روند صعودی تولید متانول ایران

در سال ۲۰۲۰ ظرفیت اسمی تولید متانول جهانی ۱۵۱ میلیون تن بود که تولید و مصرف جهانیان بالغ بر ۱۰۸ میلیون تن و تجارت جهانی آن حدود ۲۸ میلیون تن صورت گرفت.

به گزارش صدای بورس، ظرفیت تولید متانول در ایران ۱۲ میلیون تن است که ۱۱ درصد تولید و ۴۳ درصد تجارت متانول جهان را پوشش می‌دهد. پتروشیمی زاگرس توانایی تولید ۲۸ درصد متانول ایران و ۱۲ درصد تجارت جهانی را دارا می‌باشد. متانکس ۷ درصد و عربستان ۵ درصد تولید جهانی متانول را در اختیار دارد. بزرگترین وارد کنندگان متانول در سال ۲۰۲۰ منطقه شمال غربی آسیا با ۵۱ درصد است. بزرگ ترین مصرف کننده متانول چین با ۵۸درصد و اروپا با ۱۳درصد است.

 روند تولید
 در سال ۱۳۹۶ ظرفیت تولید متانول ایران ۴.۷۵ میلیون تن بوده است. با بهره‌برداری از طرح متانول کاوه با ظرفیت ۲.۳میلیون تن و فاز اول پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی مرجان و کیمیای پارس خاورمیانه هر کدام با ظرفیت ۱.۶۵ میلیون تن به حدود ۱۲ میلیون تن و با توجه به بهره برداری طرح‌هایی متانول سبلان و دنا هر کدام با ظرفیت ۱.۶۵ میلیون تن، ظرفیت تولید در سال ۱۴۰۰ احتمالا به بیش از ۱۵ میلیون تن برسد و در سال ۱۴۰۲ با بهره‌برداری از طرح‌های دیگر مثل متانول سیراف،‌های متانول دنا هر کدام با ظرفیت ۱.۶۵ میلیون تن و متانول۲ خارک با ظرفیت ۱.۴ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن و در سال ۱۴۰۴ با، ونیران آپادانا، آرمان متانول و متانول دی پلیمر آرین هر کدام با ظرفیت ۱.۶میلیون تن به ۲۳ میلیون تن می‌رسد. برآورد می‌شود که میران مصرف داخلی متانول در سال ۱۴۰۱ به ۱.۲ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱.۳ میلیون تن و در نهایت در سال ۱۴۰۴ به ۱.۹ میلیون تن برسد و مازاد آنها به بیشتر کشورهای شمال شرق آسیا و مقداری به هند صادر شود.

نحوه قیمت‌گذاری
قیمت متانول معمولاً با توجه به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود اما عوامل دیگر تاثیرگذار عبارتند از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و زغال سنگ که عموما چین استفاده می‌کند، هزینه تولید در واحد پتروشیمی‌ها، هزینه حمل خوراک و فرآورده‌های پتروشیمی، توقف ناگهانی واحدهای تولید به ویژه در منطقه چین و همچنین در نیمه دوم سال معمولا قیمت متانول به دلیل افزایش تقاضا برای سوخت بالاتر است، به همین دلیل شرکت‌های پتروشیمی سعی می‌کنند اورهال خود را در نیمه اول سال انجام دهند. متانول معمولا به صورت CFR قیمت‌گذاری می‌شود و در حال حاضر در حدود ۳۰۰ دلار CFR چین می‌باشد.
مقاصد صادراتی
ظرفیت تولید پتروشیمی زاگرس، ۳.۳ میلیون تن متانول می‌باشد که خوراک مصرفی آن گاز طبیعی از پارس جنوبی و اکسیژن از پتروشیمی مبین است. تقریبا بالای ۸۰ درصد از متانول زاگرس به چین صادر می‌شود و هزینه حمل هر تن متانول حدود ۴۰ دلار بر آورد می‌شود. در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید متانول پتروشیمی خارک ۶۴۰ هزار تن می‌باشد و پروپان و بوتان و پنتان در جمع LPGتولید می‌کند. گاز ترش را از چاه‌های فلات قاره دریافت می‌کند و گوگرد را جداسازی می‌کند. در دوران تحریم صادرات LPG بخاطر مایع بودن آن مشکل است. مقاصد صادراتی چین، هند و پاکستان هستند.


افزایش ظرفیت سازی
 طرح متانول دوم پتروشیمی خارک از آذرماه ۱۳۸۴ آغاز شده و پیش بینی می‌شود در آخر سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد. طرح متانول ۲ به صورت موازی با طرح NGL خاک به منظور جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه با نفت در حوزه‌های نفتی مجاور جزیره خاک و استحصال مایعات گازی آن توسط شرکت نفت فلات قاره در دست اقدام است.
 ظرفیت اسمی پتروشیمی فن آوران یک‌میلیون تن متانول و ۱۴۰هزار تن است، پتروشیمی فن آوران اقدام به افزایش سهم خود در پتروشیمی مرجان که آن هم تولید کننده متانول بوده مالکیت در آن را به ۳۳ درصد رساند. ظرفیت تولید پتروشیمی مرجان، ۱.۶۵ میلیون تن بوده که ۸۰۰ هزار تن بخار را سالانه به پتروشیمی دماوند باز می‌گرداند.
 شرکت پترو الفین فن آوران یک واحد تولید متانول با ظرفیت ۱.۸۵ هزار تن در سال و یک‌واحد MTO به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال و پروپیلن ۲۸۰ هزار تن در سال و پلی اتیلن سنگین با ظرفیت ۲۸۰ هزار تن واحد پلی پروپیلن به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال را دارد. پیشرفت پروژه پترو الفین فن آوران تاکنون ۱.۷ درصد بوده و علت تاخیر آن عدم تأمین منابع مالی مورد نیاز بوده است.

رویا ذبیحی سامانی، مدیر سبد تحلیلگر امید
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =