۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰

۲۳۳ میلیون دلارصادرات محقق شد

سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۵ هزارمیلیاردی «چادرملو»

افزایش تولید، رونق سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی تداوم خواهد داشت
سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۵ هزارمیلیاردی «چادرملو»

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تا ۱۹/۱۲/۹۹ به صورت مستقیم و درشرکت‌های سرمایه‌پذیر سرمایه‌گذاری داشت که نتایج حاصل از آن باعث اجرای طرح‌های تولیدی بسیاری شد.

به گزارش صدای بورس شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تا ۱۹/۱۲/۹۹ به صورت مستقیم و درشرکت‌های سرمایه‌پذیر سرمایه‌گذاری داشت که نتایج حاصل از آن باعث اجرای طرح‌های تولیدی بسیاری شد.

 تنوع سرمایه‌گذاری
فرهاد آذرین‌فر، مدیر حوزه مدیرعامل و سرپرست مدیریت امور مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعلام این مطلب گفت: چادرملو با تلاش متخصصان خود و اجرای طرح‌های زیربنایی، صرفه‌جویی ارزی ناشی از عدم واردات واستفاده از تولیدات شرکت، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی، کاهش قیمت‌های فروش کنسانتره سنگ‌آهن و گندله، افزایش تولید و اشتغالزایی، توسعه بومی‌سازی، صادرات، و سایر موارد قابل تامل به ارمغان آورده است.
سرپرست مالی چادرملو با اشاره به اثرات اقتصادی و اجتماعی تولیدات این شرکت افزود: شرکت تا پایان آذرماه امسال مبلغ ۶۳ هزار میلیارد ریال به‌صورت مستقیم و به میزان ۴۲ هزارو ۳۰۶ میلیارد ریال در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، در مجموع ۱۰۵ هزارو ۳۰۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داشت.

 دستاوردهای قابل توجه
سرپرست مدیریت امور مالی چادرملو تحقق اهدافی نظیر، تولیدکنسانتره سنگ‌آهن تر ۸۴۹/۱۴۱/۱۱ تن،تولید گندله ۰۱۹/۶۲۷/۳ تن، تولید آهن‌اسفنجی شرکت ۸۲۱/۵۴۶/۱ تن،تولید آهن‌اسفنجی فولاد غدیر ایرانیان ۸۰۰.۰۰۰ تن،تولید آهن‌اسفنجی فولاد ارفع۸۰۰.۰۰ تن، تولید شمش فولاد شرکت ۹۸۷.۰۹۳ تن، تولید شمش فولاد ارفع ۸۰۰.۰۰۰ تن، تولید شمش فولاد شاهرود ۱۰۰.۰۰۰ تن،طرح در دست اجرای تولید فولاد سرمدابرکوه ۶۰۰.۰۰۰ تن، نورد میلگرد سرمدابرکوه ۴۵۰.۰۰۰ تن و نورد میلگرد فولاد شاهرود ۲۰۰.۰۰۰ تن را از جمله دستاوردهای سرمایه‌گذاری چادر ملو دانست.

طرح‌های زیربنایی
آذرین‌فر در خصوص طرح‌های زیربنایی در ارتباط با تولیدات نیز اظهار داشت: در مجتمع صنعتی احداث نیروگاه به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات، تاسیسات تصفیه‌خانه فاضلاب اردکان و تصفیه‌خانه آب دشت سپیدان چادرملو هر یک به ترتیب با ظرفیت دو میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب و چهار میلیون و ۳۸۰ هزار مترمکعب در سال، احداث خط انتقال برق‌رسانی از یزد به مجتمع معدنی چادرملو به طول ۱۸۰ کیلومتر، ساخت راه‌های اصلی از دوراهی ساغند به چادرملو و بهاباد حدود۱۲۵ کیلومتر، احداث راه‌آهن اردکان-چادرملو به طول ۲۰۰ کیلومتر، ایجاد ۸۵ هکتار فضای سبز در چادرملو و ۵۳۷ هکتار در مجتمع صنعتی اردکان از جمله طرح‌های زیربنایی انجام شده بود.

اهداف کوتاه مدت
این مدیر چادرملو،ادامه روند اجرای برنامه‌های تولید کنسانتره سنگ‌آهن، بالاتر از ظرفیت اسمی (مشابه سال‌های گذشته)گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تولید برق طبق برنامه مصوب سال ۱۳۹۹، تداوم عملیات اجرایی احداث نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی، تداوم عملیات اجرای اکتشافات تفصیلی پهنه معدنی آنومالی D۱۹،تداوم عملیات اجرایی احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲، تکمیل حق‌السهم مشارکت در بهره‌برداری ازمعادن سنگ‌آهن استرالیا، تکمیل مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیرو شروع عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید فروآلیاژها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکو منگنز) را از جمله اهداف کوتاه مدت مجموعه چادرملو اعلام داشت.

 تمرکز اهداف بلندمدت بر مشارکت و سرمایه‌گذاری
مدیر حوزه مدیرعامل چادرملو همچنین پیش‌بینی اجرای طرح‌های آتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در مورد طرح‌ها و برنامه‌های آتی این شرکت در دورنمای سال‌جاری و سه سال آینده، فعالیت‌های مهمی در دست مطالعه، برنامه‌ریزی و اجرا قرار دارد.
 آذرین‌فر مواردی نظیر،آماده‌سازی و انجام اکتشاف مقدماتی، تفصیلی و دستیابی به توده معدنی در معدن D۱۹ با همراهی و مشارکت شرکت سنگ‌آهن مرکز ایران (بافق)،طرح احداث یک واحد ۱۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در جوار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی شرکت و توسعه نیروگاه‌های مشابه تا میزان ۱۰۰ مگاوات، با سرمایه‌گذاری
 ۵۰ میلیون یورو،طرح احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ با ظرفیت تولید سالیانه ۵ میلیون تن در مجتمع صنعتی چادرملو و با سرمایه‌گذاری اصلاح شده ۱۸۰ میلیون یورو،طرح احداث کارخانه تولید فروآلیاژها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکو منگنز) با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال و با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورو، مطالعه ایجاد شرکت حمل‌ونقل ریلی برای تأمین زیرساخت‌های حمل مواداولیه و محصولات،مشارکت با شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در احداث کارخانه‌های کنسانتره و گندله به ظرفیت ۴ میلیون تن در سال و در قالب تاسیس شخصیت حقوقی جدید ود نهایت مشارکت در ایجاد واحدهای تولید کنسانتره و گندله در سایر مناطق معدنی را ازجمله اهداف بلند مدت چادر ملو برشمرد.

آغازعملیات اکتشاف تفصیلی D۱۹
به گفته آذرین‌فر، چادرملو در سال ۱۳۹۸ نسبت به شروع عملیات اجرایی نقشه‌برداری اکتشافی ژئوفیزیکی به روش مغناطیس‌سنجی و مقاومت‌سنجی (IP/RS) پهنه معدنی جدید D۱۹، اقدام و عملیات مذکور را به اتمام رسانده، ضمن‌آنکه عملیات اکتشاف تفصیلی در معدن فوق آغازشده است.
وی همچنین افزود: شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و گل‌گهر به همراه شرکت فکورصنعت موضوع استفاده از ذخایر سنگ‌آهن کشور استرالیا را پیگیری و حق‌السهم مشارکت خود را مطابق برنامه زمان‌بندی پرداخت کردند.


 کسب رده دوم
آذرین‌فر افزود: چادرملو در دوره مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۰/۹/۱۳۹۹ با حجم فروش معادل ۷۹۳/۹۲۰/۱۵۴ میلیون ریال در رده دوم شرکت‌های معدنی قرار گرفت. وی در خصوص کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی نیز با اعلام اینکه برای اکثر فولادسازان کشور در مقایسه با واردات که در سال ۹۸ مبلغ ۳.۵۰۴ میلیارد ریال بوده و در سال‌جاری هم تغییری نخواهد داشت، تصریح کرد: حدود ۶۰ درصد برای کنسانتره و ۵۰ درصد برای گندله در مقایسه با قیمت‌های وارداتی دو محصول فوق برای فولادسازان کشور است که نقش عمده‌ای در کاهش قیمت تمام‌شده فولاد دارد.

جایگزینی ۲۸ هزار قطعه
وی با اشاره به اینکه در مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو برای حدود هفت هزار نفر به طور مستقیم و بالغ بر ۴۲ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده است، بحث ساخت داخل و بومی‌سازی لوازم و قطعات‌یدکی در این مجموعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای بخش‌های معدن و کارخانه‌های فرآوری و فولاد حدود ۲۸ هزار قطعه جایگزین واردات شد که در بسیاری موارد از کیفیت بهتری هم برخوردار بود.سرپرست مالی چادرملو همچنین میزان صادرات صورت گرفته در این شرکت را بالغ بر حدود ۲۳۳ میلیون دلار ارزیابی و اعلام کرد.

طرح‌های در دست اجرا و مطالعه
آذرین‌فر در خصوص برنامه‌های شرکت جهت اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری تصریح کرد: در حال حاضر سه طرح به ارزش ۱۴۸۳۵۰ میلیارد ریال شامل احداث کارخانه گندله‌سازی شماره۲، احداث کارخانه احیا مستقیم شماره ۲ و احداث کارخانه فروآلیاژها هر یک به ترتیب به ظرفیت پنج میلیون، دو میلیون و دویست هزار و ۵۰ هزار تن از جمله طرح‌های عمده توسعه و افزایش ظرفیت جدید در دست اجراست.وی طرح‌های در دست مطالعه و بررسی در برنامه‌های آتی اجرایی شرکت را نیز شامل مشارکت در ایجاد شرکت صنایع معدنی عصرنوین بهاباد، مشارکت در ایجاد شرکت اکتشاف با عنوان توسعه معادن واکتشافات فلزیابان به منظور تحقق امور مربوط به توسعه اکتشافات، شراکت در طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی، مشارکت در شرکت فولاد سترک‌پارس شرق در منطقه آزاد چابهار جهت تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، مشارکت در تاسیس شرکت تأمین آب صنایع و معادن، شرکت صنایع معدنی نوظهور شاهرود با هدف تولید کاغذ سنگی، همکاری در طرح احداث کارخانه تجهیزات معدنی و صنعتی، شراکت در طرح احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و در نهایت مشارکت در ساخت کارخانه تولید آجر نسوز را از جمله مهمترین طرح‌های در دست مطالعه و بررسی در برنامه‌های اجرایی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو دانست.

چگونگی اجرای طرح‌ها
سرپرست مالی چادرملو ضمن تشریح هریک از طرح‌های یاد شده به چگونگی و اجرای آنها پرداخت.
 مشارکت در ایجاد شرکت صنایع معدنی عصرنوین بهاباد، جهت کارخانه تولید کنسانتره: این شرکت برای احداث کارخانه کنسانتره به ظرفیت چهار میلیون تن در سال، شرکت جدیدی با عنوان شرکت صنایع معدنی عصرنوین بهاباد با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ۶۲ درصد و شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با ۳۴ درصد، شرکت صنایع آهن و فولاد ارفع دو درصد و شرکت‌های احداث صنایع و معادن سرزمین پارس و صنایع معدنی نوظهور شاهرود هر کدام یک درصد سهام تشکیل و طرح‌های احداث کارخانه‌های فوق در برنامه‌های اجرایی قرار گرفته است.
مشارکت در ایجاد شرکت جدید اکتشاف با عنوان توسعه معادن و اکتشافات فلزیابان:شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با مشارکت ۴۹ درصد سهام، شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۴۸ درصد سهام، همراه با شرکت صنایع فولاد ارفع، شرکت بین‌المللی معدنی و صنعتی CPGپارس و شرکت پتروامید آسیا نسبت به تأسیس شرکت توسعه معادن و اکتشافات فلزیابان کویر اقدام داشت.

 مشارکت در طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی
 ۵۰۰ مگاواتی:شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با مشارکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات را در دست مطالعه و اجرا آن را در برنامه‌های شرکت قرار داده است.
 مشارکت در شرکت فولاد سترک‌پارس شرق در منطقه آزاد چابهار، جهت تولید ۱۰ میلیون تن فولاد: این شرکت با سرمایه۳۰۰ میلیارد ریال با مشارکت ایمیدرو به میزان ۶ درصد، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به میزان ۳۲ درصد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به میزان ۳۱ درصد و شرکت فولادمبارکه به میزان ۳۱ درصد با هدف تولید ۱۰ میلیون تن فولاددر منطقه آزاد چابهار به ثبت رساند.
 مشارکت در تأسیس شرکت تأمین آب صنایع و معادن: این شرکت با سرمایه ۱۵هزار میلیارد ریال با مشارکت شرکت صنایع ملی‌مس ایران ۱۵ درصد، فولادمبارکه ۲۰ درصد، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ۲۰ درصد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۱۵ درصد، فولاد خراسان ۵ درصد، فولاد خوزستان ۱۰ درصد، سنگ‌معدن و گهرزمین ۱۵ درصد در شرف تأسیس قرار دارد. همچنین موضوع فعالیت این شرکت، آغاز عملیات اجرای خط دوم پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به حوزه سنگان است.
 مشارکت در شرکت صنایع معدنی نوظهور شاهرود، جهت تولید کاغذ سنگی:مشارکت شرکت چادرملو در شرکت یاد شده به میزان ۳۵ درصد است، در این کارخانه کاغذ سنگی Stone Paperتولید خواهد شد.
 مشارکت در طرح احداث کارخانه تجهیزات معدنی و صنعتی: اجرای این طرح با هدف پشتیبانی از زنجیره تولید فولاد در دست مطالعه قرار دارد.
 مشارکت در طرح احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای:شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای تأمین پایدار و مطمئن زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، موضوع ایجاد شرکت حمل‌ونقل ریلی، برای حمل مواداولیه و محصولات را در دستور کار خود قرار داده است.
 مشارکت در ساخت کارخانه تولید آجر نسوز: این طرح شامل آجرهای منیزیت‌کربن، آلومینایی، دولومیتی، آجرهای مخصوص و جرم‌های منیزیتی و ملات‌های نسوز با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال بوده که تأمین‌کننده مواد مورد نیاز واحدهای تولیدی شرکت و سایر شرکت‌های اقماری خواهد بود.

مشارکت با شرکت‌های سرمایه پذیر
آذرین‌فر، اکتشاف پهنه معدنیD۱۹ با هدف دستیابی به توده معدنی سنگ‌آهن، توسعه کارخانه احیا مستقیم در دو فاز ۲۰۰ هزار تنی، احداث کارخانه گندله‌سازی، احداث کارخانه ذوب و ریخته‌گری، توسعه کارخانه ذوب و ریخته‌گری هریک با ظرفیت به ترتیب چهار میلیون، ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار تن، توسعه کارخانه احیامستقیم، تولید کلاف فولادی و احداث کارخانه ذوب ریخته‌گری با ظرفیت هریک به ترتیب ۲۵۰ هزار تن، ۴۰۰ و ۶۰۰ هزار تن را از جمله طرح‌های اجرایی عمده سنگ‌آهن و فولادسازی با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت‌های سرمایه‌پذیر عنوان کرد.وی پیش‌بینی کرد که در اجرای طرح‌های سنگ‌آهن و فولادسازی یادشده و در مرحله اول ۴۰ میلیون تن باطله‌برداری و سه میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شود.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =