ابلاغیه ای متناقض با منافع سهامدار

در خصوص ابلاغیه اخیر افزایش حد نصاب دارایی های صندوق سرمایه گذاری با در آمد ثابت می شود باید گفت:‌ ابلاغیه جدید معطوف بر دو طبقه از دارایی ها بوده یکی طبقه سهام است که می‌بایست حد نصاب جدید آن ها تغییر پیدا کند .

به گزارش صدای بورس، البته مهم ترین تغییر آن این است که  قبلا در صندوق های با درآمد ثابت حداقل خریدی بابت ‌سهام وجود نداشت و صندوق های با درامد ثابت می توانستند  حداقل سهام خود را به صفر برسانند.

اما مطابق با ابلاغیه جدید حداقل به ۱۵ رسیده و به صورت پلکانی و طی هر فصل صندوق ها باید خودشان را به ۱۵ درصد از کل  دارایی های صندوق برسانند و مضاف بر آن تا پایان اسفند ماه باید هر صندوق حداقل ۳ درصد از دارای صندوق خود را به سهام تخصیص دهد که این مبلغ قابل توجهی است که به بازار تزریق می شود . پیش بینی می شود  رقمی حدود ۹ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان ورود نقدینگی از جانب  صندوق های با درامد ثابت را  شاهد باشیم.

نکته دیگر که در این ابلاغیه  اشاره شده اختصاص حداقل ۳۰ درصد از کل دارایی صندوق های  درآمد ثابت به اوراق بهادار منتشره از طرف دولت است، با در نظر گرفتن این مسئله طبیعتا می بایست صندوق ها حجم بیشتری  را به اوراق بهادار دولتی تخصیص بدهند که موضوع  حائز اهمیتی است .

اگر ساختار صندوق های سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار دهیم و نوع سرمایه گذاران و ترجیحاتی  که سرمایه گذاران به دنبال ان هستند را مورد بررسی قرار دهیم متوجه میشویم عمده سرمایه گذاران این صندوق ها  کسانی هستند که به دنبال کسب بازدهی مطمئن و پایداری هستند که از حداقل نرخ سود سپرده بانکی بیشتر باشد .

افرادی که در این صندوق ها هستند تمایلی به نرخ سود بالاتر ندارند اما به دنبال نقدشوندگی و درآمد ثابت هستند طبیعتا ابلاغیه جدید با نوع ، ساختار صندوق ها و اهداف  سرمایه گذاران صندوق ها مغایرت دارد.

اگر فرض را بر این گذاریم که صندوق ها این کار را انجام دهند دو مسئله وجود دارد، ابتدا اینکه واقعا انجام این امر بر روند بازار موثر خواهد بود؟

طی مدت زمانی که ابلاغیه جدید اعلام شده اتفاق جدیدی در بازار رخ نداده و برای تحرک بازار باید علاوه بر ورود نقدینگی از سوی صندوق های سرمایه گذاری سایر فاکتور های تاثیرگذار نیز باید تغیر پیدا کند زیرا صرفا با ورود نقدنیگی محدود از طرف صندوق ها فرصت خروجی برای سرمایه گذاران پیش می آید تا  بتوانند سرمایه قفل شده خود را خارج کنند. پس از این جهت نمیتواند تاثیر بسیاری بگذارد اما مضاف بر آن اگر صندوق دچار کاهش بازدهی شود اثرات ان را سرمایه گذار کسب میکند . ساختاری که در صندوق ها وجود دارد این است که ذخیره ارزش سهام ندارند هر چند برخی از صندوق ها در زمان رونق بازار وارد بازار شده وذخیره گرفته اند، بنابراین این صندوق ها با فراغ بال می توانند وارد بازار شوند و حجم قابل توجهی از سهام را خریداری کنند .

 در مجموع تعداد قابل توجهی از صندوق ها نیز ذخیره ای ندارند و اگر بازدهی بازار کاهش پیدا کند بازدهی سرمایه گذاران صندوق ها نیز کاهش پیدا میکند .همچنین سرمایه گذار با هدف کسب حداقل نرخ سود معادل سپرده های  بانکی وارد این صندوق ها شده واگر روند بازار ریزشی شود،  از سود سپرده های بانکی نیز کمتر دریافت میکند ، بنابراین به نظر نمیرسد این مدل در بلند مدت قابل اتکا و موفقیت امیز باشد .

رسول رحیم نیا
مدیر صندوق تامین سرمایه بانک ملت

کد خبر 430447

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • هر الزامی کیفیت کار را پایین می‌آورد!

    بررسی سه ابلاغیه منتشر شده در 20 فروردین ماه

    هر الزامی کیفیت کار را پایین می‌آورد!

    سازمان بورس و اوراق بهادار باز هم ابلاغیه‌های جدیدی، این بار درخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری صادر کرد. تاکنون کارشناسان نسبت به این ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های مکرر نظر مثبتی نداشته‌اند.

  • اعلام شرایط فعالیت صندوق‌های «تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت»

    اعلام شرایط فعالیت صندوق‌های «تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت»

    سازمان بورس در ابلاغیه‌ای مجوز تاسیس، تمدید یا افزایش سقف برای صندوق با ساختار تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت را منوط به تبدیل این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کرد.

  • بورس در انتظار سونامی

    تبعات الزام شورای پول و اعتبار به واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها بررسی شد؛

    بورس در انتظار سونامی

    هفته‌نامه بورس: شورای پول و اعتبار دستور العمل جدیدی مبنی بر الزام بانک‌ها به واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ماه آینده صادر کرد که بر اساس آن، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری منع شدند. این ابلاغیه در حالی منتشر شد و میان اهالی بازار سرمایه مورد بحث و انتقاد قرار گرفت که به زعم بسیاری از فعالان بازار سرمایه اجرای دستور العمل جدید شورای پول و اعتبار می‌تواند تبعات منفی بر کلیت بازار سرمایه و حجم نقدینگی در آن در پی داشته باشد به همین جهت در بازار سرمایه شاهد واکنش منفی سهامداران نسبت به این موضوع بوده‌ایم.

  • حمایت از بورس با سرمایه ریسک‌گریزان

    میزگرد / فعالان بازار از پیامدهای" ابلاغیه سازمان درباره صندوق‌های با درآمد ثابت" گفتند:

    حمایت از بورس با سرمایه ریسک‌گریزان

    نازنین نامور - "صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید نقش فعال‌تری در بازار‌سرمایه داشته باشند؛ بنابراین به تمامی‌صندوق‌های با درآمد ثابت فرصت داده شده است تا طبق ابلاغیه سازمان خود را با شرایط مناسب به‌روز کنند. ما مقیدیم که روند کار با لحاظ شرایط و فرصت کافی انجام شود. زمانی که صندوق‌ها برای تمدید مجوز و افزایش سقف مراجعه می‌کنند، سازمان می‌تواند اساسا با این درخواست موافقت نکند ضمن اینکه طبق قانون سازمان موظف به نظارت بر اجرای قانون بازار اوراق بهادار و تنظیم مقررات مربوط به فعالیت‌ها از نظر انضباطی است".

  • بورس در انتظار سونامی

    در گفتگو با مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده مطرح شد:

    بورس در انتظار سونامی

    شورای پول و اعتبار طی هفته گذشته دستور العمل جدیدی مبنی بر الزام بانک ها به واگذاری صندوق های سرمایه گذاری از ماه آینده صادر کرد و طی آن، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری منع شدند. این ابلاغیه در حالی روز گذشته منتشر شد و میان اهالی بازار سرمایه مورد بحث و انتقاد قرار گرفت که به زعم بسیاری از فعالان بازار سرمایه اجرای دستور العمل جدید شورای پول و اعتبارات می تواند تبعات منفی بر کلیت بازار سرمایه و حجم نقدینگی در آن در پی داشته باشد و به همین جهت در بازار سرمایه شاهد واکنش منفی سهامداران نسبت به این موضوع بوده ایم. چرا که در وهله اول این ابلاغیه موجب نگرانی اهالی بازار سرمایه در خصوص خروج سرمایه قابل توجه بانک ها از بازار سرمایه در شرایطی که این بازار از کمبود نقدینگی رنج می برد، خواهد شد. در مقابل اما، برخی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه معتقدند که اجرایی شدن دستور العمل جدید شورای پول و اعتبار نمی تواند اثرات منفی حائز اهمیتی در بورس داشته باشد.

  • تصمیم جدید وزیر اقتصاد کمک کننده است؟

    تصمیم جدید وزیر اقتصاد کمک کننده است؟

    مهدی آسیما در اشاره به نامه اخیر وزارت اقتصاد به مدیران عامل بانک‌ها گفت: در این نامه آمده است که سود پرداختی به سپرده‌های بالاتر از ۱۶ درصد، هزینه قابل قبول مالیاتی نیست؛ این خبر را می‌توان یکی از مؤثرترین اقدامات وزارت اقتصاد در راستای حمایت از بازار سرمایه در شرایط کنونی دانست.

  • جزییات ابلاغیه جدید صندوق‌های سرمایه‌گذاری

    رضا نوحی تشریح کرد؛

    جزییات ابلاغیه جدید صندوق‌های سرمایه‌گذاری

    سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مقررات اصلاح شده در ارتباط با تناسب مجوز سقف صندوق ‌ها با سرمایه ثبت و پرداخت شده مدیران صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری طی ابلاغیه مورخ ۶ مرداد ۱۳۹۹ به عموم اعلام شد که بر اساس آن صدور مجوز سقف صندوق‌ های در اوراق بهادار با درآمد ثابت، مختلط و سهامی در زمان تاسیس صندوق متناسب با سرمایه ثبت و پرداخت شده مدیران صندوق ‌ها شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =