساخت و ساز رونق می گیرد و شاید در سال جدید با مقداری تورم در بازار مسکن مواجه باشیم اما لجام گسیخته نخواهد بود.

به گزارش صدای بورس فرشید پورحاجت اظهار کرد: حوزه مسکن بعد از نفت بزرگترین حوزه اقتصادی در ایران است و اگر قرار باشد اقتصاد غیر نفتی را دنبال کنیم صنعت ساختمان می تواند مولدترین و درون زا ترین بخش اقتصادی باشد. البته در حال حاضر به دلیل رشد قیمت‌ها مسکن و بازارهای رقیب آن در رکود قرار دارند اما این شرایط به تدریج در سال جاری تغییر خواهد کرد و بخش مسکن در سال ۱۴۰۰ رونق خواهد گرفت.

وی افزود: در سال جدید سرمایه گذاری واقعی از طرف بخش خصوصی افزایش می یابد و به جز بخش مسکن، محمل دیگری برای سرمایه گذاری وجود ندارد. بنابراین اقتصاد مسکن در سال ۱۴۰۰ بزرگتر از سال ۱۳۹۹ و شاید بزرگتر از هفت سال گذشته باشد. یکی از نشانه های این رشد وعده پرداخت ۶۰ تا ۸۰ درصد هزینه ساخت است که از سوی بانک مسکن اعلام شده و می تواند رغبت سرمایه گذاری در بخش مسکن را افزایش دهد. امیدواریم خروجی آن به احداث سرپناه برای متقاضیان واقعی منجر شود.

دبیر کانون انبوه سازان با بیان اینکه افزایش سقف تسهیلات حوزه ساخت و ساز همواره مطالبه بخش خصوصی بوده است، گفت: طی سال‌های اخیر سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی به کمتر از ۱۰ درصد رسیده اما پیش بینی می شود در سال آینده این رقم افزایش یابد. پرداخت ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد به ازای هر واحد برای سازندگان حرفه ای عدد قابل قبولی است و انتظار داریم این مبلغ در پایان پروژه های ساختمانی تبدیل به فروش اقساطی برای خانه اولی ها شود. البته نرخ سود ۱۸ درصد بالا است ولی همین که منابعی را برای بخش تولید ارائه می کنند می تواند یک گام به جلو باشد.

پورحاجت تاکید کرد: اگر تحرک در اقتصاد مسکن ایجاد شود اشتغال بخش اعظمی از قشر عظیم کارگری و کارفرمایی کشور به رونق خواهد رسید و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ به گردش در می آیند. در این خصوص باید دولت، مجلس و قوه قضاییه، رفع موانع تولید را دنبال و بستر مناسب برای سرمایه گذاری در بزرگترین صنعت درون زای کشور را فراهم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رونق مسکن با تورم همراه می شود؟ گفت: در سال جاری احتمالا با مقداری تورم در بازار مسکن مواجه می شویم اما قطعا همانند سال‌های گذشته لجام گسیخته نخواهد بود. ممکن است به واسطه یک اقدام کاملا اقتصادی شاهد درصدهایی از تورم باشیم اما اگر سود و فایده را در نظر بگیریم افزایش تولید مسکن، نهایتا به نفع مصرف کنندگان خواهد بود.

دبیر کانون انبوه سازان خاطرنشان کرد: تورم حدود ۱۰۰ درصدی بازار مسکن شهر تهران در سال ۱۳۹۹ سه علت داشت؛ یکی از دلایل به اپیدمی ویروس کرونا مربوط می شد که اقتصاد دنیا را درگیر کرد. بخش دیگر نیز تحریم‌های ظالمانه و همچنین نپیوستن به FATF بود که باعث شد نتوانیم گشایش‌های خوبی را در سیاست خارجی داشته باشیم. این مساله تاثیر خود را به شکل کمبود منابع ارزی گذاشت که باعث افزایش قیمت کالاها، نهاده های ساختمانی و مسکن شد.

مسکن در تهران متری ۲۸.۳ میلیون تومان

بنابراین گزارش، بهمن ماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت مسکن شهر تهران ۲۸.۳ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۷.۲ درصد افزایش نشان می دهد.

طبق اعلام بانک مرکزی در ماه مذکور تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۹۱۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد کاهش یافت.

گزارش اسفند ۱۳۹۹ نیز هنوز ارائه نشده است. در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز گزارش تحولات بازار مسکن در اسفندماه از طرف بانک مرکزی ارائه نشد. اگر به دنبال سرمایه گذاری در بازار مسکن هستید و در این باره تردید دارید مطالعه مقاله "در بانک سرمایه گذاری کنیم یا مسکن" میتواند مفید باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 430564

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دلالان درحال خروج از بازار مسکن هستند

    یک کارشناس مسکن:

    دلالان درحال خروج از بازار مسکن هستند

    به عقیده فرشید پورحاجت ساخت و ساز در تهران افت کرده اما در شهرستانها رونق گرفته است و همچنین بخش خصوصی از طرح اقدام ملی مسکن استقبال نکرده، زیرا مسئولان به بخش خصوصی اعتقاد ندارند.

  • کاهش سرعت رشد قیمت مسکن

    در آبان‌ماه در تهران؛

    کاهش سرعت رشد قیمت مسکن

    بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن پایتخت مربوط به آبان ماه امسال را منتشر کرد که نشان می دهد سرعت رشد قیمت مسکن کاهش یافته است.

  • رکود مسکن تمام خواهد شد

    رکود مسکن تمام خواهد شد

    یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در مقطع کوتاهی قیمت خانه به ثبات می رسد، ادامه این وضعیت را مشروط به کنترل نقدینگی، ثبات نرخ تورم و افزایش ساخت و ساز دانست و گفت: اگر این اقدامات انجام نشود رکود مسکن مدت زیادی طول نخواهد کشید.

  • ۲۱ پیش‌بینی کارشناسی از بازار مسکن

    ۲۱ پیش‌بینی کارشناسی از بازار مسکن

    در شرایطی که آمارها از رکود تورمی بازار مسکن حکایت می‌کند، ۲۱ تحلیل کارشناسی از وضعیت فعلی و آینده این بازار را مرور می‌کنیم.

  • بورس مسکن را گران کرد یا بی‌عملی دوستان مشاور سابق؟

    بورس مسکن را گران کرد یا بی‌عملی دوستان مشاور سابق؟

    یاران وزیر سابق راه و شهرسازی سناریوی جدیدی درباره دلایل افزایش قیمت مسکن نگارش گرده‌اند که در آن بورس متهم ردیف اول است. اما آیا این ادعا واقعیت دارد؟

  • اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کمتر می‌شود

    اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کمتر می‌شود

    یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش اثر تحریم ها بر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ گفت: با تمرکز بر موضوع "کیفی سازی تولیدات" انتظار می‌رود به رقمی بالاتر از رشد ۳.۲ درصدی اقتصاد در این سال دست یابیم که توسط صندوق بین المللی پول پیش بینی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =