مدلی بکر و مغفول مانده در تامین مالی

در کشورهای بانک‌محوری مثل ایران که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از تأمین‌مالی از طریق بازار پول و به وسیله بانک انجام می‌شود، بسیاری از مدل‌های تأمین‌مالی مغفول مانده‌اند که یکی از ظرفیت‌های بکر و موثر در این زمینه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی هستند.

به گزارش صدای بورس مدل تأمین‌مالی از طریق صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی روشی نسبتا نوین و تا حد زیادی شبیه به مدل تأمین‌مالی از طریق صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه است، اما تفاوت‌هایی در مخاطبان این صندوق‌ها و استراتژی‌های آن‌ها وجود دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه معمولا به دنبال سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای جوانی هستند که پتانسیل رشد بلندمدت دارند، ولی مخاطب صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی شرکت‌های بلوغ یافته‌ هستند.
صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی متشکل از تیم باتجربه‌ای از متخصصان مالی است که از طریق ارزیابی موشکافانه، شرکت‌هایی که دارای پتانسیل‌های مناسب رشدی هستند را پیدا و تلاش می‌کند، سهام مدیریتی آن را با افق سرمایه‌گذاری ۲ تا ۷ ساله خریداری کند. سپس این تیم حرفه‌ای هم‌پای موسسان اصلی شرکت تلاش می‌کند تا شرکت مورد نظر را رشد دهد و در مرحله بلوغ مدنظر از شرکت خارج شود. روش‌های خروج صندوق معمولا از طریق انتشار عمومی سهام یا فروش به سرمایه‌گذاران خصوصی است. در حال حاضر دو صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی با نام‌های اعتبارسرمایه نوآفرین و ثروت‌آفرین فیروزه مورد پذیره‌نویسی قرارگرفته‌اند. همچنین اولین سرمایه‌گذاری در این حوزه به تازگی توسط صندوق اعتبارسرمایه نوآفرین و در یک شرکت دارویی انجام پذیرفته است. براین اساس شروع فعالیت این صندوق‌ها در کشورمان نوید موفقیت‌های درخشانی را به جهت انتقال موثر منابع به اقتصاد واقعی و ایجاد بازدهی‌های فوق‌العاده برای سرمایه‌گذاران می‌دهد.

امیرحسین شماعی‌زاده، کارشناس مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =