تداوم روند صعودی سودآوری صنعت فولاد

صنعت فولاد یکی از تاثیرگذارترین صنایع کشور است که حدود ۹ درصد ارزش بازارسرمایه ایران را تشکیل می دهد.

به گزارش صدای بورس صنعت فولاد یکی از تاثیرگذارترین صنایع کشور است که حدود ۹ درصد ارزش بازارسرمایه ایران را تشکیل می دهد. همچنین مهمترین شرکت‌های فولادی بر اساس ارزش بازار مد نظر قرار می‌گیرد.

بازدهی صنعت فولاد نزدیک به شاخص بوده که بیانگر اهمیت صنعت فولاد است.

 
روند سودآوری
سودآوری صنعت فولاد در سال‌های گذشته، روند صعودی داشته؛ به طوری که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۰۴۵ درصد رشد داشت همچنین در سال ۹۹ روند صعودی خود را حفظ کرده و ۳ماهه دوم نسبت به ۳ماهه اول ۱۰۸درصد و ۳ماهه سوم نسبت به ۳ماهه دوم با ۳۵درصد رشد همراه شد. انتظار می رود با توجه به گزارشات دی و بهمن از شرکت‌های فولادی، روند صعودی حفظ شود و در ۳ماهه آخر سال ۹۹، شاهد رشد سود در این صنعت باشیم.


روند تولید
روند تولید محصولات فولادی بر اساس آمار منتشر شده از انجمن تولیدکنندگان فولاد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ صعودی بوده؛ به طوری که شاهد رشد ۱۱ درصدی در محصولات میانی و رشد ۸ درصدی در کل محصولات نهایی فولاد هستیم؛ همچنین دلیل رشد محصولات فولادی، چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ است.

شکل زیر روند نسبت p/e صنعت فولاد و شاخص را از سال ۹۵ تاکنون بررسی می کند. با توجه به افزایش سود در سال ۹۹ و همچنین رکود حاکم در بورس، انتظار کاهش نسبت p/e در این صنعت وجود دارد که باعث کاهش ریسک برای سرمایه‌گذاری می‌شود. به عنوان نمونه در عرضه‌های چند هفته گذشته بورس‌کالا، شمش فولادی با قیمت ۴۲۹ دلار به ازای هر تن (۱۰۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو) معامله شد؛ در حالی که در منطقه CIS قیمت شمش فولادی ۵۵۹ دلار به ازای هر تن بود و در واقع شمش ۲۳ درصد پایین‌تر از نرخ‌های جهانی در بورس کالا معامله شد. باز هم صنعت فولاد در سال ۱۴۰۰ با حفظ شرایط فعلی، روند صعودی در سودآوری خواهد داشت.


زمینه مطلوب سرمایه‌گذاری
باتوجه به تاثیرپذیری صنعت فولاد از نرخ دلار می‌توان نتیجه گرفت بازار در حال انتظار ثبات در نرخ دلار است که متاثر از اتفاقات بین‌المللی است. همچنین در بازارهای جهانی با شروع سال نو در کشور چین، خریداران به بازار بازگشتند و با تزریق بخش عظیمی از نقدینگی به بازار مسکن شاهد رشد قیمت‌های فولادی بوده‌ایم، اما در بازار داخلی قیمت شمش حدود ۲۳ درصد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی در حال معامله است. در مجموع با توجه به قیمت‌های کنونی نسبت p/e این صنعت برای سال ۱۴۰۰ حدود ۴ تا ۵ است که برای سرمایه‌گذاری مناسب و کم ریسک خواهد بود.

مهدی رسولی ،تحلیلگر مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =