۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
چشم انداز بهار ۱۴۰۰

مصوبه سازمان برای صندوق های درآمد ثابت، جهت اضافه کردن ۳درصد به سرمایه گذاری در بخش سهام تا آخر اسفند، موجب ورود پول به صنایع با سود تقسیمی بالا و نسبت پی به ای پایین نظیر پتروشیمی ها، فلزی ها و معدنی ها شد.

به گزارش صدای بورس، در آخر اسفند هنوز خرید بعضی ازین صندوق ها کامل نشده و همچنین تا انتهای سال ۱۴۰۰ باید هر فصل ۳ در به سرفصل سرمایه گذاری در سهام خود اضافه کنند تا به حد نصاب ۱۵ درصد سرمایه گذاری در سهام برسند. این موضوع باعث می شود که در فصل بهار این صندوق ها به اضافه کردن ۳ درصد سرمایه گذاری خود  قبل از فصل مجامع اقدام کنند زیرا که علاوه بر سود تقسیمی بالا، فصل مجامع در خرداد و تیر نیز نزدیک است و از آن محل می توانند سود خوبی دریافت کنند.

بنابراین صنایع پیشتاز در سال ۱۴۰۰، مخصوصا در فصل بهار می توان به پتروشیمی ها، فلزی ها و معدنی ها اشاره کرد. علاوه بر گروه های فوق، شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها در مدت اخیر، اصلاح زیادی داشته اند و اکثر آنها محدوده P/NAVهایشان  در منطقه خوبی است.

بر این اساس سود تقسیمی بالایی داشته که موجب توجه بازار به آن گروه ها مخصوصا تا قبل از مجامع خواهد شد. در سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری ایران را در پیش داریم و اینکه آیا توافق برجام صورت بگیرد یا نه بر روند بازار تاثیر زیادی خواهد گذاشت. چنانچه توافقی صورت گیرد، انتظارات تورمی کاهش خواهد یافت، امید به برگشت ارز حاصل از صادارت بیشتر خواهد شد و ایران می تواند نفت بیشتری بفروشد و کسری بودجه کاهش می یابد. همه این عوامل موجب تثبیت نرخ ارز خواهد شد. چنانچه این اتفاق بیفتد، صنایع خودرویی و بانکی از محل رفع تحریم، مورد توجه خواهند گرفت. صنایع ریالی، همانند شوینده ها، لاستیکی ها، غذایی که مواد اولیه دلاری دارند و قیمت دستوری دارند، با تثبیت قیمت دلار حاشیه سود آنها بهبود می یابد.همچنین اگر طبق صحبت رئیس کل بانک مرکزی  در سال بعد  اگر حتی اقتصاد رکودی باشد،  اما صنایع مصرفی همانند غذایی و شوینده نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت زیرا که فروششان کمتر تحت تاثیر اوضاع اقتصادی قرار خواهد گرفت.

رویا ذبیحی
مدیر سبد تحلیلگر امید

کد خبر 430446

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =