چالش برهم‌زدن قواعد و ابهامات بسیار

در حال حاضر بیشتر مسائل غیر اقتصادی و خارج از بازار سرمایه بر بورس تأثیرگذار است و شرایط فعلی آن را برایش رقم زده است تا موارد داخلی بازار که چند روز مثبت و چند روز منفی می‌شود.

به گزارش صدای بورس شاید در شرایط فعلی اینکه کاری انجام ندهند و راهکارهایی را در دستور کار خود قرار ندهند، خیلی بهتر است یعنی بورس را به حال خود رها کنند و اجازه دهند روند عادی خود را طی کند. بهترین کاری که در شرایط فعلی بورس ضرورت دارد ایجاد آرامش و حفظ شرایط تا ایجاد تغییرات در قواعد و ارکان و اجزای آن است. یعنی اگر فرض بر این بوده که شاخص ریزشی باشد، ریزش آن حدی دارد و تا آن حد امکان‌پذیر است زیرا سهم‌ها ارزنده شدند، همچنین اگر بازار رشدی باشد نمی‌توان مانع آن شد. در مجموع تغییر قواعد بازار ایجاد ریسک بیشتر برای بازار به همراه دارد.
از مهمترین مسائل غیر اقتصادی که در حال حاضر می‌تواند روی بورس تأثیرگذار باشد، برجام و ابهاماتی که درخصوص آن وجود دارد است، زیرا درصورتی که توافق صورت گیرد یا توافقی حاصل نشود، در هر دوصورت بر بازار ارز تأثیر خواهد گذاشت که نوسانات دلار نیز در شرایط فعلی بر کلیت بازار تأثیرگذار است. علاوه بر برجام، بحث‌ها و موارد غیر اقتصادی و بعضا سیاسی داخلی هم وجود دارد مانند انتخابات ۱۴۰۰ و تصویب FATF که در پیش داریم. در حال حاضر، انتهای دوره ریاست جمهوری دولت فعلی هستیم و کاندیداهای دولت بعدی و اینکه کدام جناح سیاسی روی کار خواهد آمد تاثیرات خود را می‌گذارد.
به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران بیشتر دنبال پاسخ اینگونه سوالات هستند تا اینکه سیاست‌های خود را در خرید، فروش یا نگهداری سهام توجیه کنند. این موارد بیشتر تعیین کننده هستند مخصوصا هرچه به انتخابات ریاست جمهوری یا مسائلی که درخصوص برجام مطرح است، نزدیک می‌شویم. در حال حاضر عملا در بازار شاهد تحول یا تحرک خاصی نیستیم، شاخص از حدود دو میلیون و ۸۰ هزار واحد به حدود یک میلیون و ۱۵۰هزار واحد رسید و تقریبا به ثبات نسبی رسیده است، البته دامنه نامتقارن تاحدودی مانع از ریزش بیشتر شده است اما از طرف دیگر نقدشوندگی سهام نیز تحت الشعاع قرار دارد، سرمایه‌گذاران به سختی می‌توانند از سهمی که صف فروش دارد، خارج شوند و دامنه نوسان نامتقارن معمولا اندکی نقدشوندگی را کاهش داده است. از طرفی این موضوع مانع ریزش اساسی در بازار سرمایه خواهد شد. البته در نهایت رکود نسبی بازار را فراگرفته است.
از طرفی دیگر شرایط بازارهای موازی؛ نظیر خودرو، مسکن، طلا، ارز و غیره که در حال حاضر تقریبا در ابهامی کلی فرو رفته‌اند و سردرگم هستند و نمی‌دانند در شرایط فعلی باید رو به بالا حرکت کنند و رشد داشته باشند یا اینکه رو به پایین بیایند و با کاهش همراه باشند، قابل تامل است. تا زمانی که این ابهامات برطرف نشود که عمدتا ریشه در مسائل غیر اقتصادی و بعضا سیاسی‌ که به آن اشاره شد دارد، بازار به‌همین صورت در شوک و ابهام خواهد بود.
از جمله ریسک‌هایی که در سال ۱۴۰۰ برای بازار وجود دارد همان مسائل سیاسی هستند که به آنها اشاره شد؛ بعد ۸ سال،تغییر دولت بسیار تأثیرگذار بر بازار سرمایه است و همچنین سرنوشت برجام در مسائل بنیادی بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد.
این مسائل عمده ریسک‌هایی هستند که به نظر می‌رسد در سال جدید نه‌تنها وضعیت بورس بلکه سایربازارها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، ریسک دیگری که وجود دارد این است که برخی از بازارها با یکدیگر رقیب هستند. قطعا یکی از تهدیدهای جدی برای بازار سرمایه در حال حاضر و سال ۱۴۰۰، ورود نقدینگی به ارزهای دیجیتال یا همان بازار رمزارزها است که تقریبا نقدینگی اسمارت کل جامعه را به سمت خود برده است و همچنان می‌برد. شاید عدم وجود منابع نقدی در کلیت بازار به همین دلیل باشد که عمدتا سرمایه‌گذاران به سمت ارزهای دیجیتال رفته‌اند. در حال حاضر بازار سرمایه نیز مشکل نقدینگی و نقدشوندگی دارد.
 در حال حاضر قیمت بسیاری از سهام به کف بنیادی خود رسیده است و به نظر می‌رسد فرصت‌های بسیار خوبی برای خرید ایجاد کند، سرمایه‌گذاران صبور هم قطعا به هدفی که در سر دارند خواهند رسید. به عقیده بنده در حال حاضر در بازار سرمایه مشکل خاصی وجود ندارد و فقط اندکی صبر، حوصله و عدم مداخله افراد غیر حرفه‌ای در این بازار ضرورت دارد. تنها راهکار راهبردی که می‌توان به آن اشاره کرد همین است که مسائل مذکور مدنظر قرار گیرد و افراد غیر حرفه‌ای مداخله‌ای در روند بازار نکنند.

داوود رزاقی، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه نوین
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =